02/05/2024

Salonul auto de la Geneva, renașterea sau apusul unui eveniment notoriu?
Salonul auto de la Geneva, renașterea sau apusul unui eveniment notoriu?  Auto

Mai mulți experți auto consideră că saloanele auto și-ar pierde din actualitate. Unul dintre ele – Salonul Auto de la Geneva – a fost cândva punctul culminant al calendarului expozițiilor auto europene. Nume sonore din industria auto luptau pentru a avea cele mai luxoase standuri la acest salon. În anul 2020, situația s-a schimbat brusc. Trei ani la rând, salonul nu a mai fost organizat, iar anul trecut, s-a desfășurat în Qatar. În anul curent, expoziția a revenit acasă, la Geneva, însă a reunit doar 11 producători de vehicule. Au fost prezente branduri renumite precum Renault , Dacia, MG, BYD, Isuzu și Lucid. De asemenea, au participat  câțiva producători mai mici, inclusiv Kimera Automobili, Pininfarina și Microlino, Silence și Totem Automobili.

 

Alexandru TOMA

 

Deși Salonul Auto Internațional de la Geneva a revenit acasă, experții auto menționează renașterea dificilă a evenimentului, la care nu au fost prezentate prea multe mașini noi. Cea mai importantă a fost lansarea mult așteptatului Renault 5, precum și a unui MG 3 actualizat. Prezența producătorului american Lucid la eveniment a fost puțin surprinzătoare, având în vedere faptul cât de mică este amprenta sa pe piața europeană. Pe de altă parte, nu a fost deloc neașteptată  participarea producătorilor chinezi SAIC și BYD.

Un concept nou

Anul acesta, organizatorii spectacolului s-au axat mai mult pe public, care a avut acces la mai multe experiențe captivante prin intermediul instrumentelor digitale imersive. Afișajele statice tradiționale nu mai sunt actuale. De asemenea, a fost creată o așa-numită zonă de adrenalină, unde au fost prezentate mașini de înaltă performanță și vehicule sport. Într-o zonă intitulată „Lumea următoare”, găzduită în parteneriat cu Polyphony Digital, au fost prezentate mai multe concepte Gran Turismo Vision. 

„Design District” a fost un alt compartiment al salonului, unde vizitatorii au putut exersa lecții practice de design auto, iar în secțiunea „Mobility Lab” au fost prezentate cele mai recente descoperiri tehnologice din industria constructoare de mașini. Galeria mașinilor clasice a reprezentat conceptul de expoziție inter generațională. Alături de taxele mai mici, work-shopurile respective au avut scopul de a atrage cât mai multă lume la salon.

Alexandre de Senarclens, președintele Geneva International Motor Show, organizația din spatele evenimentului, a accentuat importanța restabilirii acestuia în calitate de cel mai important salon auto din lume. „Suntem convinși că avem un rol important de jucat în revoluția industriei auto, ideea este să convingem nu doar publicul, ci și toate celelalte mărci care nu au participat în 2024”, a menționat acesta.

Deși organizatorii salonului au mizat pe inovație și experiențe digitale pentru a spori atractivitatea evenimentului, marii producători precum Audi, Mercedes-Benz și Volkswagen nu au fost prezenți. Reprezentanții BMW au spus că renunță treptat la „formatele existente” de promovare și se vor orienta mai mult spre rețelele de socializare și streaming-urile live.

Potrivit lui Sandro Mesquita, director general al salonului, s-a lucrat intens pentru reducerea costurilor expoziției.

„Oferim expozanților standuri preconfigurate, astfel încât aceștia să nu fie nevoiți să-și construiască propriul stand. Numim asta plug-and-play. Cabinele sunt mai mici și mai puțin elaborate decât cele văzute în trecut. Expozanții trebuie doar să aleagă culoarea standului și să-și aducă brandingul”, a spus managerul.

S-a lucrat și la accesibilitatea pentru publicul larg, s-au redus costurile ridicate ale camerelor de hotel. „Am semnat acorduri-cadru pentru prețuri rezonabile cu 16 hoteluri din toate categoriile. Nu vor exista suprataxe de ultim moment", a spus Mesquita.

Salonul auto din acest an a fost sponsorizat de Qatar Tourism, care va organiza un eveniment similar în capitala țării, Doha, între 5 și 14 octombrie curent.

