BC: Cum au fost începuturile Unitech Engineering Solutions și care a fost, în opinia dvs., momentul esențial de cotitură pentru dezvoltarea companiei?
Ion Sîrbuleț: Unitech și-a început activitatea în 2015, ca și companie de consultanță în elaborarea soluțiilor inginerești pentru sectorul vinicol, eu având deja în spate o experiență de 8 ani în acest domeniu. În scurt timp, am inițiat și activitatea de producere artizanală cu un mic atelier de doar 80 de metri pătrați. Acolo, a luat naștere viziunea noastră, aceea de a construi o afacere bazată pe inovație și calitate. În scurt timp, am depășit limitele fizice ale acelui spațiu. Am accesat finanțări, am început să contractăm comenzi mai complexe. De fapt, acceptăm orice provocare tehnică, este un soi de „challenge personal”. Fiecare investiție, fiecare proiect și fiecare angajat a contribuit la creșterea organică a companiei, transformând acel mic atelier în fabrica modernă de astăzi. Am crescut odată cu ambițiile noastre. În ce privește momentul de cotitură, cred că este decizia de a investi în amenajarea și echiparea primei hale de procesare a inoxului in 2019. A fost o decizie intuitivă, dar care ne-a schimbat modul de gândire asupra dezvoltării afacerii.
BC: Cum ați descrie mediul de afaceri din țara noastră? Merită să faci business în Moldova?
Ion Sîrbuleț: Sigur, merită. Aș spune că, la moment, avem două elemente-cheie care permit dezvoltarea. Primul element este regimul fiscal, care este unul destul de motivant pentru a iniția o afacere. Vorbim de un impozit pe profit de 12%, un impozit de 6% pe dividende, sau 0% pe profitul reinvestit... condiții cu mult mai avantajoase decât în țări unde se ajunge la 40-50%. Al doilea element este costul muncii, care încă este un avantaj.
În ce privește parcursul nostru, noi am adoptat o abordare strategică: creștem treptat, cu un efort susținut, și menținem o marjă care ne permite să fim concurențiali. Scopul nostru este să ne dezvoltăm, să intrăm pe piețe noi, să creăm o cotă de piață pe anumite nișe și să menținem capacitatea de a satisface cererea calitativ și cantitativ.
BC: În cazul proiectului dvs. investițional de la Băcioi, care sunt cele mai mari provocări?
Ion Sîrbuleț: Ca antreprenor, mă văd nevoit să mă ocup de chestiuni care nu țin de business, cum ar fi obținerea avizelor pentru dezvoltarea infrastructurii. În multe țări (ex. Turcia, Italia ș.a.), zonele industriale sunt amenajate de autorități, inlcusiv prin parteneriate public-private, cu electricitate, canalizare și apă. Acolo, un investitor se concentrează în general pe creșterea afacerii. Noi, în schimb, petrecem luni de zile în ședințe pentru a rezolva probleme de șantier. Această lipsă de viziune strategică la nivel local ne împiedică să ne concentrăm pe creșterea afacerii. Primăriile tind să favorizeze dezvoltarea imobiliară, care aduce bani rapid, în detrimentul zonelor industriale, care ar genera impozite locale și locuri de muncă pe termen lung.
BC: Ați beneficiat de finanțare din partea Programului Național de Dezvoltare Industrială 2024-2028. Cum vi s-a părut această colaborare și care este gradul de contribuție a acestei finanțări pentru proiectul de la Băcioi?
Ion Sîrbuleț: De-a lungul timpului, am beneficiat de mai multe finanțări. Cât privește programul de care m-ați întrebat, este unul foarte așteptat, aș spune vital pentru multe sectoare din industrie. Proiectul nostru de dezvoltare a venit dintr-o viziune internă, nu dintr-o așteptare a subvențiilor. Finanțarea a fost un stimul, o confirmare a faptului că avem o idee viabilă pe care trebuie să o implimentăm acum Este benefic acest suport financiar pentru industrie, dar este doar o parte din soluție. Este un bun început, totodată, așteptăm anul 2028, când sperăm că va avea loc integrarea în spațiul comunitar. Probabil, până atunci, ar putea fi negociate niște fonduri de pre-aderare, pentru că piețele externe nu stau pe loc. Cred că putem asimila asemenea fonduri. Ca și nivel de management și gestiune, suntem sută la sută maturi.
Ne propunem să demonstrăm că în Moldova, poți construi o afacere competitivă global, care se ghidează pe inovație și oameni de calitate, spune ION SÎRBULEȚ, director general Unitech Engineering Solutions.
BC: Cum vedeți viitorul Unitech Engineering Solutions dincolo de proiectul actual de construcție a uzinei?
