15/05/2023

JTI MOLDOVA: OAMENII SUNT PE PRIMUL LOC
JTI MOLDOVA: OAMENII SUNT PE PRIMUL LOC Management

Subdiviziunea Japan Tobacco International, JTI Moldova rămâne de mai mulți ani un model de motivare a angajaților în corespundere cu abordarea modernă People and Culture, cea care pune oamenii pe primul loc în procesul de gestionare a afacerii. Creând un mediu de lucru captivant, compania oferă angajaților toate condițiile și resursele să performeze. Nu întâmplător, JTI Moldova este inclusă deja de zece ani în clasamentul Celor mai Buni Angajatori în Republica Moldova și la nivel european de către Top Employers Institute. Echipa de management a companiei a relatat pentru Business Class despre această performanță, dar și despre modul în care oamenii sunt puși pe primul loc.

BC: Ce înseamnă pentru JTI certificarea de Angajator de Top în Republica Moldova și la nivel european de către Top Employers Institute?

Sinisa Trbojevic, Country Manager JTI: Suntem foarte mândri că JTI a fost certificată și în 2023 Angajator de Top în Moldova și în Europa, fiind singura companie din Moldova care a obținut această certificare 10 ani la rând. Aceasta confirmă că JTI investește cu devotament în dezvoltarea oamenilor săi, creând de fapt liderii de mâine. Pentru aceasta, am conceput programe complexe de dezvoltare a abilităților și competențelor, de gestionare a performanței și de planificare a succesiunii. Mai mult, JTI a fost printre primele organizații din Moldova care a introdus noi modalități de lucru. Este un lucru mare să ni se recunoască timp de un deceniu standardele înalte pe care ni le impunem și dedicarea noastră constantă de a promova un mediu în care angajații excelează. La mai mult și la mai mare!

BC: Echipele performante au întotdeauna o filosofie corporativă puternică. Care este filosofia JTI?

Sinisa Trbojevic: Este o întrebare foarte bună. Ceea ce facem în Moldova nu este cu nimic diferit de activitatea noastră în Japonia, Croația, Germania sau Canada. Suntem o companie japoneză internațională și nu este surprinzător că filosofia corporativă a echipei noastre este înrădăcinată într-un principiu japonez de management, numit „4S”. Principiul „4S” înseamnă, pe de-o parte, parteneri mulțumiți – investitorii, oamenii noștri, clienții și comunitățile în care ne desfășurăm afacerea, iar, pe de altă parte, înseamnă cheia succesului și a echilibrului nostru. Această abordare ne asigură că ne concentrăm pe creșterea pe termen lung, nu pe oportunitățile de profit pe termen scurt, și reprezintă chintesența multora dintre strategiile ce au permis JTI să devină cea mai importantă companie de tutun din Moldova. Am să vă ofer un exemplu din ceea ce facem, care arată această filosofie în practică și care nu vizează direct afacerile. Începând cu 2011, am dezvoltat, în Moldova, pe lângă multe altele, și un proiect de voluntariat dedicat protecției mediului și reîmpăduririi. În fiecare toamnă, echipa JTI și partenerii săi se adună pentru a planta puieți de stejar, salcâm etc. Pe parcursul anilor, peste 60 000 de copaci au fost plantați în diferite locuri din preajma Chișinăului. În acest răstimp, am dezvoltat parteneriate cu organizații profesionale care au ca scop reîmpădurirea durabilă în Moldova, iar evenimentul a devenit unul de familie, la care participă și membrii familiilor angajaților JTI. Ultima noastră pădure a fost plantată în 2021 și 2022, în satul Bălăbănești, pentru a forma o perdea forestieră de protecție pentru râul Bălțata.

BC: Cum creează un Angajator de Top un mediu de lucru unde oamenii performează cel mai bine?