 

Saloanele auto, în umbra internetului

Expertul auto Stefan Bratzel, fondator și CEO al Centrului de Management Auto din Germania, vorbește despre sfârșitul erei saloanelor auto în varianta lor clasică. Doar câteva expoziții auto internaționale mai sunt relevante, cum ar fi cele de la Shanghai, Beijing și din Germania. Salonul de la Paris nu mai contează, iar celelalte expoziții auto rămân de o însemnătate regională”, spune specialistul.

Potrivit lui, în spațiul european rămâne relevant doar salonul auto internațional din Germania (IAA), care are loc o dată la doi ani. „Devine dificil să faci posibilă atractivitatea unui salon auto în varianta tradițională, formatul show-urilor auto nu prea se potrivește vremurilor în care ne aflăm. Producătorii caută acum alte canale pentru a face publicitate noilor vehicule. Ei se apropie de public înainte ca publicul să se apropie de ei. Totul este simplu: publicitatea pop-up și rețelele sociale”, menționează managerul. 

 Expozițiile auto electronice joacă un rol important, deoarece automobilul a devenit un produs digital. „Problema digitalizării joacă un rol major în această transformare și în modul în care producătorii merg să întâlnească cumpărătorii, cu imagini și elemente interactive. Totul se învârte în jurul întrebării de bază: cum s-a schimbat automobilul? Care este direcția lucrurilor ce vor urma?”, a subliniat Stefan Bratzel.

Expozițiile auto de la Shanghai și Beijing sunt de perspectivă, dar mai puțin pentru producătorii europeni. „Mereu pun accentul pe noul univers care se afișează și pe noii jucători din fruntea schimbărilor electrice și digitale. Tesla s-a impus. În China, BYD și MG vor supraviețui cu siguranță. Jucătorii de date mari au un rol și în asta – Nvidia, Alphabet și Tencent. Se implică și Sony, Honda și Huawei. Furnizorii vechi, precum Bosch, trebuie să adopte un nou profil”, susține specialistul.

Cu ani în urmă, mașina era asociată cu statutul și stilul persoanei. Acum, totul  se schimbă într-un mod foarte dinamic. „Marketingul trebuie să țină pasul. Pentru o bună parte din clienți, totul se reduce la mobilitatea de bază. Totodată, există liga superioară a publicității – sponsorizarea golfului, turneelor ​​de tenis, pentru a spori profilul mărcii. La marile expoziții auto, multe mărci au devenit invizibile, iar unele dintre acestea își caută propriile platforme de promovare”, a concluzionat expertul.

Marii producători nu mai văd avantaje în participarea la saloane

Potrivit specialistului german, costurile de participare la un salon auto sunt mari, iar beneficiile – incomparabile. „Producătorii de automobile caută cu atenție unde își cheltuiesc banii.  Mi-a plăcut mereu să merg la Geneva, pentru că salonul auto a fost foarte compact. Rărirea rândurilor expozanților din acest an înseamnă, probabil, sfârșitul, dar poate că greșesc. Elveția avea o funcție interesantă într-o perioadă în care expozițiile auto erau importante. Dar acele zile au trecut și nu le văd revenind”, a spus Stefan Bratzel.

Expertul a mai menționat că producătorii chinezi au performanțe puternice în întreaga lume și, fără îndoială, sunt în expansiune. „Nu se va întâmpla peste noapte, ele vor trebui să acumuleze ceva experiență, dar, la fel ca Hyundai acum 20 de ani, au o șansă bună să câștige cote de piață relevante în Europa”, conchide Bratzel.

Dacia uimește din nou

Dacia a adus publicului trei premiere importante. La standul constructorului român, vizitatorii salonului au putut admira noua generație a Dacia Duster și noul Spring electric. De asemenea, a fost prezentat și Dacia Sandrider, prototipul ce va concura în Raliul Dakar începând cu anul viitor.

Marca românească a Grupului Renault oferă, de multă vreme, cele mai ieftine mașini din Europa, dar își mută gama, ușor, la un nivel superior și mizează mai degrabă pe raportul calitate-preț decât pe prețuri mici. Potrivit experților, Dacia încă știe să construiască mașini ieftine și atrăgătoare. În special Spring, mașina electrică produsă în China, care a înregistrat aproape 60 de mii de înmatriculări în 2023.

