BC: Moldova Business Week marchează anul acesta zece ani de existență. De unde vine sloganul „Moldova is Open for Business”?
Natalia Bejan: Aș spune că este mai mult decât un slogan, este misiunea existențială a Agenției de Investiții. În anul curent, pentru a sublinia această deschidere, nu vom include o prezentare clasică de țară, ci vom aduce pe scenă minim șapte companii din diferite sectoare, care vor povesti direct, din perspectiva lor, cum este să faci business în Moldova. Acestea includ exportatori moldoveni cu capital local, companii cu capital străin și investitori străini care au venit în ultimul an. Ne propunem să arătăm o percepție proaspătă și autentică asupra climatului de afaceri.
BC: Evenimentul se axează pe piloni strategici precum industrializarea, sectorul IT, inovația și infrastructura. Cum se reflectă aceștia în agenda MBW 2025?
Natalia Bejan: De fapt, aceste direcții sunt vitale pentru creșterea economiei naționale. Fiecare dintre acești piloni va fi reflectat prin evenimente de nișă, dedicate specificului sectorial. În agenda ediției de anul acesta, sunt 27 de evenimente confirmate, vom avea sesiuni axate pe fiecare dintre domeniile respective. Doar așa putem duce la o aprofundare a discuțiilor și o conectare eficientă între participanți. Totodată, sunt programate cinci vizite de studiu, cum ar fi, de exemplu, cea de la Portul Giurgiulești, sau vizita la o fabrică de textile din stânga Nistrului.
BC: În contextul regional actual, ce rol își propune Moldova să joace prin intermediul acestei ediții a MBW?
Natalia Bejan: Un accent deosebit va fi pus pe tema reconstrucției Ucrainei, prin evenimentul nostru special "Moldova as a Partner in Ukraine’s Recovery and Reconstruction" din 18 septembrie. Vrem să poziționăm Moldova ca o platformă strategică pentru investițiile românești în Ucraina, având în vedere că suntem granița comună. Pe lângă aceasta, un eveniment major va fi lansarea Bursei de Valori. Acest parteneriat va asigura accesul la baza de date de investitori din România, facilitând investițiile în companiile moldovenești. Totodată, avem confirmată prezența mai multor companii din regiune, dar și din Statele Unite, care vin să discute despre reconstrucția Ucrainei.

Natalia BEJAN, director Agenția de Investiți
BC: Ce impact economic concret așteptați de la Moldova Business Week 2025 în ceea ce privește atragerea investițiilor străine? Există ținte specifice stabilite?
Natalia Bejan: Referitor la așteptările legate de MBW, ne dorim cât mai multe parteneriate între participanți. Ulterior, acestea contribuie la un impact palpabil. Pe partea de investiții, ne dorim să atragem noi companii și investiții directe, având un target de câteva zeci de milioane de euro. Sigur, ne propunem să ajungem la un miliard de dolari în investiții străine directe anuale (FDI-uri) – acum suntem la aproximativ jumătate de miliard. Apropo, primul trimestru al acestui an a fost unul foarte productiv în acest sens, cu o creștere de peste 40% a FDI-urilor comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
BC: Vă rugăm să ne oferiți mai multe detalii despre Programul Bridge Export. Cum va sprijini acesta companiile locale în accesarea și consolidarea prezenței pe piețele externe?
Natalia Bejan: Acest program este extrem de important pentru noi, iar noutatea bună e că anul acesta, avem un buget de 20 milioane de lei dedicați programului. Anul acesta, vom ajuta companiile prin intermediul asociațiilor de business. Este vorba despre un program care merge dincolo de a capacita asociațiile în sine, ci de a facilita dezvoltarea sectorului prin promovare. Ne concentrăm pe aspecte precum promovarea poveștilor de succes, marketing, publicitate, participarea la expoziții atât la nivel local, cât și internațional. Expozițiile sunt instrumentul principal de promovare, dar costă foarte mult, de aceea, acest buget considerabil este esențial pentru a sprijini companiile locale să-și consolideze prezența pe piețele externe. Apropo, în 2026, bugetul dedicat programului va fi majorat în continuare.
Moldova Business Week își propune să contribuie la crearea parteneriatelor durabile, devenind o platformă esențială pentru creșterea economică și dezvoltarea regională.
BC: Ce noutăți aduce „Oferta de Export” ca ghid de facilitare pentru companiile care doresc să exporte și cum va simplifica procesul pentru acestea?
Natalia Bejan: Pentru 2025, avem planificate mai multe delegații în țări strategice. La finalul lunii august, a avut loc o misiune de business în Japonia. De asemenea, în luna octombrie, vom avea o delegație în România, cu reprezentanții a peste 50 de companii, care sunt deja pregătite pentru întâlniri unu-la-unu cu potențialii parteneri. O altă misiune importantă este planificată în Germania, cu 20 de companii selectate. Ne concentrăm pe promovarea diverselor produse și servicii moldovenești, de la textile și fructe la industrii creative. De fapt, strategia de promovare și pregătirea portofoliilor are loc în funcție de specificul pieței și al partenerilor vizați. Selecția companiilor se face pe baza unor apeluri publice și a capacității lor de producție și de prezentare.
27 de evenimente inclusiv 5 vizite de lucru în regiuni, vor avea loc anul acesta la Moldova Business Week.
BC: În privința atragerii investitorilor străini, ce îmbunătățiri sau noutăți aduce „Ghidul Investitorului” lansat de Agenție în 2025?
Natalia Bejan: Acest ghid este un instrument esențial, fiind cea mai citită publicație de pe site-ul nostru, în acest an. Aduce îmbunătățiri prin faptul că simplifică și structurează informațiile relevante pentru investitori. Ghidul explică clar pașii necesari pentru a investi în Republica Moldova, detaliază taxele, prezintă partenerii comerciali și acordurile de liber schimb (Free Trade Agreements). Toate aceste informații, care înainte erau dispersate în diverse prezentări, sunt acum centralizate, accesibile din punct de vedere vizual, ușor de citit și perceput. Principalul avantaj este că investitorii devin mai bine informați, ceea ce le conferă mai multă încredere în deciziile lor de a investi. Totodată, cred că aceștia devin mai fermi în procesul de a alege Republica Moldova drept locul potrivit pentru investiții.
BC: Ce mesaj ați dori să le transmiteți potențialilor investitori și parteneri care încă ezită să participe la Moldova Business Week 2025?
Natalia Bejan: Cred că toți oamenii de afaceri știu cât de important este networkingul. De fapt, pentru asta, organizăm evenimentele pe care le organizăm. Acestea sunt concepute ca să adunăm comunitatea cea mai relevantă pentru fiecare nișă. Deci, avem deja peste 500 de persoane înregistrate din cel puțin 15 țări, inclusiv din România, Austria, Marea Britanie, Japonia și China. Sunt convinsă de faptul că oamenii care au ales să vină anul acesta o fac nu doar pentru prezentări, ci pentru comunitatea care va fi prezentă. De fapt, în viziunea noastră, acest lucru contribuie la succesul afacerilor lor. Este o oportunitate unică de a întâlni investitori, cumpărători, furnizori și potențiali parteneri, de a crea contacte valoroase și de a lega parteneriate durabile, atât la nivel local, cât și regional. Vă încurajez să profitați de această platformă pentru a vă dezvolta afacerile și a contribui la creșterea economică a companiilor pe care le reprezentați și a țării.