Cheia rezilienței noastre a fost simplă: nu am plecat nicăieri. UMAEF este în Moldova din 1994, iar această continuitate ne-a permis să reacționăm ca investitori pe termen lung, nu ca intervenienți de urgență”, a răspuns Stella Jemna, reprezentanta UMAEF în Moldova, atunci când am întrebat-o despre contextul regional volatil din ultimii ani, cauzat de războiul din Ucraina și scumpirea resurselor energetice. În timp ce alți investitori s-au speriat de impredictibilitatea piețelor din Europa de Est, UMAEF și-a menținut angajamentul pentru Ucraina și Republica Moldova.
În total, UMAEF a valorificat 79,6 de milioane de dolari în investiții directe și indirecte în 16 companii moldovenești, inclusiv unii actori strategici precum Purcari Wineries, maib, Glass Container Company și Vitanta Brewery. Aceste investiții au demonstrat că Moldova poate găzdui proiecte transparente, profitabile și scalabile, dar, cel mai important, au avut un efect multiplicator în economie, contribuind la mobilizarea a 2,4 miliarde de dolari capital privat suplimentar.
Investițiile noastre nu doar sprijină economia la zi, dar și o transformă structural pe termen lung, spune Stella JEMNA, reprezentantă UMAEF în Moldova.
„CONECTĂM MOLDOVA LA MARILE PIEȚE ALE LUMII”
Doar în ultimul an, UMAEF a sprijinit peste 200 de companii din sectoare-cheie precum agricultură, producție, turism, exporturi, IT, industrii creative și peste 200 de start-upuri, inclusiv start-upuri tehnologice orientate spre scalare internațională. Fondul dezvoltă anual peste 40 de programe doar în Moldova.
Există câteva cazuri, care ilustrează cel mai bine impactul acestor programe. Spre exemplu, în sectorul agricol, Export Coaching Program, derulat de UMAEF împreună cu Moldova Fruct, a susținut, timp de doi ani, 10 producători și exportatori de fructe. Companiile au avut parte de mentorat pentru finalizarea planurilor individuale de marketing, inclusiv investițiile necesare pentru a se pregăti de export. UMAEF a oferit finanțări în valoare de 10 000 de dolari per companie, iar fiecare producător a cofinanțat cu cel puțin 50%, investind în echipamente și modernizare. Drept urmare, cele 10 companii au contribuit cu aproape trei milioane de dolari la investiții, accelerându-și exporturile către România, Germania, Marea Britanie, Suedia și Olanda.
De asemenea, în sectorul vinicol, programul WESA implementat de Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern a ajutat 20 de exportatori să intre pe 14 piețe noi, să obțină șapte certificări internaționale și să adune 207 medalii, consolidând brandul vinicol de țară al Moldovei. Pentru a impulsiona veniturile din acest sector, UMAEF a susținut modernizarea meniurilor la emblematicele vinării Cricova și Mileștii Mici.
Tot pentru promovarea brandului de țară, UMAEF a susținut cu un buget generos documentarul „Flavors of Romania and the Republic of Moldova”, difuzat în premieră pe Netflix începând din septembrie 2025. Fondul a fost cel mai mare sponsor și promotor al documentarului.
Pe partea de promovare economică externă, UMAEF susține constant participarea companiilor moldovenești la cele mai mari expoziții internaționale. Astfel, fondul a sprijinit delegația Moldovei la BioFach 2025 pentru al doilea an consecutiv, generând potențiale exporturi organice de aproximativ 1,5 milioane de euro. Împreună cu Moldova Fruct, fondul a ajutat producătorii locali să ajungă la Fruit Logistica din Berlin, Fruit Attraction din Madrid și ANUGA din Köln. Aceste eforturi s-au tradus în exporturi de 79,3 de milioane de dolari și vânzări totale în valoare de 87,8 de milioane de dolari.
„IMPLEMENTĂM SALTUL DIGITAL”
Sectorul tech e viitorul, mai ales în contextul în care miza pe forța de muncă ieftină nu mai este valabilă și trebuie să devenim eficienți prin tehnologie. UMAEF a jucat un ol-cheie în plasarea start-upurilor moldovenești pe harta globală. Prin divizia sa u.ventures, fondul a susținut patru start-upuri tehnologice care angajează acum aproximativ 130 de specialiști și au atras peste trei milioane de dolari în investiții ulterioare.
UMAEF susține și un ecosistem complet de accelerare (Mozaic, XY, Dreamups, Startup Moldova, Technovator și ScaleUp Moldova) care pregătește fondatorii să atragă parteneriate și capital. Start-upurile moldovenești apar acum regulat la Web Summit în Lisabona, Hello Tomorrow în Paris, TNW în Amsterdam și GITEX Global în Dubai. Programul ScaleUp Moldova se concentrează specific pe companiile cu venituri anuale între unu și cinci milioane de dolari, ajutându-le să devină atractive pentru investiții și să se extindă în plan regional.
Pentru a susține crearea infrastructurii necesare pentru inovație, UMAEF a investit în hub-uri care duc competitivitatea țării la un alt nivel: Glia Impact Hub și Agrotek Arena (1300 de metri pătrați pentru agricultură inteligentă, cu potențialul de a crea 3000 de locuri de muncă). La sudul țării, Inotek Cahul a ajuns la 4693 de beneficiari, în timp ce HealthTech Hub de la USMF „N. Testemițanu” pune bazele unui sector de tehnologie medicală orientat spre export.
Potrivit Stellei Jemna, succesul UMAEF se bazează pe trei piloni: capital (prin investiții directe, granturi și instrumente financiare), capacitate (prin modernizare, dezvoltarea exporturilor și a competențelor forței de muncă) și reforme (prin reducerea birocrației și susținerea politicilor prietenoase cu mediul de afaceri). E remarcabil că toate acestea sunt livrate de o echipă de doar trei oameni în Moldova și aproximativ 25 de profesioniști la nivel regional, ancorată într-o rețea puternică de parteneri: acceleratoare, ministere, universități și experți din sectorul privat.
DESCHIDEM UȘA PENTRU IMM-URI
Cel mai recent capitol în evoluția UMAEF este lansarea componentei de investiții dedicate întreprinderilor mici și mijlocii. După ani de lucru îndeaproape cu sute de companii, UMAEF vede clar o serie de IMM-uri pregătite pentru investiții și scalare regională. Contextul actual, marcat de integrarea europeană și oportunități de nearshoring pe măsură ce companiile caută locații de producție competitive aproape de UE și nevoia urgentă de digitalizare, creează o oportunitate unică. „Cu noul nostru instrument dedicat IMM-urilor, vrem să deschidem capitalul privat acolo unde randamentul economic e cel mai mare și să susținem următoarea generație de campioni economici ai Moldovei”, anunță Stella Jemna.