În Marea Britanie, noul Spring este etichetat ca fiind, în sfârșit, o mașină electrică pentru mase. Dacia Spring facelift a trecut printr-o transformare majoră, plafonul fiind singurul element de caroserie care nu a fost schimbat. Mașina beneficiază acum de un design modern, inspirat de Duster 3, are tehnologie îmbunătățită în interior, o autonomie respectabilă de 200 de km și încărcare rapidă opțională de 30 kW. Marele atu al mașinii va fi însă prețul de circa 19 mii de euro.

Noua generație a Dacia Duster, SUV-ul produs la Mioveni, va avea un preț de pornire de 18 800 de euro. S-a renunțat la motorizările Diesel în favoarea propulsorului full-hybrid regăsit și pe Dacia Jogger.

Topul aparițiilor la Geneva

1. Renault 5 E-Tech

Fanii auto au așteptat mult apariția noului Renault 5 electric încă de când marca franceză a dezvăluit conceptul în 2021. Cumpărătorii europeni vor trebui să aștepte până la începutul anului viitor, dar modelul de producție este unul interesant. Designerul-șef Gilles Vidale și designerul de interioare Paula Fabregat s-au asigurat că stilul exterior îndrăzneț al conceptului a rămas neschimbat. Și interiorul nonconformist a rămas fidel conceptului și modelului care a vândut milioane de unități în perioada sa de glorie în anii 70-80 ai secolului XX. Poziția joasă a mașinii amintește de Renault 5 Turbo original, în timp ce o serie de culori exterioare stridente sunt concepute pentru a uimi. În interior, există ecrane duble de 10 inchi, accesorii imprimate 3D și un nou asistent AI numit Reno. 

Asistentul Reno poate gestiona o mulțime de funcționalități ale vehiculului prin comenzi vocale și se conectează la ChatGPT pentru interogări și căutări mai ample. 

 Platforma electrică este oferită fie cu un pachet de baterii de 40 kWh, fie cu un acumulator de 52 kWh și o autonomie de până la 400 km, în funcție de cerințe și buget. Vehiculul Retro futuristic va concura direct cu potențialii concurenți din China, la un preț de pornire mai mic de 25 de mii de euro.

Luca de Meo, CEO Renault, susține că acest model va însemna „democratizarea vehiculelor electrice”. În condițiile în care Renault pariază mult pe electric, acest ultim model este foarte important pentru succesul continuu al companiei franceze.

2. BYD Seal U

BYD a luat în 2023 întâietatea vânzărilor de vehicule electrice de la Tesla. Firește, principalul producător chinez de vehicule electrice este preocupat de piața europeană. Debutează la Geneva, prezentându-și SUV-ul de dimensiuni medii cu versiuni electrice cu baterie și cu versiuni hibride.

Badged Seal U DM-i, cu referire la sistemul de propulsie „Dual-Mode” aflat în joc, ia forma unei versiuni puțin mai înalte a variantei existente. Propulsia mașinii este asigurată de un motor pe benzină de 1,5 litri și de un acumulator de 18,3 kWh. În modul pur electric, poate parcurge aproximativ 100 km cu o singură încărcare, dar autonomia combinată este mai mare de 500 km. Bateria hibridei trece de la 30 la 80 la sută în aproximativ 35 de minute.  

3. Yangwang U8

U8 este un SUV electric premium al mărcii de lux YangWang de la BYD, care are un 
motor PHEV 2.0T L4 și patru motoare electrice ce generează o putere de 820 kW sau 1 200 CP. Deși este un autovehicul foarte mare, care cântărește aproape patru tone, accelerează până la 100 km în 3,6 secunde. Autonomia vehiculului constituie 180 km pur electric și 1 000 km în varianta combinată. Pe lângă cele trei rânduri de scaune, U8 debutează cu o suspensie nouă, care este reglabilă cu 15 centimetri și are capacitatea de a pluti pe apă. 

