Între 2021 și 2025, sub conducerea președintelui Giorgi Shagidze, maib a evoluat de la o bancă tradițională la una dintre cele mai digitale, agile și orientate spre client bănci din Europa de Est.
„Această transformare atât digitală, operațională, cât și culturală și comercială a permis în mod direct creșterea semnificativă a cotelor de piață, a activelor, a profitabilității, a dividendelor și a contribuit la construirea unui model de afaceri sustenabil”, spune Giorgi Shagidze.
Președintele maib remarcă transformarea agile, un proces pe care îl descrie ca fiind în același timp cultural și operațional, care a creat o cultură a responsabilității, inovației și rezultatelor. „Pe partea culturală, maib și-a consolidat poziția de leadership, atrăgând și promovând numeroși manageri talentați, de top și de talie medie, punând la dispoziție practici moderne de management și adoptând metodologii agile", adaugă Giorgi Shagidze.
Leadershipul digital, transformarea culturală și operațională s-au transpus în creșteri ale cotelor de piață în zone-cheie: +5,1 pp în active totale, +7,2 pp în credite retail, +13,1 pp în depozite, +5,5 pp în carduri, +6,1 pp în volumele de acquiring și +13,5 pp în cardurile în circulație. Aceste rezultate de top s-au reflectat direct în indicatorii financiari: portofoliul de credite s-a dublat (+111%), profitul net a crescut de 2,5 ori, iar ROE (rentabilitatea capitalurilor proprii) depășește acum 21%, față de 13,9% în 2020, toate susținute de o performanță operațională solidă. Acționarii sunt mulțumiți de plata regulată și în creștere a dividendelor, iar prețul acțiunilor pe piața locală a crescut de peste patru ori.
Restructurarea operațională a susținut eficiența și creșterea. De exemplu, numărul sucursalelor s-a redus cu 30%, pe când numărul tranzacțiilor a crescut cu 30%, reflectând migrarea cu succes a operațiunilor simple către canalele digitale și orientarea sucursalelor către activități de vânzări.
Astăzi, maib este o instituție transformată: mai digitală, mai eficientă și mai bine poziționată pentru creștere pe termen lung, spune GIORGI SHAGIDZE, președinte maib.
„Digital-first" și cucerirea segmentului IMM
Transformarea segmentului IMM a fost la fel de puternică, cota de piață a maib pe segmentul creditelor pentru IMM-uri a crescut de la 22,5% la 35,9%, poziționând maib ca lider național incontestabil. „La un moment dat, fiecare al doilea credit IMM din Moldova era acordat de maib", precizează președintele băncii.
Un salt important a fost determinat de abordarea digital-first pentru segmentul Retail. În trimestrul III 2025, 79% dintre creditele Retail și 82% dintre depozite erau contractate online. Funcționalități noi precum onboardingul online, Face ID, cardurile complet digitale, Apple Pay, Google Pay și servicii de tip „Cumpără acum, plătește mai târziu” au permis maib să atragă o generație de clienți mai tineri și mai activi. Dezvoltarea portofoliului digital a ajutat, de asemenea, banca să își sporească competitivitatea față de alți potențiali competitori. Când Revolut a intrat pe piața locală, capabilitățile digitale ale maib i-au permis să concureze eficient. Revolut a părăsit, la scurt timp, piața.
AI, următoarea forță transformațională
De curând, inițiativele din zona de inteligență artificială (chatboturi, proiecte-pilot pentru IMM-uri, proiecte anti-fraudă) au început să îmbunătățească productivitatea și experiența clienților. „Am lansat un proiect-pilot cu Mastercard care explorează mai multe inițiative posibile în toate ariile băncii. Astăzi, clienții noștri vorbesc deja cu ami, asistentul AI integrat în aplicație. Mâine va fi și mai inteligent, și mai capabil. Avem deja proiecte AI în derulare în zona de vânzări, operațiuni, prevenirea și detectarea fraudelor, AML și chiar în dezvoltarea IT, iar acesta este doar începutul”, conchide Giorgi Shagidze.