Tatiana Mihailiuc, People and Culture Manager: Atunci când oamenii sunt liberi să fie ei înșiși, să evolueze, să călătorească pentru schimb de experiență, se întâmplă lucruri uimitoare. An de an, prin fiecare program realizat, am reușit să creăm o experiență pozitivă oamenilor noștri. Iar aceștia, la rândul lor, generează o implicare și mai mare și modelează cultura noastă unică. De fapt, cultura organizațională este totul și susțin pe deplin afirmațiile lui Peter Drucker: „Cultura mănâncă strategia la micul dejun.” Oricât de perfectă ar fi o strategie, compania va avea succes doar dacă echipa va împărtăși o cultură potrivită. Cultura organizațională este cea care formează un mediu favorabil pentru dezvoltarea talentelor și a liderilor și influențează modul în care toți lucrăm ca indivizi și ca echipe. Când oamenii vin cu plăcere la muncă, și implicarea lor este maximă. La JTI avem o cultură organizațională deosebită, în care grija pentru angajați, diversitatea, incluziunea, inovația, flexibilitatea și autonomia sunt cruciale. Experiența ne-a demonstrat că persoanele, care provin din diverse medii, devin lideri puternici. Așadar, recunoaștem că traseele de carieră se mai schimbă și nu sunt întotdeauna liniare, motiv pentru care ne încurajăm oamenii să-și dezvolte competențele și abilitățile dincolo de domeniile de expertiză funcțională de bază.  Adoptăm o abordare cu adevărat globală și flexibilă pentru a-i ajuta să se dezvolte în cadrul companiei. Mulți colegi, care și-au început cariera la JTI Moldova, urmează în prezent cariere internaționale de succes în cadrul companiei în România, Elveția, Olanda, Hong Kong sau chiar în Malaysia.

BC: Schimbările fac parte din realitatea unei afaceri moderne. Cum reușește echipa JTI să facă față cu brio schimbărilor vremurilor?

Tatiana Mihailiuc: De la începutul anului 2020, am fost martori la cât de nesigur poate fi mediul în care ne desfășurăm activitatea. Dincolo de viteza rapidă a schimbării în industria noastră, dar și în lume în general, capacitatea de a anticipa evoluțiile viitoare s-a redus profund. De aceea am depus eforturi semnificative pentru a ne reinventa, astfel încât să putem face față mai bine incertitudinii și complexității, dar și tendințelor globale. Prin urmare, din 2021, am pornit în călătoria ce privește noile modalități de lucru în patru direcții:

1. Integrăm practici agile în toate procesele JTI pentru ca echipele să capete autonomie și să creeze soluții inovative. Fiind centrate pe consumator, aceste metode reduc birocrația și eforturile fără valoare adăugată. Pe scurt, ne-au permis să operăm mai productiv, ca să ne axăm pe ceea ce contează cel mai mult pentru JTI. Am combinat chiar și managementul agil al performanței cu procesele noastre actuale de management al talentelor, generând o flexibilitate sporită.

2. La nivel global, au fost înființate trei Centre Globale de Suport. Aceste centre de excelență sunt specializate să livreze servicii tranzacționale pentru funcțiunile de Finanțe, Marketing și People and Culture, deservind reprezentanțele JTI din toată lumea. Astfel,am transferat procesele și sarcinile ciclice pentru a ne concentra pe nevoile consumatorului.

3. Am atribuit roluri clare modelului nostru de afaceri, pentru ca fiecare să înțeleagă pe cine informează, pe cine consultă sau cine este responsabil în cadrul unui proiect.

4. Nu în ultimul rând, utilizăm abordarea „Om potrivit la loc potrivit” valorificând talentele în conformitate cu prioritățile noastre strategice.

BC: Cum reușește echipa de management a JTI să-și motiveze oamenii?

