26/12/2023

COMERȚUL ELECTRONIC AUTOHTON – BILANȚUL ANULUI 2023
COMERȚUL ELECTRONIC AUTOHTON – BILANȚUL ANULUI 2023 Marketing

Comerțul electronic  a devenit în ultima vreme un catalizator substanțial al economiei globale. Deși în Republica Moldova se află încă la un nivel incipient, volumele tranzacțiilor online înregistrează în ultimii ani o creștere constantă. După o creștere fulminantă, de 50%, în perioada pandemiei, aceasta a continuat, deși într-un ritm mai lent.

Alexandru TOMA

În ultima decadă a lunii noiembrie, AmCham Moldova a organizat o discuție publică la tema comerțului electronic. În baza statisticilor înregistrate în anul curent, au fost explorate tendințele actuale din domeniu, comportamentul consumatorilor, influențele economice și așteptările pentru perioada următoare.

Discuțiile s-au axat pe impactul unor factori precum progresele tehnologice și evoluția preferințelor consumatorilor. Pe măsură ce întreprinderile se adaptează pentru a răspunde așteptărilor acestora, este necesar să înțelegem perspectivele pentru 2024.

AVEM UNDE CREȘTE

Potrivit Feliciei Jereghi, director general al agenției de publicitate Indigo Grup, volumul comerțului electronic reprezintă acum patru la sută din totalul comerțului intern. Așa cum media globală este de 19%, potențialul de creștere de la noi este enorm. Nu putem vorbi despre niște date foarte exacte, deoarece avem măsurări de date pe plan național. De exemplu, nu putem colecta date de pe Eurostat și nu avem luxul unor studii dedicate pieței online din Republica Moldova. Din studiile existente, putem spune că un moldovean cheltuiește actualmente 155 euro anual pe cumpărăturile online, ceea ce este aproximativ de patru ori mai puțin decât în România. Volumul absolut al pieței este estimat la 320 milioane de euro pe an, iar prognozele spun că, în următorii trei ani, acesta ar putea crește de cinci ori. De asemenea, dacă e să ne axăm pe numărul de oameni prezenți pe internet, avem o cifră de circa 1,8 milioane de persoane. Puțin peste 500 de mii de locuitori cumpără online, dintre care aproximativ 90 de mii o fac cu o frecvență lunară.

„Din perspectiva oamenilor de afaceri, ar trebui să se înțeleagă că, odată ce se plasează produsul online, acesta devine un produs internațional. Poate că este cea mai favorabilă modalitate de a face comerț extern și de a dezvolta această oportunitate este comerțul electronic. Cei mai sceptici experți menționează că piața internă de e-commerce din Moldova ar avea nevoie de vreo 18 ani pentru a ajunge la parametrii pieței din România, însă noi suntem mai optimiști în acest sens”, a punctat specialista.

Pe de altă parte, Cornel Morcov, șeful departamentului comercial al FAN Courier, este convins că piața autohtonă a comerțului electronic va crește mai rapid  decât prognozează scepticii. După doi ani de operațiuni comerciale FAN Courier în Republica Moldova, el confirmă că aici există, într-adevăr, multe posibilități de creștere, însă nu este întru totul de acord cu datele prezentate de Felicia Jereghi.

„320 milioane de euro este o cifră foarte îndrăzneață, posibil, în ea sunt incluse și altfel de plăți online. Ca volum al operațiunilor, actualmente, suntem pe poziția a treia după Poșta Moldovei și Nova Poshta și putem menționa că există un număr foarte mare de rambursuri sau returnări ale mărfii. Punem condiția clienților noștri ca rambursurile să aibă loc doar prin cont bancar, pentru a exclude eludarea bugetului de stat. Cât privește perspectiva, aș fi de acord cu faptul că Republica Moldova poate ajunge România în doi-trei ani. Există capacități logistice și potențial intern”, a spus managerul.

Potrivit lui, FAN Courier este singurul operator de pe piață care nu admite cash-ul în cazul rambursurilor.

 COMODITATEA ȘI SIGURANȚA AU CRESCUT

Potrivit sefului pe vânzări comerciale și achiziții Visa pentru Moldova și Belarus,  Stanislav Potemkin, corporația sa face tot posibilul pentru a facilita comerțul electronic. „Se elucidează stop factorii care împiedică dezvoltarea comerțului online și anume evitarea tărăgănărilor de plată. Comoditatea plăților crește de la an la an, acum nu mai trebuie introduse datele cardului bancar la fiecare tranzacție. Datele bancare sunt legate de cabinetele personale de pe magazinele online. Astfel, se evită introducerea datelor eronate și se amplifică viteza tranzacțiilor. Practic, banii ajung instantaneu în cea mai mare siguranță”, a concluzionat șeful pe vânzări.

Oana Dumitrescu, șef de industrie și șef de vânzare cu amănuntul la Google, a specificat că interesul oamenilor pentru principalele categorii de bunuri crește cu circa 25 la sută anual. Căutările pe Google se fac mai mult de pe telefoanele mobile, ceea ce trebuie să înțeleagă managerii magazinelor online. Oamenii au mai multă încredere în magazinele online. „Semnele arată foarte promițător, oamenii caută în mare parte generic, adică pe denumiri de poziții și nu pe brand sau rețea. Acest aspect înseamnă oportunități foarte mari pentru oamenii de afaceri interesați”, a menționat specialista.

De asemenea, potrivit lui Cristian Mbala, șeful de produs la 999.md, comerțul  electronic pe piața autohtonă a crescut, în 2023, de trei ori mai repede decât comerțul clasic. A atestat o creștere de 15 la sută, însă această cifră se diminuează totuși dacă e să ne uităm la dinamica ultimilor patru ani. „În 2020, am avut o creștere de circa 50 la sută, în 2021 – de 25 la sută, în 2022, s-a înregistrat o creștere de 20 la sută. Oricum, e bine, avem o tendință pozitivă a comercianților să iasă pe online. Se observă mai multă încredere din partea oamenilor de afaceri față de comerțul online. De exemplu, acum, o tranzacție medie la noi pe marketplace constituie circa 25 de euro – un parametru care, de asemenea, demonstrează tendința de creștere. La price.md, de exemplu, avem reprezentate circa 400 de magazine dintr-un total de 1 700 de magazine online înregistrate la nivel național. În ultimul an, am avut o îmbunătățire semnificativă a infrastructurii și o reducere a costurilor logistice. Aș aprecia concurența între companiile de livrare, care sporesc, într-un final, calitatea serviciilor prestate și scad din prețuri”, a conchis specialistul.

 

  Felicia JEREGHI, director general al Indigo Grup

STATUL A INIȚIAT UN PROCES AMPLU DE CREARE A UNUI ECOSISTEM FAVORABIL COMERȚULUI ONLINE PENTRU ÎNTREPRINDERILE MICI ȘI MIJLOCII

Stanislav POTEMKIN,  șeful pe vânzări comerciale și achiziții Visa pentru  Moldova și Belarus

TRANZACȚIILE ONLINE SUNT FOARTE SIGURE ȘI ASTA O ÎNȚELEG TOT MAI MULȚI OAMENI DE AFACERI 

 Cristian MBALA, șef produs la 999.md

OAMENII DE AFACERI CRESC BUGETELE CONSTANT PENTRU A COMERCIALIZA PE ONLINE

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

18 zile 10 ore

207

Publicitate în BC