24/11/2022

Avia Invest merge la CSJ: Motivul rezilierii contractului este absurd și va costa Moldova peste 90 mln euro
Avia Invest merge la CSJ: Motivul rezilierii contractului este absurd și va costa Moldova peste 90 mln euro Ştiri Moldova

Avia Invest consideră că decizia Curții de Apel Chisinau din 23 noiembrie, privind rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău, este ilegală. Compania susține că, dacă va fi pusă în aplicare, inițiativa va costa statul peste 90 mln euro. Mai mult, decizia va fi atacată la Curtea Supremă de Justiție.

 

„Motivul rezilierii, presupusa neprezentare a unei garanții privind buna execuției a contractului, este absolut absurd și chiar ciudat. Cel puțin prin faptul că în baza actelor judecătorești, contractul de asigurare este valabil și obligatoriu din punct de vedere juridic. Mai mult, a doua asigurare (suplimentară) nu a fost contestată de nimeni niciodată, iar polița de asigurare a fost acceptată de Agenția Proprietăți Publice și este încă acolo. Cum poate instanța de apel să ia o decizie de reziliere a contractului de concesiune pe faptul presupusei lipsei de asigurări, dacă însuși asigurarea este valabilă în baza unei hotărâri judecătorești?”, se arată în reacția Avia Invest.

Reprezentanții companiei susțin că asupra instanțelor s-ar fi făcut presiuni politice.

Atragem atenția publicului și autorităților din Republica Moldova că rezilierea contractului presupune o restituire obligatorie a investițiilor făcute, care în prezent se ridică la peste 90 de milioane de euro”, se mai arată în declarație.

Amintim că judecătorii Curții de Apel Chișinău au pronunțat pe 23 noiembrie hotărârea prin care Aeroportul Internațional Chișinău urmează să revină în proprietatea statului.

***

Amintim că, pe 21 noiembrie, compania „KomaksAvia Airport Invest”, care deține Aeroportul Internațional Chișinău (AIC), a acuzat judecătorii de la Curtea de Apel Chișinău de ilegalități și califică acțiunile acestora drept „un atac raider”. În replică, Curtea de Apel a publicat un comunicat în care a scris că declarațiile au un caracter declarativ și subiectiv, fiind formulate cu un singur scop, cel de a influența opinia publică despre situația din dosar.

Potrivit RISE Moldova, Avia Invest este firma care, practic imediat de la fondare, a luat în concesiune, pentru 49 de ani, pe 30 august 2013, Aeroportul Internaţional Chişinău. De atunci, firma şi-a schimbat de câteva ori proprietarii. Ultima mutare în rândul asociaților a avut loc în septembrie 2016, când Komaksavia Airport Invest LTD, o companie din Cipru proaspăt fondată, a cumpărat 95% din capitalul Avia Invest SRL de la Komaksavia OOO din Federația Rusă, restul 5% rămânând la Aeroportul Habarovsk.

Avia Invest a fost constant în centrul atenției publice.

Dosarul concesionării a fost examinat atât de comisii parlamentare și Curtea de Conturi, cât și de Guvern. În 2015, bunăoară, Guvernul Gaburici, și mai apoi și Guvernul Streleţ, au cerut o anchetă privind concesionarea aeroportului. Totodată, Guvernul examina posibilitatea rezilierii contractului de concesiune cu Avia Invest, în urma recomandărilor Centrului Național Anticorupţie (CNA). Atunci, CNA a constatat că modernizarea aeroportului nu era efectuată din investiții atrase din afară, ci din profiturile obținute de Avia Invest în urma gestionării aeroportului. Mai mult, o parte din bani au fost direcționați spre companii ce aparțineau lui Ilan Șor.

În vara anului 2019, de acest caz s-a ocupat și o Comisie parlamentară de anchetă, care a analizat mai multe privatizări și concesionări făcute în perioada respectivă, iar ulterior a cerut Procuraturii să ancheteze cum Avia Invest a obținut aeroportul pentru 49 de ani.

În toamna anului 2019 au fost inițiate și o serie de proceduri în instanțe pentru anularea contractului de concesiune, care au continuat și în 2020, inclusiv cu pretenții că firma nu își execută obligațiile contractuale la realizarea planului investițional. În replică, la mijlocul lunii mai 2020, Komaksavia Airport Invest din Cipru, asociatul majoritar al Avia Invest, a anunțat că a depus o plângere împotriva Republicii Moldova la Curtea de Arbitraj Internațional de la Stockholm, cerând Guvernului plata unor despăgubiri de circa 900 milioane de euro.

Pe de altă parte pe 8 iulie 2020, Agenția Proprietății Publice (APP) a rezoluționat contractul de concesiune a activelor aflate în gestiunea ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a terenului aferent. Ca rezultat, agenția a solicitat de la Avia Invest restituirea bunurilor Aeroportului Chișinău.

Pe 2 august 2020, Institutul de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm a recomandat statului Republica Moldova să se abțină de la executarea notificării de rezoluțiune din 8 iulie 2020 emise de APP. Această e o măsură provizorie pe un termen de 180 de zile, prin care s-a suspendat executarea notificării de rezoluțiune.

newsmaker.md

Нашли ошибку в тексте? Выделите ее и нажмите CTRL+ENTER

Ați găsit o eroare în text?
Spuneți-ne!

Raportați o eroare

ВАМ ТАКЖЕ МОЖЕТ ПОНРАВИТЬСЯ

Lasa un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate (*).

21 zile 15 ore

193-194

Publicitate în BC