BC: Doamnă Elena Naumenko, la finalul anului 2023, Philip Morris International a început producerea în Moldova. Ce a stat la baza acestei decizii?
Elena Naumenko: În primul rând, aș vrea să menționez relocarea producerii în Republica Moldova reprezintă un record absolut pentru Philip Morris International. Din momentul în care am început să analizăm oportunitatea acestei investiții și până la lansarea propriu-zisă a procesului de producere a trecut doar un an.
Am început să analizăm posibilitatea de relocării producerii de țigarete convenționale în Republica Moldova după apariția problemelor logistice cauzate de războiul din Ucraina, de unde importam produsele de tutun. În timp, această provocare s-a transformat într-o oportunitate pentru Philip Morris – oportunitate de a ne extinde pe piață și a dovedi rolul de partener de încredere al economiei naționale.
Compania este prezentă în Republica Moldova din 1996, suntem un angajator și contribuabil responsabil la bugetul de stat, iar acum, într-o perioadă dificilă pentru țară, dorim să acordăm mai mult suport, dar și sperăm ca exemplu nostru să inspire și alte companii mari să vină aici. Noi credem în viitorul european al țării și dorim să susținem statul în acest parcurs.
Mai mult decât atât, Republica Moldova are o poziționare geografică favorabilă, specialiști calificați și toate posibilitățile pentru fabricarea produselor de calitate înaltă, care să corespundă standardelor internaționale.
Elena NAUMENKO
Directorul Philip Morris Moldova
BC: De ce ați ales parteneriatul cu fabrica „Tutun-CTC”?
Elena Naumenko: Am analizat ce pot oferi mai multe unități de producere din Republica Moldova și am ajuns la concluzia că „Tutun-CTC” este una dintre cele mai mari și performante fabrici de țigarete.
Compania are o reputație impecabilă, un criteriu foarte important pentru noi. Produsele „Tutun-CTC” nu au fost înregistrate în fluxurile de comerț ilicit, iar noi nu ne dorim ca țigaretele marca PMI să ajungă ilegal pe alte piețe.
Din punct de vedere tehnic, fabrica este dotată cu unități de producere moderne, care corespund în totalitate celor mai riguroase standarde internaționale. În plus, echipamentele sunt compatibile cu producerea portofoliului PMI. Toate procesele sunt automatizate, ceea ce asigură un grad suplimentar de calitate. La fel de importante sunt capacitățile de producere pe care „Tutun-CTC”, de asemenea, le deține.
În luna decembrie, a fost produs primul lot de țigarete marca Philip Morris International. Este vorba despre brandul Bond și putem acum afirma cu certitudine că produsul este în conformitate cu standardele PMI.
Mai mult decât atât, aș vrea să menționez că toată materia primă utilizată în producere, tutun și celelalte componente, sunt importate de PMI.
BC: Care sunt planurile de viitor în ceea ce privește parteneriatul cu „Tutun-CTC”? Analizează PMI posibilitatea producerii pentru export?
Elena Naumenko: Philip Morris e renumit prin parteneriatele sale de lungă durată. Suntem abia la începutul producerii în Republica Moldova și acest proiect poate avea mai multe etape de dezvoltare. În prezent, vorbim despre producerea locală a unui sortiment larg, aproape a tuturor mărcilor noastre. Am început cu Bond Street în decembrie, după care vom include și altele în proces, cum ar fi Chesterfield, L&M, iar ulterior, Marlboro și Parliament. Capacitățile „Tutun-CTC” pot asigura producerea întregului nostru sortiment.
În ceea ce privește evoluția ulterioară a cooperării, în prezent, încercăm să consolidăm producerea pentru piața locală. Posibilitatea de export poate fi analizată atunci când cererea de pe piața locală va fi satisfăcută pe deplin.
De fapt, pentru companie este o practică răspândită de a avea parteneriate cu fabrici locale. Philip Morris International deține 53 de fabrici, iar altele 31 sunt operate de întreprinderi terțe. Avem astfel de exemple în Belgia, Polonia, Portugalia, Ucraina și alte state. Sunt parteneriate de succes, iar unele fabrici produc nu doar pentru piața internă, dar și pentru export.
BC: Brandurile Philip Morris International au o reputație solidă. Cum credeți că vor reacționa consumatorii la faptul că acestea sunt produse în Moldova?
Elena Naumenko: Noi, cu certitudine, putem afirma că produsul fabricat în Republica Moldova corespunde standardelor noastre internaționale. Totodată, atunci când o companie multinațională ia decizia de a produce la unitățile unei companii pe care nu o deține, se asigură că toate procesele sunt respectate cu strictețe, pentru că, bineînțeles, nu putem risca sau experimenta la acest capitol. Philip Morris, așa cum ați menționat, are o reputație și o istorie solidă.
Mai mult, Philip Morris International nu este unica multinațională care produce în Moldova. Cunoaștem branduri internaționale de îmbrăcăminte care sunt fabricate la unitățile de producere locale. Totodată, există companii internaționale care au deschis aici fabrici și produc componente electronice pentru branduri faimoase de automobile. În Moldova, există specialiști calificați, resurse, posibilități și toate condițiile pentru a investi și fabrica produse competitive.
Ne așteptăm la o apreciere din partea consumatorilor a faptului că o companie multinațională fabrică mărcile sale aici, susținând economia țării în această perioadă importantă pentru aderarea la Uniunea Europeană.