Сompanii

Olga Șchiopu: În activitatea unei instituții medicale serioase nu pot exista improvizații

Spitalul Internațional Medpark a confirmat pentru a treia oară conformitatea cu standardele mondiale de calitate și siguranță în deservirea pacienților. O astfel de procedură este parcursă de instituție în calitate de deținătoare a certificatului Gold Seal of Approval®, oferit de Joint Commission International (JCI). În lume, mai puțin de 700 de clinici dețin această acreditare, iar doar puține dintre ele reușesc să o reconfirme, respectând cerințele stabilite de această organizație prestigioasă și extrem de riguroasă. Medpark — singurul deținător al acreditării JCI din Republica Moldova — a reușit. Cum a fost posibil acest lucru, a povestit pentru Business Class directoarea generală a Spitalului Internațional Medpark, Olga Șchiopu.

Business Class: Medpark rămâne în continuare singura instituție medicală din Republica Moldova care deține acreditarea JCI?

Olga Șchiopu: Da, în Republica Moldova această acreditare o avem doar noi. Dar și în țările din regiunea noastră astfel de instituții medicale sunt puține: există una în Ucraina și două în România. Cu alte cuvinte, într-o regiune cu o populație de peste 60 de milioane de oameni, doar trei instituții medicale dețin acreditarea JCI.

Business Class: Ce avantaje oferă unei instituții medicale acreditarea JCI?

Olga Șchiopu: Prezența ei reprezintă o garanție pentru pacient că în instituția medicală standardele de acordare și siguranță a serviciilor medicale sunt respectate la un nivel înalt. Pentru că oricine poate spune despre sine: sunt inteligent și priceput, am absolvit liceul, universitatea, colegiul — dar cunoștințele trebuie și demonstrate, trebuie să arăți că poți cu adevărat ceva, trecând prin diverse verificări și evaluări. Noi nu doar declarăm că avem un nivel înalt de servicii și de siguranță pentru pacient, acest lucru este confirmat prin certificatul celei mai prestigioase și recunoscute organizații la nivel internațional.

Business Class: Medpark a obținut acreditarea JCI pentru a treia oară. Au existat noi cerințe și condiții în timpul verificării, având în vedere pandemia care continuă în lume?

Olga Șchiopu: Sistemul de acreditare JCI este foarte dinamic și „viu”. Acreditarea trebuie reconfirmată o dată la trei ani. Evaluatorii vin la instituția medicală, efectuează expertiza pe loc, colectează date noi și, astfel, formulează noi standarde. La fiecare trei ani, 10–15% dintre standarde sunt actualizate, iar accentul pus la fiecare evaluare este diferit. Niciodată nu știi ce te va aștepta la următoarea verificare și în ce direcție va fi orientat focusul.

De această dată, într-adevăr, foarte multă atenție a fost acordată asigurării protecției și prevenirii infecțiilor.

Business Class: Ce progres a înregistrat Medpark în perioada de după obținerea acreditării JCI precedente?

Olga Șchiopu: Acest lucru este demonstrat foarte bine prin cifre concrete. Lista standardelor JCI conține peste 1100 de elemente evaluate. Fiecare dintre ele are propriile criterii, în baza cărora se acordă calificativul: „implementat”, „parțial implementat”, „neimplementat”. Nivelul minim de trecere a evaluării este de 80%. Majoritatea instituțiilor medicale obțin între 80 și 90%. Noi, data trecută, am obținut peste 94%, iar acum — 98%. Este un rezultat remarcabil, de care suntem foarte mândri.

Am reușit să atingem un asemenea nivel pentru că am început să înțelegem mai bine de ce sunt efectuate aceste evaluări și învățăm să le analizăm mai detaliat. Teoretic, nu ar trebui să te bucuri atunci când sunt depistate greșelile și omisiunile tale. Dar, pe de altă parte, atunci când într-o instituție medicală sunt înregistrate toate neregulile, acest lucru vorbește despre cultura și nivelul ei: analizându-le, poți face ajustări la nivel de sistem.

