18/04/2024

Cum, când și de ce să folosim suplimentele alimentare
Cum, când și de ce să folosim suplimentele alimentare Business Class Lifestyle

Pentru a fi mereu în formă, trebuie să ai grijă constant de mintea și corpul tău. Potrivit specialiștilor din medicină, o modalitate în acest sens este consumul de suplimente alimentare. În cazul oamenilor de afaceri, este binevenit consumul suplimentelor ce liniștesc și sporesc acuitatea gândirii, susțin funcția cognitivă și sănătatea mintală. Administrarea lor trebuie făcută totuși în conformitate cu recomandările specialiștilor.

Alexandru TOMA

Potrivit Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA), suplimentele alimentare reprezintă surse concentrate de nutrienți. Este vorba de minerale și vitamine, aminoacizi, acizi grași esențiali, fibre, diverse extracte din plante, precum și săruri minerale, oligoelemente, dar și antioxidanți. De asemenea, poate fi vorba și de alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic care sunt comercializate sub formă de pastile, tablete, capsule, lichide, plicuri, pulbere, tablete sau fiole.

Suplimentele alimentare sunt destinate corectării deficiențelor nutriționale și menținerii unui aport adecvat de anumite substanțe nutritive. Ele susțin unele funcții fiziologice specifice, dar nu sunt medicamente și nu pot exercita o acțiune farmacologică, imunologică sau metabolică. Suplimentele alimentare nu tratează boli, ele ajută la menținerea sănătății. Ele sunt indicate atunci când, din anumite motive, aceste substanțe lipsesc sau nu se regăsesc într-o cantitate suficientă în dieta zilnică sau există cerințe nutriționale specifice legate de starea fiziologică. În Uniunea Europeană, suplimentele alimentare sunt considerate alimente.

Avem ce avem

Conform Victoriei Damașcan, medic endocrinolog la American Medical Center (AMC), în prezent, oamenii de afaceri sunt supuși unui șir de factori care influențează negativ starea sănătății. Ritmul accelerat de viață, graficul de activitate încărcat, cu un regim de somn-veghe haotic, alimentația haotică, sedentarismul și suprasolicitarea sistemului nervos – sunt doar câteva dintre ele.

Un astfel de stil de viață se soldează cu epuizarea rezervelor nutriționale ale organismului. Urmează astenie cronică, tulburări de somn, tulburări de memorie și concentrare, scade imunitatea. Pot apărea patologii ale sistemului cardiovascular, digestiv sau hormonal. Pentru a menține buna funcționare a organismului în astfel de condiții, este necesar un aport adecvat de microelemente și nutrienți pe care le pot oferi suplimentele alimentare.

Nageena Shiva, maestru yoga, psihoterapeut la Centrul Ansuya Yoga, susține că utilizarea suplimentelor nutritive poate influența starea sănătății la nivel general. Contribuția acestora este însă destul de limitată. „Cea mai puternică influență asupra stării de sănătate o are modul de viață zilnic. Este important cât de mult muncești, cât de mult te odihnești, cât de mult dormi, cu cine comunici, ce mănânci. Folosirea suplimentelor poate influența aproximativ zece la sută felul în care ne simțim”, spune ea.

Există suplimente care trebuie utilizate înainte de masă, care curăță intestinele, altele sunt prescrise pentru a fi luate în timpul mesei, care ajută digestia. De asemenea, sunt suplimente pentru a fi administrate după masă, care, la fel, ajută digestia, dar și unele procese de curățare. „Suplimentele au un efect pozitiv, dar nu sunt elementul principalul pe care se construiește sănătatea”, a subliniat experta.

Pot crește nivelul de energie

Victoria Damașcan menționează că oamenii de afaceri activează mai mereu într-un regim de „multitasking” și „deadline-uri”. Din acest considerent, pentru ei, performanța cognitivă reprezintă o preocupare majoră. „În acest context, este foarte important un aport adecvat de acizi grași Omega 3 polinesaturați. De asemenea, avem nevoie de colină, un precursor al neuro-transmițătorului Acetilcolină, care asigură transmiterea rapidă a informației între neuroni și favorizează memoria”, a subliniat medicul.

