Actualitate

Cum supraviețuiești într-o piață a muncii care se transformă? Abilitățile care fac diferența

Astăzi, mai puțin de jumătate dintre angajatori consideră lucrul cu inteligența artificială și datele masive drept o competență esențială, însă această realitate se va schimba curând — arată raportul „Viitorul locurilor de muncă”. Pe măsură ce profesiile evoluează, se schimbă și seturile de competențe: unele dispar treptat, în timp ce altele devin indispensabile.

Impactul inteligenței artificiale asupra pieței muncii rămâne un subiect intens dezbătut, dar tendințele sunt deja vizibile. Odată ce tehnologia automatizează tot mai multe procese, cererea pentru anumite poziții — mai ales la nivel de început de carieră — începe să scadă. Cum se poate proteja angajatul în acest context?

Raportul Forumului Economic Mondial „Viitorul locurilor de muncă 2025”, elaborat pe baza datelor furnizate de peste 1.000 de angajatori globali, reprezentând peste 14 milioane de angajați din 22 de industrii și 55 de economii, arată competențele pe care companiile le consideră prioritare.

Gândire analitică, reziliență, flexibilitate și leadership
„Gândirea analitică” este cea mai solicitată competență, potrivit WEF: 69% dintre angajatori o consideră esențială. Pe locul al doilea se află „reziliența, flexibilitatea și adaptabilitatea”, abilități necesare pentru 67% dintre companii.

În același timp, „leadershipul și influența socială” rămân de o importanță majoră: 61% dintre angajatori afirmă că acestea sunt competențe-cheie pentru angajații lor.

Alături de gândirea analitică, „gândirea creativă” devine tot mai importantă — 57% dintre angajatori o consideră o abilitate fundamentală.

„Motivația și autoanaliza”, „alfabetizarea tehnologică”, „empatia și ascultarea activă”, precum și „curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții” sunt, de asemenea, considerate indispensabile de cel puțin jumătate dintre angajatori.

Pe de altă parte, mai puțin de jumătate afirmă că „inteligența artificială și datele masive” sunt competențe de bază pentru ei. „Multilingvismul” și „responsabilitatea civică globală” se numără și ele printre abilitățile cu o cerere redusă.

Cea mai puțin solicitată competență este „capacitatea de procesare senzorială”, menționată ca abilitate esențială de doar 6% dintre angajatori.

Creșterea cea mai mare este așteptată în domeniul „IA și al datelor masive”
Angajatorii au fost întrebați dacă până în 2030 cererea pentru diverse abilități va crește, va scădea sau va rămâne constantă. În următorii ani, cererea pentru competențe tehnologice va crește mai repede decât pentru orice altă categorie. Majoritatea respondenților indică o ascensiune de 87% pentru „IA și date masive”. Urmează „rețelele și securitatea cibernetică” (70%) și „alfabetizarea tehnologică” (68%).

Totodată, se așteaptă o creștere a importanței „gândirii creative” și a două competențe socio-emoționale: „reziliența, flexibilitatea și adaptabilitatea” și „curiozitatea și învățarea continuă”. „Leadershipul și influența socială”, precum și „managementul talentelor”, vor rămâne de asemenea în topul cerințelor.

Singurele abilități pentru care se preconizează o scădere a relevanței sunt „îndemânarea fizică, rezistența și precizia” și „citirea, scrierea și matematica”.

Raportul notează că pandemia COVID-19 și dezvoltarea rapidă a tehnologiilor avansate au accelerat schimbările în piața muncii și în competențe, determinând un nivel ridicat de instabilitate în edițiile recente ale studiului.

Totodată, nivelul instabilității competențelor diferă de la o economie la alta. Țările cu venituri medii joase și medii mari anticipează transformări mai profunde, în timp ce economiile dezvoltate se așteaptă la schimbări mai moderate.

Dintre cele 55 de economii analizate, 10 dintre cele 12 care anticipează cele mai mici schimbări în perioada 2025–2030 sunt din Europa — printre acestea Danemarca, Țările de Jos, Regatul Unit, Franța și Germania.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?