CREȘTEREA IMPRESIONANTĂ A RETAIL ȘI „DIGITAL-FIRST"
Banca deservește acum peste un milion de clienți, dintre care aproape 90 la sută sunt utilizatori digitali activi ai aplicației maibank. „Astăzi, 78% din credite și 86% din depozite sunt acordate online”, notează prim-vice președinta Aliona Stratan. Maibank înregistrează un raport de utilizatori activi zilnic la utilizatori activi lunari de 37,46 la sută, ceea ce înseamnă că, în medie, aproximativ 37 la sută dintre toți clienții care folosesc maibank cel puțin o dată pe lună îl folosesc și într-o zi tipică. În plus, 64,41 la sută dintre clienți efectuează activ plăți digitale.
Aceste statistici denotă o schimbare fundamentală în modul în care clienții interacționează cu banca și în modul în care maib livrează valoare. Funcționalități noi precum onboar ding-ul online, Face ID, cardurile digitale, Apple Pay, Google Pay și servicii de tip „Cumpără acum, plătește mai târziu” au permis maib să atragă o generație mai tânără și mai activă de clienți, menționează Giorgi Shagidze. Portofoliul digital a consolidat com petitivitatea băncii. Când Revolut a intrat pe piața locală, capabilitățile digitale ale maib i-au permis să con cureze eficient. Revolut a părăsit, la scurt timp, piața.
În rețeaua de sucursale, maib a schim bat modelul operațional în mod fun damental, trecând de la operațiuni tranzacționale la consultanță și creând spații moderne, calde și primitoare care completează canalele digitale ale băncii, povestește Aliona Stratan.
Transformarea rețelei de sucursale ilustrează un principiu mai larg care a ghidat evoluția maib. „Digitaliza rea nu înseamnă eliminarea interac țiunii umane. Mai degrabă, înseamnă să implementezi expertiza umană acolo unde creează cea mai mare va loare, folosind în același timp teh nologia pentru a gestiona eficient operațiunile de rutină. La fel, maib s-a concentrat pe experiențele pe care le creează clienților săi atât în offline, cât și în online, pe dezvoltarea portofoliului de produse, gândindu-le din start digital-first, precum și pe crearea de comunități, inclusiv prin intermediul maib alto”, menționează Aliona Stratan.
La maib, expe riența clientului e pe primul loc, atât offline, cât și online. Dezvoltăm produse digital f irst și cultivăm comunități, inclusiv în jurul alto premium banking, notează ALIONA STRATAN, prim-vicepreședintă maib.
CONECTAREA LA CAPITALUL GLOBAL
Transformarea maib este inseparabilă de traiectoria economică a țării și de rolul liderului sectorului bancar în modelarea acelei traiectorii. Potrivit vicepreședinte lui Macar Stoianov, în ultimii ani, maib a atras peste 150 de milioane de euro de la instituții financiare internaționale și a di recționat aceste resurse în sectoare stra tegice precum energia verde, agricultura durabilă, tehnologia informației și serviciile digitale și producție. Banca lucrează îndeaproape cu parteneri internaționali precum BERD, BEI, DFC, Finance in Motion și alții. Aceste parteneriate oferă acces atât la capital pe termen lung, cât și la expertiză globală, standarde moderne de guvernanță și practici avansate de management al riscurilor.
Macar Stoianov subliniază că alegerea maib ca partener transmite un mesaj clar: sistemul financiar din Moldova câștigă credibilitate și se aliniază tot mai mult la rigorile internaționale.
Prin acces la capital global și parteneriate cu instituții financiare interna ționale, maib oferă clienților fonduri stabile și soluții moderne care susțin creșterea companiilor moldovenești și le ajută să devină mai competitive pe piețele unde activează. Pentru maib, conectarea la capital internațional nu mai este doar o oportunitate, ci parte integrantă a contribuției sale la dezvoltarea Moldovei în următorul deceniu.
Maib este o instituție solidă, aliniată bunelor practici globale și pregătită să valorifice oportunități de creștere regională, spune MACAR STOIANOV, vicepreședinte maib.
ALINIEREA LA PRACTICILE EUROPENE
Alinierea la standardele europene este astăzi o direcție strategică pentru sectorul bancar din Republica Moldova, mai ales în contextul reformelor accele rate și al adoptării de către Comisia Europeană a unui Plan de creștere pentru Republica Moldova, fiind cel mai mare pachet de sprijin financiar al UE pentru țara noastră, notează Stela Recean, vicepreședintă maib.
