Сompanii

Felix Faehre: „Atenția principală este îndreptată spre investiții, dezvoltare și cucerirea unei poziții pe piață.”

Felix Faehre, directorul Departamentului Proiecte Imobiliare Kaufland Moldova, a venit din Germania cu puțin peste doi ani în urmă, a învățat limba română și consideră Moldova a doua casă. El a povestit despre modul în care retailul se adaptează noilor realități de criză, despre colaborarea cu companiile locale, despre inovațiile „verzi” în proiectele de construcție Kaufland, despre echipă și despre cum să alergi un maraton de 42 km pentru o cauză nobilă.

ÎN CONTEXTUL INCERTITUDINII

BusinessClass: Cum a influențat războiul din Ucraina planurile de dezvoltare ale Kaufland în Moldova?

Felix Faehre: Doi ani de pandemie și acțiunile militare din Ucraina au afectat dezvoltarea pieței la nivel mondial. Ne rotim într-un fel de „carusel al necunoscutului”, începând cu perioada de carantină, când lumea făcea cumpărături exagerate de teamă unei posibile crize alimentare, și ajungând la noua provocare legată de război. Toate acestea au dus la schimbări majore în comportamentul de consum.

La Kaufland avem o strategie pe termen lung, pe care o adaptăm în funcție de evoluția pieței. În ceea ce privește extinderea rețelei de magazine, este vorba de alte ritmuri: există o hartă strategică și un anumit plan pentru viitoarele deschideri. Scopul nostru este să fim cât mai aproape de consumatori și, în acest fel, ne respectăm angajamentele investiționale.

În anul financiar 2021, compania a investit peste 717 milioane de lei și a virat la bugetul de stat mai mult de 97 milioane de lei sub formă de impozite și taxe. Pentru anul 2023 prognozăm o creștere constantă a investițiilor în noi proiecte locale.

BusinessClass: Au existat ajustări ale planurilor Kaufland în Moldova?

Felix Faehre: Situația ne obligă să implementăm cele mai avansate și inovatoare soluții, de aceea suntem dinamici și flexibili atât în vânzări, cât și în construcții. Dar trebuie să recunosc că a fost necesar să operăm o serie de modificări ce țin de etapele de construire a magazinelor, precum și de adaptarea infrastructurii.

De exemplu, planificasem construirea primului magazin dotat cu panouri fotovoltaice abia în februarie 2023. Ținând cont de situația actuală din sectorul energetic, am decis să accelerăm acest proces. În perioada următoare dorim să instalăm astfel de panouri în cel puțin șase magazine. Aceasta presupune investiții suplimentare de circa 1 milion de euro, în schimb ne oferă o autonomie energetică mult mai mare.

Felix FAEHRE
Directorul Departamentului Proiecte Imobiliare Kaufland Moldova

EXTINDERE TREPTATĂ

În 2022 ați deschis în Moldova doar un magazin – la Orhei. În care alte regiuni ale țării mai planificați să vă extindeți?

Felix Faehre: Anul încă nu s-a încheiat. Însă, în ajunul sărbătorilor de iarnă, mă bucur să anunț deschiderea a încă două magazine în municipiul Chișinău – în sectoarele Rîșcani și Telecentru (orașul Codru). Țin să subliniez că magazinul Kaufland din Codru a fost construit exclusiv de companii locale, ceea ce ne-a permis nu doar să reducem costurile, ci și să economisim două luni. Acest lucru demonstrează competitivitatea companiilor autohtone.

Strategia noastră de extindere nu este axată pe cantitate, ci pe eficiență. Astfel, anul viitor intenționăm să deschidem noi magazine în parteneriat cu întreprinderi de construcții din Republica Moldova, contribuind la dezvoltarea mediului de afaceri local.

De asemenea, propunem organizarea primului Open Day pentru companiile locale de construcții care până acum nu au avut posibilitatea să lucreze cu noi, dar își doresc acest lucru. Mai mult, ne bucurăm că am devenit o punte de legătură către piața europeană nu doar pentru producătorii locali care își exportă marfa în UE prin Kaufland, ci și pentru companiile care obțin acces la șantierele de construcții din România. De exemplu, una dintre companiile moldovenești cu care Kaufland Moldova a colaborat activ a câștigat primul său tender pentru un proiect de amploare în România. Am fost și rămânem un adevărat ambasador al Moldovei în lumea businessului european, încurajând și alți investitori să vină pe această piață.

După ce principiu sunt alese regiunile pentru deschiderea magazinelor Kaufland? De ce au fost selectate Bălți, Ungheni, Orhei și Comrat, și nu alte centre raionale?

Felix Faehre: Răspunsul este simplu: există anumite criterii după care analizăm potențialul unei regiuni și stabilim dacă este posibilă implementarea conceptului nostru. Însă, așa cum am menționat anterior, ne propunem să obținem o acoperire cât mai mare la nivelul întregii țări.

BusinessClass: Cât de resimțit este astăzi deficitul de terenuri potrivite pentru construcții?

Felix Faehre: Orice achiziție de proprietăți imobiliare realizată de Kaufland, indiferent de piață, se bazează pe prevederile legislației locale și internaționale, pe studii de specialitate și pe o politică transparentă de dezvoltare zonală. Ținând cont de faptul că magazinele noastre sunt construite după standarde germane, stabilirea amplasamentului presupune analiza mai multor factori: zona, infrastructura, suprafața. De asemenea, adaptăm conceptul magazinului la fiecare locație în parte.

