Sistemul „ghișeului unic”
Principiul de bază al grupului Nouconst este următorul: tot ceea ce se face astăzi trebuie să fie mai bun decât ieri, spune fondatorul companiei, Marin Sîrbu. Poate că sună pompos, însă rezultatul unui asemenea crez este cât se poate de real. Astăzi, Nouconst se situează printre cele mai competitive companii autohtone: dispune de propria tehnică, bază de reparații, companie logistică, unități de producție și multe alte capacități. Lanțul de servicii pe care îl oferă este unul amplu.
Nouconst realizează obiecte „la cheie”, asumându-și întregul complex de lucrări în domeniul construcțiilor. Pentru că un drum nu înseamnă doar banda asfaltată, subliniază directorul general al companiei, Vadim Scorobogatico. Punerea în funcțiune a unui drum necesită efectuarea unui spectru larg de lucrări suplimentare: instalarea rețelelor subterane, montarea iluminatului, instalarea indicatoarelor rutiere, amenajarea teritoriului adiacent și multe altele. Iar Nouconst realizează toate aceste lucrări, folosindu-și propriile resurse. Utilizează beton asfaltic produs de uzinele sale de înaltă capacitate, dotate cu echipamente moderne, propriul parc extins de utilaje cu o bază tehnică dezvoltată, precum și un sistem logistic bine pus la punct, care include livrarea încărcăturilor — în principal piatră spartă și granulați importați din România — pe apă, cu propriile nave. Clientul trebuie doar să își exprime dorințele, iar el va primi toate serviciile necesare de la o singură companie, conform sistemului „ghișeului unic”.
De exemplu, la început, betonul asfaltic pentru construcția drumurilor era cumpărat de la alți furnizori, ca și în cazul multor companii de pe piață. Însă ulterior s-a constatat că este mai avantajos să fie creată propria producție. Iar în prezent, grupul include șase uzine.
Nouconst dezvoltă și producția altor tipuri de materiale. Recent a fost pusă în funcțiune o linie tehnologică pentru fabricarea pavajului vibropresat, a bordurilor și a elementelor „fortran”. Anterior, compania producea materiale vibrolitate, utilizând matrițe, inclusiv borduri fabricate în propria unitate de producție, inele pentru fântâni, tuburi rutiere de diferite diametre, inclusiv de mari dimensiuni, folosite pentru evacuarea apei și instalarea sistemelor de drenaj. Inițial — pentru necesitățile proprii, iar acum, odată cu lansarea uzinei, și pentru comercializare.
Odată cu extinderea portofoliului de servicii al grupului și includerea construcțiilor civile, tot mai solicitate de beneficiari, aproape toate operațiunile au început să fie realizate cu resurse proprii. Doar pentru câteva tipuri de lucrări specializate — alimentare cu energie, gazeificare ș.a. — Nouconst apelează la companii și servicii de profil.
Marin Sîrbu, fondatorul grupului de companii
Reușesc acolo, unde alții renunță
O asemenea concepție de organizare și dezvoltare permite astăzi grupului de companii să participe la o serie de proiecte la care mulți jucători de pe piața construcțiilor evită să se implice — atât din lipsa unor posibilități la fel de extinse, cât și din cauza lipsei de dezvoltare la capitolul soluții tehnologice. De exemplu, doar Nouconst dispune de o instalație specială extruder–reciclator, un fel de „uzină pe roți” pentru stabilizarea solului prin metoda reciclării. Mașini similare există și la alți constructori de drumuri, însă într-o astfel de configurație — doar la Nouconst.
Cu ajutorul acestei instalații speciale, în vechiul strat al drumului se adaugă piatră spartă, apă și emulsie bituminoasă, iar totul este amestecat minuțios. După compactarea cu cilindri, se creează o bază stabilă pentru orice tip de acoperire — asfalt, beton sau pavaj. Pe drumurile de țară, aceasta poate fi exploatată fără riscuri chiar și fără asfalt: este suficient de rezistentă, relativ durabilă și accesibilă la preț. O astfel de tehnologie a fost utilizată de o companie turcească la reconstrucția Aeroportului Internațional Chișinău, iar Nouconst a aplicat această metodă la mai multe obiecte din zona de nord și cea centrală a Moldovei.
Compania implementează tehnologii avansate și în propriile uzine de beton asfaltic. Trei dintre ele folosesc instalații pentru spumarea bitumului. Datorită acestui fapt, se obține economie de gaz și materiale, iar timpul de transportare a amestecului asfaltic către șantiere îndepărtate crește fără pierderi critice de temperatură și calitate.