Nu este de neglijat nici administrarea vitaminelor grupului B, în special B1, B6 și B12. Deficitul acestora este observat frecvent la persoanele cu regim alimentar haotic și se datorează nu doar dietei sărace în nutrienți, dar și absorbției insuficiente a vitaminelor din tractul gastrointestinal pe fundalul stărilor prelungite de stres.

Endocrinologul menționează că performanța în lumea afacerilor depinde de capacitatea rapidă de a lua decizii, concentrare maximă și activitatea neuronală cât mai eficientă. În acest sens, pot fi utile astfel de suplimente precum Ginsengul Siberian, Ginkgo biloba sau Ashwaganda. Ele au un impact pozitiv și asupra tonusului general, asigurând un plus de energie.

Nageena Shiva este de părere că suplimentele nutritive cele mai indicate pentru susținerea nivelului de energie și abilitățile cognitive sunt cele care curăță intestinele. „Dacă organele interne sunt curate și funcționează bine, atunci avem multă energie! Există o mulțime de astfel de suplimente, unul din ele fiind Triphala – un supliment ayurvedic, preparat din trei fructe care cresc doar în India. Curăță bine intestinele și e benefic pentru toți oamenii. Un alt supliment bun pentru toți este curcuma sau turmericul”, spune experta.

Putem combate stresul

Sistemul imunitar este printre cele mai afectate de stresul permanent la care sunt supuși oamenii de afaceri. Potrivit specialistei AMC, creșterea nivelului de hormoni gluco-corticosteroizi, numiți și hormonii stresului, afectează direct imunitatea. Un impact negativ îl are și serviciul de birou, caracterizat prin sedentarism, timp insuficient petrecut la aer liber și expunere insuficientă la razele solare. „Astfel, survine deficitul de vitamina D și crește fenomenul de stres oxidativ. Suplimentarea cu vitamina D este un element esențial pentru menținerea imunității. Alături de vitamina D, deseori este necesară administrarea antioxidanților, precum seleniul, zincul sau vitamina C”, menționează Victoria Damașcan .

Deficitul unor nutrienți poate agrava stările de anxietate specifice perioadelor prelungite de stres. De exemplu, asigurarea unui nivel adecvat de magneziu îmbunătățește metabolismul neuronilor, diminuând eliberarea neuro-transmițătorilor specifici stresului, precum noradrenalina și adrenalina, dar poate avea și un efect antidepresiv prin implicarea în metabolismul serotoninei. Suplimentarea cu vitamina D și acizi grași omega 3 poate reduce riscul de depresie și anxietate.

Nageena Shiva spune că suplimentele alimentare pot influența rezistența la stres și capacitatea de a gestiona presiunile în mediul de afaceri, însă este nevoie de timp pentru a urmări efectul.

 

Pot îmbunătăți somnul  

Graficul de lucru extrem de încărcat, specific oamenilor de afaceri, care implică aflarea prelungită în fața ecranelor și expunerea la lumina artificială, afectează regimul somn-veghe. De asemenea, călătoriile cu schimbarea bruscă a climei și fusului orar duc deseori la tulburări de somn. Dacă nu sunt tratate, aceste tulburări sporesc riscul apariției patologiilor cardiovasculare, rezistenței la insulină și a obezității. În acest caz, este crucială stimularea secreției endogene de melatonină. Administrarea acestui hormon sub formă de supliment nu a demonstrat o eficacitate prea mare în studii. Pentru a stimula producția lui la nivelul epifizei, este necesară excluderea luminii albastre, adică a ecranelor gadgeturilor cu cel puțin o oră până la somn.

La fel, este necesar un grafic de somn-veghe și includerea în dietă a produselor bogate în triptofan – precursorul melatoninei. Acesta se conține în produse precum quinoa și ovăz, nuci, banane, ouă, pește. „Alte suplimente benefice pentru ameliorarea calității somnului sunt hameiul, melissa, dar și vitaminele grupului B (în special B6 și B7) și magneziul”, a subliniat medicul.  