În plus, Kaufland este interesat de terenuri industriale neutilizate sau de platforme abandonate, pe care pot fi construite magazine cu infrastructură publică solidă și căi de acces bine amenajate.

BusinessClass: Compania investește activ în protecția mediului. Povestiți-ne despre planurile privind crearea stațiilor de încărcare pentru automobile electrice sau instalarea panourilor fotovoltaice.

Felix Faehre: Clădirile ecologice și sustenabile sunt un element-cheie al strategiei noastre de business. Acest lucru este deja demonstrat prin tehnologiile de ultimă generație pe care le utilizăm la construirea magazinelor „verzi”. Pentru fiecare magazin, Kaufland folosește tehnologii moderne și sigure, care reduc emisiile de CO₂ și consumul de energie.

De exemplu, încălzim depozitele utilizând căldura reziduală a instalațiilor noastre de refrigerare, printr-un sistem combinat de răcire și climatizare. Acest lucru ne permite să obținem circa 80% din energia termică necesară funcționării unui magazin. Folosind uși din sticlă la vitrinele frigorifice, economisim până la 25% din energia consumată de acestea. De asemenea, aplicăm conceptul de iluminat integral cu LED în magazinele noastre, economisind aproximativ 90 000 kWh pe magazin anual.

Avem, de altfel, planuri de a efectua un audit energetic al magazinelor noastre. Sunt convins că, în urma acestuia, vom obține certificarea EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiency), care confirmă standardele de construcție sustenabilă și ecologică după care se ghidează Kaufland. Tocmai de aceea ne pregătim pentru investiții majore și ne propunem ca până în 2024 să dotăm toate magazinele noastre cu panouri fotovoltaice. În ceea ce privește E-mobility, menționez că toate unitățile noastre comerciale sunt echipate cu stații de încărcare pentru automobile electrice. Mai mult, rețeaua de încărcare Kaufland este instalată pe întreg traseul Chișinău–București.

Circa 717 milioane de lei - investițiile Kaufland în anul financiar 2021. Peste 97 de milioane - virate la bugetul de stat sub formă de impozite și taxe.

PLANIFICARE RESPONSABILĂ

BusinessClass: Kaufland Moldova nu a făcut niciodată publice datele privind profitul. În ce măsură acesta corespunde planurilor companiei?

Felix Faehre: Ne aflăm într-o etapă de creștere și dezvoltare. Într-un context mai larg de business și investiții, pot spune că suntem încă o companie tânără pe piața din Republica Moldova și, în consecință, în această fază accentul principal se pune pe investiții, dezvoltare și consolidarea poziției pe piață. Avem în spate un business case bazat pe experiența Kaufland pe alte piețe. Prin prisma acestei experiențe pot spune că etapa în care ne aflăm astăzi corespunde planurilor și estimărilor noastre.

BusinessClass: Care sunt tendințele actuale în retail? Și cum apreciați piața, în ansamblu?

Felix Faehre: Dacă vorbim despre tendințe, calitatea, inovația și sustenabilitatea vor conta întotdeauna. Strategia de dezvoltare a companiei este complexă, mai ales când vorbim de investițiile în construcția magazinelor. Noi nu ne raportăm doar la deschiderea unui magazin, privim acest proiect nu doar ca pe o parte integrantă a afacerii, ci și ca pe o parte a infrastructurii orașului. În cele din urmă, fiecare magazin Kaufland aduce schimbări pozitive în regiunea în care este amplasat.

Pentru orice business este important să înțeleagă că face parte din comunitate, și nu invers. Nu este suficient doar să construiești un supermarket, trebuie să creezi în jurul lui o infrastructură publică, comodă atât pentru locuitori, cât și pentru cumpărători.

1 mil. € - investiții suplimentare pentru dotarea a șase magazine cu panouri fotovoltaice

BusinessClass: Kaufland se remarcă prin proiectele de responsabilitate socială. Ce planificați în perioada următoare?

Felix Faehre: Responsabilitatea pe care o avem față de societate ne deosebește cu adevărat de mulți alții. Din dorința de a schimba lumea spre bine, sprijinim organizații care activează în diverse domenii și participăm activ la campanii de voluntariat. Despre toate acțiunile sociale ale Kaufland comunicăm sub deviza „Implicarea contează”. Domeniile în care investim sunt educația, ecologia, sfera socială, cultura, sportul și sănătatea. În 2021 am publicat prima broșură în care am prezentat toate acțiunile noastre și, de atunci, raportăm anual în fața societății.

Apropo, eu însumi particip activ în proiectele noastre sociale. De exemplu, în această toamnă am alergat 42 km pentru CCF Moldova, în cadrul „Maratonului pentru copii”. Scopul acestei inițiative nobile a fost colectarea de fonduri pentru procurarea unei case pentru o familie cu mulți copii. De asemenea, împreună cu HAI Moldova am participat la proiectul Sădim Oxigen. În această toamnă, împreună cu colegii, am plantat 2 000 de puieți, reușind astfel să lichidăm o groapă de gunoi ilegală.

Acestea sunt doar câteva inițiative realizate cu sprijinul Kaufland. În 2023 vom lansa noi campanii. Pentru mine, ideea de a face lumea mai bună este un motiv personal și profesional foarte important și mă bucur că aceste convingeri sunt în concordanță cu viziunea companiei în care lucrez.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?