Cel mai recent exemplu este tronsonul de drum deschis recent la Durlești, realizat din amestec asfaltic cu aditivi plastici. Presa l-a numit „drumul din plastic”, ceea ce nu este chiar corect. Este un mod sigur de reciclare a deșeurilor plastice fără poluarea mediului. Proiectul este implementat în colaborare cu o companie din Marea Britanie, producătoare a acestui material. Noul tronson este experimental, iar alături se află unul de control, cu acoperire standard. Primăvara, după ce suprafața de rulare va fi supusă zăpezii, înghețului, umidității și gheții, se vor putea trage concluzii dacă această tehnologie se justifică în condițiile noastre. Deși, conform informațiilor preliminare, ea este utilizată cu succes în Regatul Unit și în multe alte țări, inclusiv din Uniunea Europeană.
De obicei, tehnologiile avansate sunt aduse de angajații Nouconst de la expozițiile internaționale specializate. Este, de asemenea, rezultatul comunicării cu numeroși colegi din străinătate. Întotdeauna se găsește ceva interesant, util și important. Compania nu ezită să investească în studierea noilor direcții tehnologice și în instruirea personalului pentru implementarea lor în producere. De regulă, pregătirea acestor angajați are loc peste hotare. „Este imposibil să fii competitiv pe piață fără modernizarea producerii și implementarea inovațiilor”, sunt convinși la Nouconst.
Implementarea continuă a noilor tehnologii necesită, desigur, recalificarea periodică a angajaților. Astfel, anul trecut, specialiștii companiei au urmat cursuri în Rusia, Ucraina și România, după care au exersat cunoștințele acumulate atât pe sectoare experimentale, cât și pe șantiere aflate în construcție.
Artiom Timotin — Director financiar;
Maria Simon — Economist-șef;
Vadim Scorobogatico — Director general;
Denis Tcaciuc, Șef de laborator;
Sergiu Ababii — Manager șef producție beton asfaltic uzina din or. Vatra;
Ion Boldurescu — Administratorul companiei de logistică.
Control la fiecare etapă
Un alt factor definitoriu este calitatea materialelor și controlul proceselor de producție, la fiecare etapă în parte. Cu acest scop, în anii 2018–2019, Nouconst a trecut prin audit și, în rezultat, a obținut certificatele europene ISO–9001, ISO–45001 și ISO–14001. Însă înainte de aceasta, în 2017, în cadrul grupului de companii a fost organizat propriul laborator de testare, iar doi ani mai târziu a fost deschis un laborator similar la Bălți. Întemeietorul și conducătorul laboratorului, Denis Tcaciuc, povestește cu mândrie, că acesta este dotat cu echipamente ultramoderne din Italia, printre cele mai performante din republică. Toate echipamentele sunt dotate cu software specializat pentru efectuarea testelor și determinarea rezultatelor. Factorul uman este astfel redus la riscuri minime.
Laboratorul Nouconst nu cedează în fața instituțiilor similare de stat și are dreptul de a presta servicii organizațiilor terțe. Acesta efectuează controlul de intrare al tuturor materialelor utilizate la producerea betonului asfaltic, iar ulterior — și al produsului finit. În plus, la fiecare etapă a construcției drumurilor este verificată calitatea lucrărilor direct pe șantiere. Controlul este asigurat de 11 ingineri atestați, toți cu studii de specialitate.
În prezent, laboratorul trece prin procedura de acreditare conform standardelor europene EN. Acestea sunt introduse în locul GOST-urilor rămase din perioada sovietică. Din 2021, toate organizațiile de construcții din Moldova urmau să treacă la aceste standarde, la fel ca firmele din Belarus, Ucraina și, treptat, Rusia. Standardele EN impun cerințe mult mai stricte față de produsul final, iar astfel de testări până acum nu se efectuau în țara noastră, motiv pentru care laboratorul Nouconst trebuie să procure parțial echipamente noi. Investițiile sunt considerabile — aproximativ 200 de mii de euro, iar compania a alocat deja aproape jumătate din această sumă.