Sprijină menținerea unui echilibru hormonal

Perioadele prelungite de stres asociate cu o alimentație haotică pot conduce la creșterea nivelului de cortizol – hormonul stresului. Drept urmare, crește riscul de dezvoltare a diabetului zaharat, a patologiilor cardiovasculare și scade imunitatea. Deși nu pot diminua în mod direct nivelul de cortizol, suplimentele pot îmbunătăți situația aducând un aport adecvat de acizi grași omega 3. De asemenea, vitamina D și antioxidanții pot contribui la ameliorarea metabolismului lipidic și glucidic.

La persoanele cu regim de lucru suprasolicitant pot surveni creșteri ale nivelului de prolactina, un hormon produs la nivelul hipofizei. Valorile crescute ale prolactinei sunt asociate cu scăderea cantității de testosteron la bărbați și respectiv, estrogen și progesteron la femei. Drept consecință, poate surveni scăderea libido-ului, infertilitatea sau tulburările de ciclu menstrual. „În acest caz, pe lângă tratamentul de bază al hiperprolactinemiei, ar putea fi utilă suplimentarea cu seleniu sau zinc, dar și coenzima Q10”, a subliniat medicul endocrinolog.

Cum alegem?

Victoria Damașcan susține că nu există studii pe persoane din mediul de afaceri, care să ofere recomandări specifice. „Putem încadra omul de afaceri în categoria persoanelor supuse stresului cronic, iar suplimentele de bază pentru această categorie sunt acizii grași Omega 3, vitaminele grupului B, magneziul, zincul. Lista trebuie completată individual în funcție de particularitățile graficului de lucru, a alimentației și prezența unor boli cronice”, concluzionează specialista.

Potrivit ei, medicul poate ghida cel mai bine în administrarea suplimentelor. „În mod ideal, totul se face după stabilirea anumitor parametri în sânge. Astfel, putem selecta în mod individualizat microelementele necesare de administrat și dozele. De asemenea, doar medicul poate evalua contraindicațiile pentru administrarea unor suplimente sau compatibilitatea lor cu alte tratamente”, a menționat medicul.

Conștientizarea contează

Medicul de la AMC atenționează că regimul alimentar echilibrat, efortul fizic sistematic și suplimentele alimentare nu au efect imediat, fiind necesară menținerea lor timp îndelungat. „Suplimentele alimentare nu pot și nu trebuie să înlocuiască un regim alimentar echilibrat și un stil de viață sănătos. Ele completează necesitățile suplimentare ale organismului”, a conchis Victoria Damașcan.

Totodată, Nageena Shiva menționează că este foarte importantă înțelegerea conceptului de asimilare în ceea ce privește vitaminele și mineralele. „În calitate de practicant Yoga, aș spune așa: cu cât mai mult consumi ceva, cu atât mai mare este șansa ca organismul să respingă acel ceva. Dacă organismul nu poate asimila fierul, atunci indiferent de cât de mult ai consuma acest fier, nu îl vei asimila și digera. Trebuie să lucrăm și cu mintea, la nivel psihologic”, a concluzionat specialista.

Recomandări bune pentru toți

Pentru a beneficia de starea de bine pe termen lung, ea recomandă ca mâncarea să devină medicament. „Seara, trebuie să mâncăm cel târziu la ora 18.00,  să fie mâncare mai neutră, fără gust puternic, de exemplu, legume înăbușite. Astfel, îi dați o sarcină minimă stomacului, iar hrana are timp pentru a fi digerată înainte de culcare. Pentru asta sunt necesare cel puțin patru ore”.

Oamenii nu trebuie să mănânce în exces, dar nici să stea înfometați. Cei care se simt greoi după masă trebuie să mănânce de două ori pe zi: dimineața și la prânz, să consume mâncare fierbinte și mai condimentată. Oameni cu o constituție mai firavă pot mânca mai mult, spre exemplu, de patru ori pe zi.