Ion Sîrbuleț: Planul nostru este să ne diversificăm activitatea. Construcția uzinei nu este scopul în sine, este mijlocul de care avem nevoie ca să putem extinde și scala afacerea. Deși industria vinicolă a stat la baza noastră de devenire antreprenorială, dorim să ne extindem în alte sectoare, cum ar fi cel al berii, al băuturilor, dar mai ales, cel al industriei chimice, care implică producția de echipamente mai complexe și cu o valoare adăugată mai mare. Echipa noastră de ingineri, formată în industria chimică și cea a vinului, este pregătită pentru această tranziție. Vrem ca, până în 2030, să dublăm cifra de afaceri și volumul de echipamente produse. Acesta este obiectivul nostru major.
BC: Aveți o companie și în România. De ce este importantă prezența pe piața europeană?
Ion Sîrbuleț: Simplu. Partenerii noștri din Uniunea Europeană nu vor să cumpere din Moldova. Ei preferă să aibă o tranzacție intracomunitară. Pentru ei, faptul că firma noastră din România le facturează produsele înlătură barierele birocratice și de percepție. Este o realitate cu care ne confruntăm. Chiar dacă presupune un efort financiar pentru noi, compania din România ne oferă poarta de acces pe piața europeană și ne permite să fim competitivi.
BC: Cum vedeți rolul fiecărui membru al echipei de conducere în atingerea acestor obiective?
Ion Sîrbuleț: Suntem trei parteneri. Constantin Roșca este director tehnic și, practic, inginerul care coordonează partea de producție și inginerie. Igor Musteață este director comercial, responsabil de vânzări. Eu am responsabilitatea de gestiune generală a companiei și dezvoltare a relațiilor în exteriorul companiei. Fiecare are un rol bine definit, iar viziunea noastră comună ne permite să funcționăm ca un tot întreg, axându-ne pe creșterea și dezvoltarea companiei pe termen lung.
BC: Cum poate deveni o companie un motor de progres pentru o industrie?
Ion Sîrbuleț: Nu poate fi vorba doar despre o companie care să facă față implicării necesare pentru dezvoltarea unei noi industrii. O companie, de una singură, poate porni sinergia încrederii. Ulterior, cu cât mai multe companii apar pe piață, cu atât mai multe șanse de reușită există. Aceste companii pătrund pe piețele internaționale și vizibilitatea noastră ca țară crește. Doar așa putem să ne prezentăm ca o sursă de soluții de calitate pentru un anumit sector. Așa cum inițiativa „Wine of Moldova” a unit cramele, noi, producătorii, trebuie să fim o rețea care colaborează. Dacă cineva dintre noi face un produs de calitate, toți trebuie să vorbim despre el. Astfel, găsim parteneri chiar și pe piețele externe saturate.
INVESTIȚIE STRATEGICĂ
Unitech Engineering Solutions este specializată în proiectarea și construcția utilajelor și echipamentelor din oțel inoxidabil, pentru companiile din industria vinicolă. Proiectul de construcție a unei noi uzine la Băcioi reprezintă o investiție majoră, cu un buget total estimat la aproape 100 milioane de lei. Noua fabrică va dubla capacitatea de producție a companiei, permițând procesarea unei cantități de până la 1200 de tone de inox anual. Finalizarea secției de producție este planificată pentru anul 2026, iar blocul administrativ și showroom-ul – pentru anul 2027. Această creștere va permite companiei să-și consolideze poziția pe piețele actuale și să abordeze noi segmente. Totodată, investiția are ca scop inclusiv pregătirea companiei pentru o potențială implicare în reconstrucția Ucrainei.
Ion Sîrbuleț, directorul general al companiei, menționează un plan ambițios de creștere, care vizează că până în 2030, cifra de afaceri generată exclusiv din producția locală să ajungă la 10 milioane de euro, față de cele 5-6 milioane de euro în prezent. Compania operează pe piața internă și la export cu produse adaptate către clienți, cu o calitate înaltă și un preț concurențial, toate acestea având ca scop principal creșterea volumului și consolidarea poziției pe piață.
Constantin Roșca, director tehnic, subliniază și ideea unei expansiuni în noi sectoare industriale. Managementul companiei are o viziune clară de a-și extinde activitatea în alte sectoare care oferă valoare adăugată mai mare. Este vorba despre utilaje și echipamente pentru industria berii și a băuturilor distilate. Totodată, industria chimică și cea a produselor cosmetologice reprezintă o perspectivă strategică pe termen lung.
Echipa care face posibilă activitatea companiei presupune un număr de aproximativ 80 de angajați și colaborează strâns cu școlile profesionale pentru a identifica și a forma tineri talentați, transformându-i în specialiști de bază.
Fiecare echipament pe care-l producem este o piesă de precizie, un rezultat al cunoștințelor acumulate și al experienței. Ne concentrăm pe detalii, pentru că știm că ele fac diferența, spune Constantin ROȘCA, director tehnic.