Ion Borodac, Corporate Affairs Manager: Trebuie să recunoaștem că a conduce și a motiva oameni în prezent poate fi o sarcină dificilă pentru lideri și management. Totodată, inovațiile din ziua de azi ne oferă multiple oportunități de a dezvolta echipe competitive și performante, motivate și unite. Am să mă refer la trei lucruri importante, care ne motivează pe noi toți în activitatea zilnică și ne fac să creștem și să ne simțim bine. Primul factor ține eminamente de echipă sau, cum îi spunem noi, spiritul One Team (din engleză „Echipă unită”). Crearea unui sentiment de apartenență la o echipă mare, globală, diversă, unde oameni din peste 100 de țări lucrează bine împreună, este un scop în sine și ne motivează zi de zi. Motivația ține evident și de felul de a fi al liderilor și al managerilor. În comunicarea cu echipa folosim diverse metode de lucru, care încurajează discuțiile deschise și sincere, astfel încât oamenii să se simtă confortabil ca să-și împărtășească gândurile și preocupările. Acestea variază de la stabilirea unor așteptări clare, determinarea unor obiective exacte, oferirea unui feedback sau feedforward regulat, până la participarea la activități de consolidare a echipei sau evenimente cu responsabilitate socială, investiții în comunitate, parteneriate cu universități și asociații de business, voluntariat și oferirea de oportunități de dezvoltare profesională și multe altele. Toate acestea îi ajută pe oameni să simtă că fac parte din echipă și îi motivează să contribuie la succesul acesteia. În final, modelul hibrid de lucru a fost și este ceva absolute inovator pentru JTI, dar cred că e valabil pentru orice organizație. Oamenii noștri combină orele de birou cu videoconferințele, mesageria instantanee și programe de gestionare a proiectelor, pentru a-și menține echipele conectate și productive. Într-adevăr, până la 50% din orele de lucru o parte din colegi muncesc de acasă sau chiar din alte țări, timp de maxim 10 zile pe an. Dar în același timp, ei au stabilit cu managerul lor direct orele de lucru de bază în care sunt disponibili și orele cu un regim flexibil de muncă. Recunoaștem că acest model funcționează perfect pentru JTI, oferind un echilibru mult mai bun între viața profesională și cea personală. Aceasta este o motivație foarte puternică.

BC: Care sunt principiile  de care se ghidează un Angajator de Top în activitatea sa?

Ion Borodac: Cred că succesul pe care JTI l-a obținut de-a lungul anilor este determinat de cultura organizațională, de filosofia corporativă, dar și de principiile pe care le împărtășim ca echipă. Acestea ghidează toate aspectele operațiunilor noastre, de la angajare, formare și lucru în echipă până la marketing, vânzări și afaceri corporative. JTI este o companie responsabilă. Ne-am implicat constant în viața comunității locale, ajutându-i pe cei care au cu adevărat nevoie, inclusiv în timpul pandemiei și al crizei refugiaților de război. Mai mult, de-a lungul anilor, am sprijinit numeroase evenimente cultural de înaltă ținută artistică și am participat la formarea unor jurnaliști responsabili. Totodată, prețuim participarea și predictibilitatea. JTI este unul din principalii contribuabili la bugetul de stat prin taxele pe care le plătește. În 2022, am contribuit la bugetul de stat cu 2,2% din venituri. Credem cu tărie că trebuie să lucrăm împreună cu autoritățile statului pentru a asigura un mediu de afaceri participativ, în care fiecare parte interesată este consultată. Suntem pe deplin conștienți că taxele vor crește și că vor apărea noi reglementări. Toate reglementările și creșterile noi de taxe trebuie să fie discutate și coordonate cu comunitatea de afaceri pentru a le adapta la realitățile locale. Un alt principiu important vizează cooperarea și comunicarea. Mă refer aici la eforturile noastre de a combate traficul ilegal cu produse din tutun. Este o activitate destul de specific și există multe proiecte lansate împreună cu agențiile de aplicare a legii din Moldova. Facem schimb de informații, studii și cercetări ale pieței, contribuind astfel și la consolidarea capacităților departamentelor implicate în discutarea acestei probleme. Aș menționa, de asemenea, reziliența și adaptabilitatea. Am învățat pe pielea noastră că trebuie să fim capabili să ne adaptăm rapid la un mediu operațional în continuă schimbare, cum ar fi schimbările de pe piață sau reglementările restrictive. De exemplu, anul trecut, războiul din Ucraina a generat o schimbare imediată a surselor de unde ne importăm produsele, transferând producția dinspre est spre vest. Nimeni nu era pregătit pentru o astfel de evoluție. Cu toate acestea, am găsit soluții și ne-am asigurat noi capacități de producție în România, Polonia și alte țări. În orice caz, JTI a fost cea mai rapidă companie care s-a adaptat la această schimbare de piață și și-a consolidat poziția de lider în Moldova.

