Сompanii

CASTEL MIMI – sustenabilitatea este în adn-ul nostru

Vinăriile din Republica Moldova sunt mai mult decât fabrici de vinuri, sunt locuri de agrement, unde deseori sunt lansate tendințe și inovații. Castel Mimi este compania care îmbină tradiția cu inovația, aplică pe larg practici de sustenabilitate, demonstrând la modul practic o responsabilitate ecologică demnă de urmat. De la inaugurarea primului hotel cu emisii zero până la extinderea parcului fotovoltaic și adoptarea ambalajelor ecologice, compania dă dovadă de angajament față de viitor în fiecare aspect al afacerii. Despre viziunea pe termen lung a companiei, despre aptitudinea de a transforma provocările în oportunități, despre reziliență și durabilitate ne-a relatat Adrian TROFIM, CEO Castel Mimi.

Dle Adrian Trofim, ați inaugurat primul hotel cu zero emisii din țară. Care a fost impulsul adoptării acestei viziuni orientată pe ecologie și cum se împletește ea cu strategia generală de dezvoltare a Castel Mimi?

Adrian Trofim: Cred cu tărie că sustenabilitatea nu mai este o opțiune, ci o obligație, nu mai este loc de gândit sau de ales, trebuie să acționăm. Impulsul a venit din convingerea că viitorul aparține companiilor care acționează responsabil. Castel Mimi are în ADN-ul său ideea de durabilitate începând cu reconstrucția castelului cu materiale naturale și până la procesele moderne de vinificare. Construcția hotelului cu zero emisii este un pas firesc în această direcție și reprezintă un model de integrare a turismului de lux cu responsabilitatea față de mediu. Este parte din viziunea noastră pe termen lung de a crea un ecosistem complet, sustenabil, în care tradiția, tehnologia și natura coexistă armonios. Este vorba despre oferirea unor experiențe care să inspire oamenii și să le ofere acea senzație de deplinătate și bunăstare.

După extinderea parcului fotovoltaic și introducerea ambalajelor ecologice, care sunt următoarele inovații pe agenda dumneavoastră pentru a micșora amprenta companiei asupra mediului?

Adrian Trofim: Următorul pas este integrarea unui sistem complet de reutilizare a resurselor în procesul de producție – inclusiv tratarea și recircularea apei și valorificarea deșeurilor organice în agricultură. Ne propunem, de asemenea, să digitalizăm mai multe procese logistice și administrative, pentru a reduce consumul de hârtie și combustibil. Totodată, vom lansa o gamă de vinuri organice, certificate, care vor reflecta nu doar calitate, ci și etică ecologică. Ne dorim ca fiecare produs semnat Castel Mimi să fie un mesaj de responsabilitate, pentru că sustenabilitatea nu este ceva superficial, ea poate și trebuie să cuprindă întregul ciclu operațional al companiei.

Conversia la viticultura ecologică este un proces complex. Cum influențează aceste practici profilul și calitatea vinurilor Castel Mimi și care sunt lecțiile învățate pe parcursul acestei transformări către o cultivare mai responsabilă?

Adrian Trofim: Este adevărat, trecerea la viticultura ecologică nu este o cale simplă, necesită mult timp, răbdare și foarte multă disciplină. Dar ceea ce obținem este un rezultat autentic. Strugurii proveniți din culturi ecologice oferă vinuri cu o expresie mai sinceră a terroir-ului. Am învățat că natura este foarte receptivă și oferă foarte multe atunci când este respectată, iar calitatea vinurilor noastre a fost recunoscută chiar și în competițiile internaționale. În ce privește lecția esențială, cred că este vorba despre responsabilitatea față de sol, apă și climă, iar acestea, defapt, înseamnă respect față de consumatorul final.

Inițiativele de ambalare sustenabilă sunt un exemplu de gândire progresistă. Aveți în plan extinderea acestor soluții pentru întreaga gamă de vinuri și cum evaluați receptivitatea pieței și rolul consumatorilor în adoptarea acestor schimbări?

Adrian Trofim: Da, avem în plan extinderea treptată a ambalajelor sustenabile către o parte tot mai mare din portofoliul nostru. Primele reacții au fost încurajatoare, avem multe mesaje de susținere, în special din partea tinerilor și a magazinelor de retail internațional, care caută soluții inovatoare și ecologice. Este important să comunicăm despre beneficiile acestor schimbări și să educăm prin propriul exemplu. Consumatorii sunt partea cea mai importantă din acest proces, ei pot influența piața prin alegerile lor. Noi, ca producători, trebuie să le oferim alternative convingătoare și elegante în același timp.

Investițiile în sustenabilitate necesită resurse semnificative. Cum evaluați rentabilitatea acestor investiții pe termen lung și cum contribuie angajamentul ecologic al Castel Mimi la valoarea brandului și la avantajul competitiv pe piață?

Adrian Trofim: Rentabilitatea în sustenabilitate nu se măsoară doar în cifre imediate, ci în reziliență, în încredere și în poziționare pe termen lung. Brandurile care investesc azi în ecologie vor fi preferatele generațiilor de mâine. Pentru Castel Mimi, aceste investiții deja se traduc prin costuri mai mici în ceea ce ține de energia electrică, recunoașterea internațională și accesul la parteneriate strategice. Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, dar și Uniunea Europeană ne susțin tocmai pentru această viziune. În plus, un brand sustenabil atrage talente, clienți loiali și parteneri serioși. Cu siguranță, investiția merită.

Care sunt cele mai mari obstacole în consolidarea și amplificarea eforturilor de sustenabilitate ale Castel Mimi și cum intenționați să stimulați inovația în acest domeniu pentru a menține poziția în topul companiilor în industria vinicolă moldovenească?

Adrian Trofim: Cel mai mare obstacol este mentalitatea de „nu se poate” sau „nu merită acum”. Într-un context în care multe afaceri sunt axate exclusiv pe supraviețuire, sustenabilitatea poate părea un moft, un lux. Dar este, de fapt, o investiție în viabilitate. Noi intenționăm să stimulăm inovația prin colaborări cu instituții de cercetare, prin digitalizare și prin încurajarea internă a ideilor din partea echipei. Castel Mimi va rămâne un laborator viu pentru sustenabilitate și nu doar în vinificație, ci și în turism, agricultură și ospitalitate.

Adrian TROFIM, CEO Castel Mimi

De la reconstrucția castelului cu materiale naturale și până la procesele moderne de vinificare, Castel Mimi are în ADN-ul său ideea de durabilitate, transformând fiecare produs într-un mesaj orientat pe responsabilitate și calitate.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?