AVANTAJE ȘI PARTENERIATE
Constantin Roșca menționează faptul că expertiza echipei este la un nivel foarte înalt. De la ingineri până la sudori, toți specialiștii au și abilități ce țin de industriile conexe, ceea ce le permite să abordeze cu succes proiecte complexe și să ofere asistență tehnică specializată. Această expertiză este un atu competitiv esențial care face diferența pe piață.
Directorul comercial Igor Musteață consideră că avantajul competitiv al companiei nu este bazat doar pe preț, ci și pe adaptabilitate și un pachet complet de servicii. Compania oferă soluții personalizate, un aspect extrem de apreciat în sectoare precum cel vinicol, unde fiecare proiect are particularitățile sale. La fel, abilitatea de a respecta termenele este un punct forte într-o industrie unde planificarea producției este esențială. Totodată, experiența vastă a echipei le permite să ofere nu doar produse, ci și consultanță și asistență tehnică specializată.
Managerul mizează pe penetrarea piețelor externe prin dezvoltarea parteneriatelor directe. El subliniază faptul că în spatele oricărei afaceri, stau oamenii și că accesul direct la aceștia, prin networking la evenimente de specialitate, expoziții internaționale sunt cele mai eficiente instrumente. Această abordare permite companiei să construiască relații de încredere, depășind stereotipurile și demonstrând, prin calitate și profesionalism, că produsele moldovenești pot concura la nivel global.
Un aspect comercial esențial este rolul strategic al companiei din România. Aceasta nu este doar o filială, ci și o poartă de intrare pe piața UE. Realitatea cu care se confruntă compania este că clienții din spațiul comunitar nu doresc să cumpere direct din Moldova. Această reticență este cauzată de birocrația asociată operațiunilor de import și de percepția că o tranzacție cu o companie din afara UE este mai complicată. Prin urmare, Unitech a transformat această problemă într-o soluție, facilitând tranzacțiile intracomunitare prin intermediul filialei din România, un aranjament care le oferă clienților stabilitate și încredere. Această abordare demonstrează o adaptabilitate realistă la cerințele pieței și un pragmatism financiar echilibrat.
A fi la un pas de client nu înseamnă doar să-i vinzi un produs, înseamnă să-i înțelegi nevoile, să-i oferi soluții și să-i câștigi încrederea, spune Igor MUSTEAȚĂ, director comercial.
PIEȚELE INTERNAȚIONALE
Unitech Engineering Solutions are obiectivul de a deveni un motor al progresului și al suportului tehnologic nu doar pentru industria vinicolă regională. Noua fabrică îi va permite companiei să-și consolideze poziția pe piață și să-și extindă activitatea și în alte sectoare, pe lângă industria vinicolă. Actualmente, compania este un partener strategic pentru vinăriile din Moldova și România, precum și companii din Italia, Franța, Muntenegru, Croația, Serbia, Cehia. Acum, sunt negociate parteneriate în Polonia și Austria. Există planuri de a explora și piețele din Orientul Mijlociu și Africa. Strategia companiei nu este bazată pe așteptarea oportunităților, ci pe o abordare proactivă, orientată pe investiții constante.
MESAJ PENTRU COMUNITATE
Ion Sîrbuleț este sigur de faptul că respectul și recunoștința sunt niște elemente esențiale pentru succesul pe termen lung. Acestea pot fi dezvoltate doar prin comunicare. Mesajul pentru clienții existenți, dar și pentru cei potențiali este că Unitech Engineering Solutions este mai mult decât un furnizor de echipamente, este un partener care oferă suport tehnic și soluții personalizate. Liderul companiei nu crede în concurența locală.
„Competiția locală ar trebui înlocuită prin colaborare, pentru a construi o imagine comună de țară ca producător de încredere, orientată pe producția de echipamente de calitate”, subliniază Ion Sîrbuleț.
Totodată, autoritățile publice locale ar trebui să conștientizeze că dezvoltarea urbană ar trebui să pună accent pe crearea de zone industriale. Acestea sunt cele care generează locuri de muncă și impozite pe termen lung, în detrimentul dezvoltării rezidențiale necontrolate. De asemenea, Guvernul ar trebui să țină cont de importanța stabilității fiscale. La fel, este nevoie de o abordare strategică și de o aliniere a legislației la normele europene, pentru a facilita accesul antreprenorilor moldoveni la fondurile europene. Acest lucru ar permite companiilor să se dezvolte la adevăratul lor potențial. Puține companii din Republica Moldova sunt mature din punct de vedere economic, asta – în contextul ieșirii pe piețele internaționale. Avem nevoie de investiții care să vină și să ne ajute să ne dezvoltăm. Doar așa vom putea rezista la șocuri.
Cu o viziune clară și o abordare pragmatică, Unitech Engineering Solutions demonstrează că și în Moldova pot fi construite afaceri de succes pe termen lung.