03/10/2023

DE LA VITRINE LA CLICK-URI: COMERȚUL ONLINE ȘI PERSPECTIVELE LUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA
DE LA VITRINE LA CLICK-URI: COMERȚUL ONLINE ȘI PERSPECTIVELE LUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA Marketing

Perspectiva digitală a schimbat pentru totdeauna modul în care întreprinderile se conectează cu consumatorii, iar lumea comerțului nu face excepție. Pe măsură ce modelele comerciale tradiționale se adaptează la cerințele erei digitale, antreprenorii descoperă că trecerea pe online a afacerilor de comerț deschide o gamă largă de posibilități. Accesul la piețele globale este mai facil ca niciodată, însă există și unele detalii mai puțin benefice.

Alexandru TOMA

Avantajele comerțului online constau în capacitatea sa de a amplifica potențialul afacerilor. De la comoditatea operațiunilor 24/7 până la lejeritatea de a selecta anumite segmente de clienți, piața virtuală oferă companiilor o gamă largă de instrumente pentru a se dezvolta într-un mediu dinamic și competitiv.

Deschidere instantanee către piața mondială

Imaginați-vă că tranzacționați fără constrângeri geografice, iar mărfurile companiei dumneavoastră pot trece fără efort granițele și clienții pot veni din orice regiune de pe glob. Bun venit în lumea comerțului online, unde barierele comerțului tradițional sunt demontate, iar antreprenorii sunt împuterniciți să înceapă o călătorie plină de perspective.

Trecerea către comerțul online nu ține doar de adaptarea la un trend, este vorba despre îmbrățișarea unui viitor în care confortul, accesibilitatea și adaptabilitatea sunt pietrele de temelie ale succesului. Piața online arată semne de creștere și în Republica Moldova. Acum avem câteva sute de magazine online de  capacități, profiluri și specific diferit, iar statul își dorește să valorifice acest potențial.

Statul a modificat legislația pentru a facilita comerțul online

 

În primăvara acestui an, au intrat în vigoare mai multe modificări ale legislației, menite să faciliteze comerțul online.

În urma modificărilor efectuate, la vânzarea produselor sau prestarea serviciilor, agenții economici sunt obligați să aplice reduceri echivalente pentru toate instrumentele și mijloacele de plată, neavând dreptul să aplice reduceri adiționale în cazul efectuării plăților în numerar, precum și obligația de a afișa și informa cumpărătorii despre toate instrumentele și metodele de plată care sunt disponibile la locul de plată.

De asemenea, modificările vizează protecția consumatorilor, legea respectivă fiind completată cu un articol nou ce va reglementa locurile de preschimbare a mărfii. Astfel, unitățile comerciale care desfășoară activitate de comerț prin intermediul mijloacelor electronice, mijloacelor de comunicație la distanță, contractelor încheiate la distanță (comerț electronic), precum și orice alte forme de comerț neinterzise de lege, ce presupun activitatea unităților comerciale fără a utiliza suprafață comercială, sunt obligate să instituie locuri de preschimbare a mărfii. Locul de preschimbare a mărfii trebuie să fie amplasat în localitatea indicată în notificarea activității de comerț a unității comerciale.

UE recomandă armonizarea comerțului electronic

Un alt domeniu important este cel cu privire la comerțul electronic. Datorită noilor prevederi legislative, denumirea privind comerțul electronic a fost modificată în Legea privind serviciile societății informaționale. Noțiunea de intermediar în comerțul electronic a fost expusă în redacție nouă și are următorul cuprins: intermediar în raporturile aferente furnizării de servicii ale societății informaționale reprezintă persoana fizică sau juridică care oferă subiecților raporturilor aferente furnizării de servicii ale societății informaționale servicii legate de organizarea și administrarea sistemelor informaționale și rețelelor de comunicații electronice în cadrul raporturilor aferente furnizării de servicii ale societății informaționale, inclusiv servicii de obținere, transmitere și stocare a informației în formă electronică.