Băncile au un rol decisiv în modernizarea economiei și în consolidarea unui cadru financiar aliniat UE, capabil să sporească încrederea investitorilor și să faciliteze accesul la capital.
Pentru o instituție financiară avansată precum maib, con formitatea și administrarea riguroasă a riscurilor reprezintă fundamente ale stabilității și ale încrederii. Un element esențial îl constituie dezvoltarea pieței de capital, unde maib promovează inițiative ce creează oportunități pentru finanțarea companiilor, sti mularea investițiilor și întărește credibilitatea sistemului financiar.
„Armonizarea cu practicile euro- pene nu înseamnă doar respec tarea regulilor, ci și creșterea competitivității, rezilienței prin construirea unui ecosistem financiar capabil să susțină dezvoltarea durabilă a economiei Republicii Moldova. Ne-am pregătit de acest moment în ulti mii ani, aliniindu-ne la cele mai bune practici internaționale, implementând măsuri de securitate cibernetică, pentru a oferi servicii cât mai sigure și rapide, con solidând poziția maib de lider pe piața bancară din Moldova", afirmă Stela Recean.
STELA RECEAN, vicepreședintă maib
EXCELENȚĂ ÎN SERVICIILE BANCARE CORPORATE
În segmentul Corporate, definit ca întreprinderi cu cifră de afaceri anuală de peste 100 de milioane de lei mol dovenești, maib deține o cotă estimată la 43 la sută din toate creditele corporative acordate în sistemul bancar. Scopul declarat al echipei Corporate este să accelereze succesul și creșterea durabilă a clienților, astfel transfor mându-se într-un generator de soluții pentru mediul de afaceri, susține Alexandru Sonic, vicepreședinte maib.
Într-o piață din ce în ce mai competitivă, unde clienții cer simultan rapiditate și personalizare, maib a adoptat o strategie duală care combină tehnologia avansată cu o abordare profund umană. „Schimbarea a început cu profesionalizarea și specializarea forței comerciale. Directorii de relații și echipele lor dispun astăzi de expertiză concentrată pe industrii, acces la instrumente moderne de analiză și sprijinul unor procese comerciale mult mai agile. Această maturizare a permis trecerea de la o abordare tranzacțională la una consultativă, în care fiecare client primește soluții adaptate modelului său de business, ritmului operațional și obiectivelor de creștere”, explică Alexandru Sonic, vicepreședinte maib.
În ultimii ani, maib a însoțit clienții în tranzacții complexe, finanțări structurate, proiecte cross-border, accesarea programelor susținute de fonduri europene sau inițiative ESG, echipa Corporate a maib fiind un veritabil partener de dezvoltare pentru companiile care își propun să se extindă, să inoveze sau să se digitalizeze.
ALEXANDRU SONIC, vicepreședinte maib
CUCERIREA SEGMENTULUI IMM
Impactul transformării maib este foarte vizibil și în segmentul întreprinderilor mici și mijlocii. Clienții IMM au beneficiat de îmbunătățiri constante ale ca pabilităților digitale. Andrii Glevatskyi, vicepreșe dinte maib, notează că serviciile de internet și mobile banking sunt acum actualizate la fiecare două săptă mâni, cu un flux constant de noi funcționalități, precum deschiderea online a conturilor și a cardurilor, parcursuri de creditare complet digitale, garanții di gitale, plăți 24/7 și multe alte servicii. În 2023-2024, maib a lansat Business Support Center, iar din 2025, acesta utilizează și un chatbot bazat pe AI. „Astăzi, AI aduce o nouă provocare, dar și un nou val de oportu nități, așa că suntem gata pentru transformarea Business Banking, sezonul 2”, afirmă Andrii Glevatskyi.
Cota de piață a băncii în creditarea IMM-urilor a crescut de la 22,5 la sută la 35,9 la sută, transformând maib în lider național indiscutabil. La un moment dat, fiecare al doilea credit IMM din țară era acordat de maib, precizează Giorgi Shagidze. Creșterea cotei de piață reflectă focalizare strategică, capabilități îmbu nătățite și execuție mai bună în multiple dimensiuni.