4. MG3

Deși iubit de pasionații britanici de mașini sport clasice, MG este un alt brand care a suferit o transformare enormă sub proprietatea chineză. MG3 cu motor pe benzină a fost printre primele produse care s-a dovedit un succes datorită prețului mic și motorizării fără probleme. Modelul urmează să fie înlocuit cu o versiune hibridă nouă. Sistemul său Hybrid Plus îmbină un motor pe benzină de 1,5 litri cu un mic motor electric alimentat de un acumulator la fel de mic de 1,83 kW.

Ca și în cazul celorlalte produse MG, și anume super popularul său MG4 EV, modelul 3 va primi o mulțime de echipamente opționale. Are  un afișaj digital pentru șofer, de șapte inchi și un sistem de infotainment cu ecran tactil de 10,25 inchi, care acum este mai receptiv. Noul MG3 va fi scos la vânzare pentru aproximativ 25 de mii de euro. 

5. Silence S04 Nanocar

Revoluția schimbului de baterii este deja în plină desfășurare pe mai multe piețe. Compania Silence din Barcelona se concentrează pe Europa, unde spune că, în prezent, are peste 5 000 de schimburi de baterii pe zi, care se fac în rețeaua sa din Spania și vecinătatea ei. Acum, compania vrea să-și extindă oferta cu cel mai recent S 04 Nanocar – un model alimentat de două dintre bateriile sale detașabile și personalizate. Pur și simplu trageți un mâner de sub mașină și întregul pachet de baterii se desprinde cu grijă, în timp ce roțile încorporate ale căruciorului îl fac ușor de manevrat. Vândut ca un cvadriciclu, are exact lățimea a două scutere, ceea ce înseamnă că poate încăpea în locurile de parcare dedicate motocicletelor. Micul vehicul are aer condiționat și un loc pentru a găzdui și poate atinge 52 de km la oră, cu o autonomie de circa 240 km. Se poate încărca și de la o priză standard și are suficient spațiu în interior pentru două persoane, cu spațiu în spate pentru genți și bagaje.

Cu un preț de vânzare de la 19 000 de euro, producătorul oferă și posibilitatea de a reduce cheltuielile cu 40% atunci când clienții aleg să închirieze pachetele de baterii lunar, în loc să le cumpere definitiv.

6. IM L6

IM, care înseamnă Mobilitate Inteligentă, este o marcă a MG dedicată sectorului  premium, cu un accent clar pe berlinele executive și SUV-urile mari. Primul model care apare în afara Chinei este L6, o ofertă premium pur electrică, care speră să rivalizeze cu Tesla și Lucid.

Potrivit IM, L6 este capabil să aibă o autonomie de 800 km datorită celei mai recente tehnologii de baterie cu stare solidă, precum și accelerării foarte rapide până la 100 km în mai puțin de trei secunde.

Mașina de pe standul de la Geneva conține în mod clar cele mai recente progrese tehnologice, inclusiv numeroase camere, senzori și radare.

Desigur, vor fi disponibile nivele ridicate de sisteme de conducere autonomă, la fel ca și cea mai recentă tehnologie de infotainment conectată. Este programată pentru o lansare în 2025 în Europa.

7. Lucid Gravity

Compania americană de vehicule electrice, fondată de Peter Rawlinson, fost CTO la Tesla, a uimit piața cu sedanul său Air. Acum, își face debutul european la Geneva, prezentând SUV-ul Gravity. Cu două motoare electrice, Gravity are diferite nivele de putere de până la 920 kW, suspensie pneumatică și direcție pe roțile din spate. Poate accelera până la 100 km în 3,5 secunde și are o autonomie oficială WLTP de circa 700 km. În interior, oferă spațiu pentru șapte persoane. Infotainment-ul este asigurat de un ecran „plutitor” uriaș de 34 de inchi, cu afișaj 6K. Prețul modelului va începe de la 85 000 euro, fiind și cel mai accesibil model Lucid de până acum.

Lucid a folosit Salonul Auto de la Geneva ca platformă pentru a-și anunța extinderea în Europa, dezvăluind în același timp că SUV-ul său premium va ajunge și în Germania, Elveția, Țările de Jos și Norvegia, pe parcursul acestui an.

 

INSERT: PERIOADA DESFĂȘURĂRII: Geneva, 26 februarie – 3 martie 2024

PARTICIPANȚI: 34, dintre care 11 producători auto

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

14 zile 18 ore

207

Publicitate în BC