Aș menționa aici că, în Marea Britanie, compania națională de asigurări medicale încheie în primul rând contracte cu acele centre medicale care conștientizează cel mai bine ce greșeli se întâmplă la ei. Aceasta înseamnă că nivelul de fiabilitate și cultura siguranței vor evolua constant în direcția corectă.

Joint Commission International (JCI) a fost înființată în anul 1997 ca subdiviziune nonprofit a Joint Commission Resources Inc.

JCI oferă acreditări internaționale, desfășoară consultanță și implementează programe educaționale.

JCI sprijină organizațiile internaționale din domeniul sănătății, agențiile de sănătate publică, ministerele sănătății și alte instituții de profil din peste 100 de țări.

Mai puțin de 1 000 de instituții medicale din lume dețin acreditarea JCI.

Business Class: Cât a durat verificarea și cum a decurs?

Olga Șchiopu: Patru zile întregi. Au lucrat trei evaluatori. Metodologia lor este foarte interesantă și aș vrea să vorbesc separat despre ea. Ne place mult acest tip de examen, deoarece exclude posibilitatea de înșelăciune sau trucuri.

Există un standard, o procedură clar definită, iar conformitatea cu acestea este verificată. Iată cum: mai întâi sunt evaluate procedurile propriu-zise, apoi, în zile diferite, sunt intervievați trei-patru angajați din diferite departamente, iar răspunsurile tuturor trebuie să fie similare, exact ca în procedură. La a treia etapă se evaluează conformitatea tuturor proceselor cu procedura: din nou sunt selectați diferiți angajați și ei trebuie să acționeze la fel. Iar atunci când există o coincidență deplină, înseamnă că standardul este „met” și primește 100 de puncte.

Este dificil, dar obligă organizațiile mari, cum este și a noastră (avem aproape 600 de angajați), să standardizeze activitatea și să aibă grijă de pacienți la fiecare etapă de acordare a serviciilor. În activitatea unei instituții medicale serioase nu trebuie să existe improvizații.

Business Class: Dar evaluatorii au făcut totuși anumite recomandări?

Olga Șchiopu: După verificare primim un raport detaliat, în care sunt reflectate punctele îndeplinite și cele la care mai trebuie lucrat. De asemenea, sunt oferite recomandări privind modul în care ar trebui să fie. Este, în ansamblu, o experiență foarte bună, pentru că întotdeauna evaluatorii sunt persoane extrem de competente, specialiști de cel mai înalt nivel. În timpul evaluării, ei împărtășesc experiență și practici din domeniul medical și oferă sfaturi. Așa cum spune motto-ul JCI și cum repetă mereu experții organizației, calitatea nu are un punct final. Este un proces care continuă permanent, în ambele direcții: evaluatorii învață de la noi, iar noi învățăm de la ei. Pentru că și la noi au văzut practici bune, despre care vor povesti mai departe în alte instituții medicale din întreaga lume.

Business Class: Cum a influențat obținerea acreditării JCI planurile Medpark?

Olga Șchiopu: Managementul calității în spitalul nostru este realizat de 12 comitete, fiecare responsabil pentru un capitol din raportul JCI. Ei au analizat deja documentul și pregătesc planurile de acțiuni corective. Implementarea lor depinde de volumul sarcinilor: unele vor necesita câteva luni, iar altele vor presupune schimbarea completă a procesului, astfel încât implementarea poate dura până la următoarea verificare. Este un proces foarte pozitiv, orientat spre faptul că noi să învățăm și să ne schimbăm în bine. Să fim sinceri: atunci când ești zi de zi în interiorul sistemului, începi să vezi unele lucruri mai puțin clar, privirea se „toceste”. Iar o privire din exterior, mai ales a unor profesioniști de nivel înalt, capabili să facă o expertiză de mare calitate, ajută să vezi și să schimbi multe.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?