Capacitatea echipelor de a transforma rapid ideile proprii în produse a condus la creșterea satisfacției clienților, notează ANDRII GLEVATSKYI, vicepreședinte maib.
MAIB PARK ȘI TRANSFORMAREA AGILE
„Ceea ce reprezintă astăzi maib park este, în mare parte, expresia viziunii lui Giorgi asupra modului în care trebuie să arate sediul unei bănci moderne, inovatoare, tehnologizate, dar și a valorilor pe care le-a insuflat echipei în toți acești ani”, spune Marcel Teleucă, vicepreședinte maib, responsabil de proiect.
Își amintește de o conversație recentă cu un oaspete din Luxemburg, care a comparat sediul băncii cu cel al Amazon. „Această comparație confirmă că maib park îmbină armonios comoditatea și funcționalitatea, fiind un spațiu modern, care inspiră profesioniștii să își dezvolte potențialul inovator. Este un spațiu deschis, transparent, plin de culoare, care transmite agilitate și dinamism, un sediu care reflectă modul în care maib vrea să fie percepută și ceea ce este în realitate: o companie orientată spre viitor”.
Maib park reflectă modul în care maib vrea să fie percepută și ceea ce este în realitate: o companie orientată spre viitor, spune MARCEL TELEUCĂ, vicepreședinte maib.
Dincolo de schimbările vizibile din spațiile fizice, maib s-a concentrat pe îmbunătățirea modului în care angajații ating obiective comune. Din 2021, banca trece printr-o transformare ambițioasă a culturii sale organizaționale și a modurilor de lucru, îmbrățișând agile. „Ne-am desprins de structurile tradiționale și am creat echipe cross-funcționale, împuternicite să ia decizii mai rapide și să livreze soluții centrate pe client”, spune Svetlana Bodaci, director Resurse Umane.
Potrivit ei, echipele au învățat să lucreze cu mai multă transparență, să dezvolte soluții mai rapid și să răspundă cu încredere la schimbare. În același timp, banca a îmbrățișat filozofia servant lea dership. „Liderii noștri au devenit mentori și facilitatori, susținând echipele să experimenteze, să inoveze și să-și asume respon sabilitatea rezultatelor”, adaugă Svetlana Bodaci.
Banca și-a actualizat valorile, integrându-le în toate acțiunile, a investit masiv în oameni, în programe de învățare, de leadership și a dezvoltat dialogul constant cu echipele, iar mindsetul digital adoptat a accelerat inovația și eficiența.
„Rezultatul? Echipe mai unite, procese mai rapide, un nivel superior al experienței clientului și o reputație consolidată de bancă modernă și inovatoare, un angajator de top, unde profesioniștii aspiră să se angajeze, să muncească pe termen lung și să creeze valoare”, menționează Directorul Resurse Umane.
Maib a devenit un angajator de top, unde profesioniștii aspiră să se angajeze, să muncească pe termen lung și să creeze valoare, notează SVETLANA BODACI, director Resurse Umane maib.
REÎMPROSPĂTAREA IDENTITĂȚII DE BRAND
În octombrie 2021, maib a anunțat actualizarea identității de brand (logo, sistem vizual, canale digitale, sucursale), un pas firesc în adaptarea brandului la noua strategie a băncii. Aceasta își propunea să creeze un standard nou al experienței clienți lor, făcându-le viața mai ușoară, mai bună și mai mobilă. Transformarea a fost determinată de viziunea și valorile băncii, urmărind să treacă la nivelul următor.
Logoul reînnoit a devenit o oportunitate de a crea un stil vizual recognoscibil propriu maib, susține Doina Fetco, director Marketing. „Cercul simbolizează stabilitatea, comunitatea și unitatea, tăietura din cerc reprezintă drumul comun, calea către succes și ascensiune”, explică ea. Identitatea de brand a evoluat și mai mult prin campanii de imagine. În decembrie 2023, maib a lansat campania „Tu conduci. maib”, marcând o schimbare îndrăzneață în comunicare și poziționând banca drept un partener de încredere în experiențele personale și profesionale ale clienților. Prin această campanie, brandul și-a subliniat rolul de copilot de încredere care susține clienții în atingerea obiectivelor și visurilor lor, indiferent de amploare sau ambiție și și-a demonstrat angajamentul de a fi inspirat de parcursul clienților prin dezvoltarea constantă a produselor și servicii lor pentru a se potrivi nevoilor lor în continuă schimbare.