„Mesele trebuie luate însă conform unui orar, cu mai puține condimente iuți și sărate, se recomandă uleiurile. Și oamenii activi fizic ar trebui să mănânce de două ori pe zi: dimineața și la prânz, iar seara să consume cantități minime. Aveți grijă să consumați alimente ce oferă toate gusturile: dulce, sărat, acru, iute, amar, astringent. Nu mâncați în exces, prăjiți mâncarea la minim în uleiuri vegetale (se recomandă prăjirea în doar două tipuri de ulei: nucă de cocos și unt Ghee. Beți cât mai puțin după mâncare, cel puțin după o jumătate de oră, astfel încât mâncarea să poată fi asimilată”, a concluzionat specialista în științe ayurvedice.

Recomandarea lui Deepak Chopra

Deepak Chopra, un specialist notoriu în medicina alternativă, recomandă patru pași pentru combaterea stresului. „În primul rând, avem nevoie de un mic-dejun, fără stres. Dimineața, consum ulei de semințe de in, un ou fiert, castraveți și roșii. De asemenea, iau un supliment numit endorfinat care ajută la eliberarea substanțelor chimice care luptă împotriva stresului în creier. Totodată, folosesc „Chyawanprash” – o gustare sub formă de gem pentru sistemul imunitar, formată din fructe și condimente. Nu în ultimul rând, fac exerciții de respirație adâncă”, spune specialistul.

Expertul mai recomandă râsul drept „supliment alimentar” potrivit după masă, care ne ajută întotdeauna să reducem nivelul de stres.

Suplimente recomandate de Organizația Mondială a Sănătății

 

1. Suplimentele Omega-3 sau acizii grași Omega-3 sunt esențiali pentru sănătatea creierului, ajută la susținerea funcției cognitive, la îmbunătățirea stării de spirit și la reducerea inflamației.

2. Vitaminele din complexul B sunt esențiale pentru procesele metabolismului și producerea energiei, ajută la susținerea funcției cognitive și a sănătății mintale.

3. Ashwagandha este o plantă veche indiană, folosită de secole pentru a susține sănătatea fizică și mintală, care ajută la reducerea stresului, la îmbunătățirea somnului și la susținerea funcției cognitive. Poate ajuta la creșterea vigilenței, la îmbunătățirea performanței cognitive și la reducerea anxietății.

4. Melatonina, cunoscută pentru acțiunea sa asupra tulburărilor de somn, în combinație cu vitamina B6 și magneziu, favorizează un somn de calitate.

5. Zincul este un oligoelement care poate fi furnizat organismului printr-un supliment alimentar. Pe lângă faptul că menține strălucirea pielii, contribuie la întărirea sistemului imunitar și la protejarea celulelor de stresul oxidativ.

Sursa: OMS

Beneficii ale suplimentelor alimentare

1. Performanță cognitivă îmbunătățită: ameliorarea performanței cognitive – atât uleiurile de pește Omega-3, cât și vitaminele B susțin sănătatea  creierului și a funcției cognitive.

2. Concentrare: Ashwagandha și uleiurile de pește Omega-3 ajută la îmbunătățirea concentrării prin reducerea stresului, susțin bunăstarea mentală și emoțională.

3. Nivel crescut de energie: Vitaminele B sporesc nivelul de energie și vigilență, contribuie la depășirea dificultăților de memorare și concentrare (vitaminele B6 și B9).

4. Dispoziție mai bună: uleiurile de pește Omega-3, vitaminele B și Ashwagandha ajută la îmbunătățirea stării de spirit și la reducerea stresului. Acest lucru vă poate ajuta să faceți munca mai plăcută și mai productivă.

Sursa: EFSA

   Nageena SHIVA, maestru Yoga și practici corporale, psihoterapeut Centrul Ansuya Yoga:

 Totul trebuie să fie în echilibru. În ce privește vitaminele și mineralele, cu cât consumi mai mult ceva, cu atât este mai mare șansa ca acest ceva să fie respins de organism.  

      Victoria DAMAȘCAN, medic endocrinolog American Medical Center (AMC)

 Doar medicul va putea evalua prezența unor contraindicații în administrarea suplimentelor sau compatibilitatea acestora cu alte tratamente administrate.

Deepak CHOPRA, expert în medicină alternativă și spiritualitate:

 Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot fi un substituent pentru o dietă echilibrată.

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

6 zile

207

Publicitate în BC