Așa își imaginau oare cei dintâi entuziaști ziua de astăzi, când au început acest drum în îndepărtatul an 2005? Atunci erau cinci: un director, un contabil-șef și trei muncitori. Din active — un microbuz și câteva lopeți. Dar chiar și cu un asemenea început modest, au reușit să câștige un mic tender pentru reconstrucția unui tronson de pe strada centrală a unei localități din sudul țării. Astăzi, unii dintre acei primi angajați au devenit fondatori sau cofondatori ai propriilor companii, incluse în grupul Nouconst. Grupul reunește astăzi companii independente și de succes, specializate în construcția drumurilor, producerea de beton asfaltic, beton și elemente din beton armat, precum și participante la proiecte de edificare a fondului locativ. Drept rezultat, a apărut noul logo Nouconst Group, care simbolizează locomotiva dezvoltării și progresului tuturor întreprinderilor din acest sistem complex și complementar.
Un salariu bun nu este suficient
Nouconst demonstrează și un exemplu de politică de personal bine gândită. Căci nici cea mai modernă tehnică nu are valoare dacă nu există oameni care să o opereze. Iar problema cadrelor este astăzi extrem de acută în toate domeniile. Specialiștii sunt puțini, mulți pleacă peste hotare, de aceea sarcina principală pe care și-o stabilește conducerea grupului este să asigure astfel de condiții, încât oamenii să nu fie tentați să plece la altă companie sau, și mai rău, din țară.
Pentru aceasta, un salariu bun nu este suficient. Deși salariul mediu în Nouconst depășește 10 mii de lei, ceea ce pentru Republica Moldova este o sumă considerabilă. Angajații trebuie motivați cât mai bine, pentru că pe ei nu se economisește: li se oferă nu doar pachetul social complet și echipament de protecție, ci sunt hrăniți gratuit (mâncarea fiind preparată în bucătăriile proprii) și transportați la obiective. În fiecare zonă, iar companiile din grup sunt dispersate din sud până în nord, au fost construite cămine proprii, bine amenajate, cu toate condițiile pentru odihnă și cazare temporară. Pentru șantierele, aflate în zone izolate - avem vagoane specializate, dotate cu tot necesarul. Acestea, apropo, sunt fabricate tot în cadrul companiei.
Vadim Scorobogatico, director general al companiei Nouconst
Datorită faptului că compania participă și la construcția de clădiri locative, a apărut posibilitatea de a asigura cu locuințe câteva zeci de angajați. Apartamentele sunt vândute în rate, la preț de cost, iar oamenii achită pe parcursul a 6–10 ani. În plus, în cadrul întreprinderii funcționează un sistem de stimulente pentru loialitate, profesionalism, inovație și alte merite care contribuie la profitabilitatea și dezvoltarea companiei. Unor angajați li s-a oferit chiar ajutor pentru a-și procura un automobil personal. Toate acestea, menționează Vadim Scorobogatico, reprezintă un factor de stabilitate. Dacă o persoană primește asemenea beneficii, în ea se poate investi în continuare — prin instruire și recalificare, inclusiv peste hotare — și ea nu va mai avea gândul să plece altundeva.
Compania Nouconst nu participă, în principiu, la jocuri din „zona gri”, iar contabilitatea este complet transparentă. Pentru anul 2018, cel mai reușit din punct de vedere financiar, plățile către bugetul de stat au constituit aproximativ 3 milioane de euro. Omul trebuie să fie sigur că, dacă lucrează în republică, își poate asigura un câștig decent și o pensie demnă.
Planuri, concurenți și vise
După marcarea a cincisprezece ani de activitate, compania se gândește deja cu ce va veni la aniversarea de douăzeci de ani. Nouconst își vede sarcina strategică în dorința de a deveni cea mai bună nu doar printre companiile autohtone, ci și printre cele străine care activează pe piața Republicii Moldova. Deocamdată, întreprinderile locale nu pot concura de la egal la egal cu acestea. În alte țări există numeroase programe de stat de susținere a afacerilor, ceea ce permite companiilor străine să intre foarte încrezător pe piața Moldovei. De exemplu, una dintre ele a primit, cu sprijinul guvernului său, toată tehnica în credit pe cinci ani, fără dobândă. Ea își poate permite chiar să propună la licitație un preț mai mic decât costul propriu. În cinci ani, o asemenea companie va realiza atâtea proiecte încât își va acoperi practic toate creditele.
La Nouconst visează ca și businessul autohton să beneficieze de același sprijin din partea guvernului Republicii Moldova. Și speră foarte mult că va exista posibilitatea de a activa în condiții stabile, în care regulile jocului să rămână neschimbate măcar 5–7 ani.
Totuși, concurenții pentru Nouconst sunt mai degrabă parteneri: colaborează și fac schimb de experiență în soluționarea diferitelor sarcini. Volumul de lucrări din țară este atât de mare, încât potențialul tuturor companilor de profil nu este suficient pentru a-l acoperi.