În iunie 2025, maib a anunțat o nouă campanie de brand, „Știm cum e”, care se construiește pe direcția strategică stabilită de campania anterioară. „Aceasta marchează o nouă etapă pentru maib, confirmând angajamentul de a fi un brand centrat pe client, atent la detalii și profund uman”, dezvăluie Doina Fetco.
DOINA FETCO, director Marketing maib
CONSTRUIREA FUNDAȚIEI TEHNOLOGICE
În spatele schimbărilor vizibile se află o transformare tehnologică ma sivă. Viktor Razhev, director IT la maib, descrie ultima perioadă drept decisivă. „Am devenit una dintre cele mai tehnologizate bănci din regiune și mă bucur că, împreună cu echipa, am putut contribui la realizări de asemenea anvergură”, spune el. Între 2021 și 2025, maib și-a reconstruit întreaga arhitectură tehnologică, trecând de la un sistem monolitic la unul modular, scalabil și securizat. Această nouă arhitectură a accelerat lansarea de noi servicii și a permis integrarea inteligenței artificiale în operațiuni, adaugă Razhev.
Potrivit lui, dezvoltarea sistemelor analitice a avut un rol crucial în creșterea segmentului IMM. Asistentul AI ami a extins capabilitățile di gitale pentru clienți și companii, iar soluțiile bazate pe AI au îmbunătățit managementul riscurilor, personalizarea ofertelor și securitatea operațiunilor.
Trecerea de la un model bancar tradițional la un ecosistem agile, data-driven și orientat spre AI, le-a permis angajaților să-și valorifice potențialul creativ. În modelul vechi, mai ierarhic, lansarea unor noi funcționalități sau servicii necesita adesea aprobări și autorizări interminabile din partea superiorilor. În noul model, echipele pot construi și implementa noi capabilități mai independent, testând idei rapid și îmbunătățindu-le în baza feedbackului primit de la clienți. Această evoluție arhitecturală a făcut posibilă extinderea rapidă a serviciilor digitale care a urmat. Ponderea produselor digitale a ajuns la 75 la sută, iar aplicația maibank a devenit principalul canal de interacțiune pentru clienți.
Inteligența artificială va fi următoa rea forță transformațională. „Am lansat un proiect-pilot cu Master card care explorează mai multe inițiative posibile în toate ariile băncii. Astăzi, clienții noștri vorbesc deja cu ami, asistentul AI integrat în aplicație. Mâine, va fi și mai inteligent, și mai capabil. Avem deja proiecte AI în derulare în zona de vânzări, operațiuni, prevenirea și detectarea fraudelor, AML și chiar în dezvoltarea IT, iar acesta este doar începutul”, afirmă Giorgi Shagidze.
Această perioadă a fost una decisivă: maib s-a transformat într-una dintre cele mai tehnologizate bănci din regiune, spune VIKTOR RAZHEV, director IT maib.
MISIUNEA ÎNDEPLINITĂ
Aceste rezultate obținute în toate liniile de afaceri și pe toate segmentele reflectă impactul cumulativ al miilor de decizii, proiecte și inițiative din întreaga organizație: investiții tehnologice care au îmbunătățit eficiența, metode de lucru agile care au accelerat inovația, canale digitale care au extins acoperirea, campanii de brand care au consolidat percepția și parteneriate care au adus capital și expertiză.
Acum, când Giorgi Shagidze se pregătește pentru un nou capitol în viața sa profesională, remarcăm că lasă în urmă un mandat cu rezultate excelente. Maib este o bancă fundamental diferită de cea căreia i s-a alăturat. Este un lider în digitalizare. Este un lider de piață în Retail, Corporate și IMM. Este o companie agilă, cu operațiuni rapide, cu echipe cross-funcționale, care inovează și își asumă rezultatele. Este un loc de muncă modern care atrage talentele de top și dezvoltă liderii de mâine. Este un partener de încredere pentru insti tuțiile financiare internaționale care caută să investească în Moldova. Este un model de bune practici și de aliniere la standardele europene. Este un brand pe care clienții îl recunosc drept orientat spre viitor, centrat pe client și profund uman.
Este o instituție care privește spre viitor cu încredere, care nu se teme de schimbare și care este gata să sus țină dezvoltarea economică a Moldovei în anii ce urmează.
1miliard 820 milioane profitul net prognozat pentru 2025