BC: Bunăstarea oamenilor este important în prezent, iar organizațiile de succes pun întotdeauna angajatul pe primul loc. Sunteți de acord cu această afirmație și ce faceți la JTI în acest sens?

Dumitru Marcu, National Sales Manager: În toată activitatea sa, JTI se bazează pe o strategie potrivit căreia dorința de a învăța și de a excela în cadrul poziției deținute, dar și în alte domenii, este factorul-cheie al dezvoltării profesionale și personale. Această abordare este încurajată indifferent de postul deținut. Se investește extrem de mult în fiecare membru al echipei, prin programe de formare, pe care acesta și le alege, prin implicare și schimb de experiență între colegi. Dacă ar fi să ofer mai multe detalii despre beneficiile cele mai apreciate de echipă, acestea ar fi asigurarea medical facultativă, asigurarea de accidente, abonamente de sport, oportunitățile de carieră la nivel național și internațional, training-uri și workshop-uri, sălile de lectură, zonele de recreere etc. Și lista nu se oprește aici. Oamenii sunt inima organizației noastre, de aceea ne concentrăm pe starea lor de bine, adaptând și îmbunătățind mediul și condițiile de lucru de la birou și de acasă. An de an ne stabilim obiective ambițioase pentru creșterea și dezvoltarea organizației. Certificarea de către Institutul Top Employers în ultimii 10 ani vine să confirme că le îndeplinim. Abilitatea de a atrage, interesa, dezvolta și reține talentele cu cea mai bună performanță este încorporată în toate etapele parcursului profesional al angajaților, astfel încât să le oferim o experiență remarcabilă. Considerăm că principiul „Oamenii sunt pe primul loc” este esențial. Astfel, ne calibrăm strategiile cu spiritul de transformare pentru a amplifica capacitatea JTI de a oferi mai multă autonomie angajaților să opereze cu viteză și agilitate, consolidând poziția noastră #1 din piață. Cu fiecare an, echipa JTI devine una mai profesionistă, datorită experienței și programelor de formare, mai plină de energie, datorită investițiilor în asigurarea stării de bine a angajaților și mai liberă să crească pe dimensiunea pe care o alege fiecare dintre noi.

BC: Cum vede echipa numărul unu din Republica Moldova viitorul?

Dumitru Marcu: Piața din Moldova, la fel ca și la nivel global, este într-o evoluție continuă și în permanență trebuie să ne adaptăm la provocările și schimbările ce ne apar în cale. Ritmul cu care se produc schimbările tehnologice perturbă modelele de afaceri tradiționale și creează noi oportunități. Incertitudinea economică se reflectă asupra cererii consumatorilor și a schimbării preferințelor. Vulnerabilitatea lanțului global de aprovizionare necesită o adaptabilitate rapidă la noile realități. Consumatorii devin mai exigenți și mai pretențioși, ceea ce obligă organizațiile să fie mai agile și mai receptive etc. Prin urmare, înțelegem că trebuie să investim continuu în afacerea noastră, în timp ce cheia succesului viitor constă în capacitatea noastră de a identifica viitoarele condiții ale pieței și nevoile consumatorilor, astfel încât ne angajăm să inovăm în continuare. Credem sincer că orice schimbare este spre bine și nouă, ca echipă, ne place acest lucru, deoarece ne determină să facem lucrurile mai bine și să devenim mai buni. Fiecare zi este diferită și ne cere să fim la curent cu tendințele din industrie și cu nevoile clienților, să continuăm să investim într-o cultură organizațională puternică și inovativă, care să ne permită să rămânem primii din piață, uniți și dedicați misiunii și principiilor noastre. JTI este o companie globală. Așadar, suntem foarte bine pregătiți să acceptăm provocările zilei, să ne adaptăm la orice condiții și să devenim mai buni între și concentrându-ne pe bunăstarea oamenilor noștri. În concluzie, în orice situație încurajăm oamenii să gândească creativ, să vină cu idei și soluții noi. Știm sigur că, pentru a face față oricăror provocări viitoare, trebuie să ne menținem angajamentul cu privire la îmbunătățirea continuă și inovare. Per aspera ad astra! din latină, (Prin greutăți, spre stele!).

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

15 zile 7 ore

208

Publicitate în BC