Recomandările EU4Digital privind armonizarea comerțului electronic între țările partenere din est și UE vin cu o analiză a lacunelor și un raport de recomandări pentru Republica Moldova. Recomandările vizează:

Eliminarea barierelor din calea e-Tranzacționării transfrontaliere;

Creșterea volumului e-Tranzacționării transfrontaliere;

Sporirea gradului de conștientizare și pregătire a țărilor pentru schimbările în domeniul e-Tranzacționării din UE 2021.

Raportul de analiză a lacunelor pentru Moldova include:

Analiza lacunelor în domeniul ecosistemului e-Tranzacționării;

Analiza lacunelor în domeniul juridic;

Analiza lacunelor în domeniul standardelor.

Recomandările pentru Moldova includ:

Recomandări privind ecosistemul de eliminare a barierelor din calea e-Tranzacționării transfrontaliere;

Recomandări privind cadrul legislativ și standardele pentru a facilita e-Tranzacționarea transfrontalieră cu UE.

 

 

 

Prima conferință e-Commerce din Republica Moldova

În luna iunie, la Chișinău a fost organizat și un eveniment de amploare privind comerțul online cu cinci speakeri internaționali de top din SUA, Marea Britanie și Ucraina, precum și 16 specialiști din România și Republica Moldova. Este vorba despre prima Conferință de E-Commerce & Digital Marketing GPeC SUMMIT din Republica Moldova. În paralel cu evenimentul, a avut loc o expoziție a afacerilor online și a furnizorilor de servicii de comerț electronic și marketing digital.

În cadrul evenimentului, Mila Malairău, directorul executiv al AmCham Moldova a subliniat importanța organizării a cât mai multe evenimente ce ar contribui la dezvoltarea industriei locale, industrie care se bucura de un potențial enorm de dezvoltare în următorii ani. „Vrem să dezvoltăm comerțul electronic, capacitatea de a vinde pe online. Am identificat industriile care fac împreună ecosistemul comerțului electronic. Suntem interesați ca produsele noastre să fie competitive pe piețele externe, dar și să oferim cumpărătorilor moldoveni bunurile importate prin comerț electronic”, a menționat experta.

Există foarte multe surse de date pe care un magazin online le are la îndemână și pe care se poate baza atunci când vrea să afle mai multe despre flow-ul de vizitare, interese și nevoi ale utilizatorului și procesul de achiziție. Robert Craven, consultant în creșterea afacerii, autor și speaker motivațional, consideră: „Calitățile cu cel mai mare grad de utilitate ce caracterizează managementul companiilor de succes țin de disciplină, pasiune și entuziasm. Cel mai important este clientul, cu atât mai mult pe online, înțelegerea așteptărilor lui de la afacerea ta, modul în care gândește despre tine. Marketingul este locomotiva finanțelor”.

Bianca Vlaston, Regional Meta Lead Balkans Httpool, este de părerea că pe piața din Republica Moldova lipsesc unele oportunități care există în România, dar sunt alte soluții, ca de exemplu Meta, „Când începi să faci campanie, prioritizarea obiectivului este cea care îți dictează și măsurătorile ulterioare, și optimizările pe care le faci în funcție de rezultatul obținut. Dacă vrei să lansezi un produs nou, nu te apuci să faci campanie de vânzare, ci trebuie să o dublezi cu o campanie de awareness, pentru că altfel vei avea rezultate proaste”, subliniază specialista.

 

INSERT

Mila MALAIRĂU, directorul executiv al AmCham Moldova: „Am identificat industriile care fac împreună ecosistemul comerțului electronic. Suntem interesați ca produsele noastre să fie competitive pe piețele externe, dar și să oferim cumpărătorilor moldoveni bunurile importate prin comerț electronic.”

Robert CRAVEN, consultant în creșterea afacerii, autor și speaker motivațional:

„Miopia multor manageri constă în faptul că ei percep oportunitățile drept amenințări. Cel mai important este clientul, cu atât mai mult pe online, înțelegerea așteptărilor lui de la afacerea ta, modul în care gândește despre tine. Marketingul este locomotiva finanțelor.

 

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

20 zile 21 ore

207

Publicitate în BC