La nivel global, astfel de legislație a fost creată pentru a răspunde unor preocupări legitime, precum protejarea împotriva spionajului și a concurenței neloiale, asigurând totodată că fondurile provin din surse legitime. În cazul unui investitor care preia o afacere existentă, este firesc să se verifice sursa fondurilor. Însă, când vorbim despre o societate abia înregistrată, momentul efectuării acestui screening este irelevant, deoarece nu există încă transferuri semnificative de fonduri care să ridice suspiciuni. Ce se întâmplă însă ulterior? În mod normal, băncile verifică toate tranzacțiile financiare, fie că este vorba despre intrări sau ieșiri de bani. Rămâne neclar care este rolul comisiei pe parcursul funcționării unei afaceri. Ar trebui băncile să raporteze către comisie dacă identifică ceva suspect?
Un alt aspect important este sfera de aplicare a acestei legi. Se pare că, în prezent, nu există nicio limită în ceea ce privește valoarea investiției, astfel încât chiar și cineva care a construit o conductă de apă de 10 metri pe o stradă sau a instalat o centrală de 10 kW poate cădea sub incidența acestei legi.
Avem nevoie de o procedură clară și eficientă. Comisia ar trebui să lucreze mai eficient, utilizând sistemele existente la ASP, creând un mecanism de informare și actualizare a informațiilor pe parcursul funcționării afacerii. Trebuie să ne asigurăm că este un instrument echitabil, transparent, care protejează sectoarele strategice, stimulând în același timp creșterea economică, iar nu un mecanism legal la cheremul clasei politice.
Companiile au nevoie de reguli clare, transparente și cât mai puțină birocrație pentru a prospera – nu de obligația de a depune la nesfârșit tot felul de documente. Dacă mi-am înregistrat deja compania la Agenția Servicii Publice (ASP) și am trecut de verificările riguroase ale băncilor, în ceea ce privește beneficiarul efectiv, de ce trebuie să repet același proces pentru comisia de examinare? Aceste ineficiențe duc la pierderi de timp și resurse. Dacă comisia de examinare funcționează în cadrul ASP, de ce nu poate accesa direct datele existente deja în sistem și îl obligă pe antreprenor să treacă a doua oară prin procedură?
Marcela LEFTER, expertă în energetică, fondatoare a companiei Sedera
Este necesar să evităm transformarea acestui instrument într-un mecanism legal la cheremul clasei politice.
Republica Moldova nu este prima țară care să aplice un mecanism de examinare sau, altfel numit, screening al investițiilor. Astfel de mecanisme există și funcționează în Belgia, China, Canada, Australia, SUA, Regatul Unit, Cehia, Finlanda, Franța, Germania, Ungaria, Irlanda, Țările de Jos și multe altele. În India, el există din 1999. În Indonezia – din 2007. În Portugalia – din 2014. Desigur că acest proces îi afectează pe cei care folosesc surse financiare corupte pentru a-și finanța investițiile, nu pot oferi justificarea fondurilor sau scopul per se a investițiilor nu este admis de către legislație. Astfel de investiții nu sunt binevenite nici într-o țară care-și propune să construiască o economie sănătoasă.
Trebuie să existe filtre mai puternice și examinare mai detaliată a investițiilor și/sau a transferurilor bancare din anumite țări. De exemplu, dacă țara X nu se aliniază standardelor internaționale de transparență, reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 167/2024, acest lucru justifică examinarea mai atentă a tranzacțiilor din țara respectivă. Aici, aș propune o paralelă cu sistemul de vize. Pentru unele state, circulația persoanelor este admisă absolut liber, fără vize. Pentru altele, poate exista un regim de vize simplificat. Iar pentru altele – un regim extrem de strict. Același lucru se aplică și pentru investiții. În același timp, restricționarea categorică a oricăror investiții dintr-o jurisdicție este un fenomen mult mai rar întâlnit și justificat doar de situații absolut excepționale, cum ar fi o situație de război.
Pentru a se alinia cerințelor prevăzute în Legea privind mecanismul de examinare a investițiilor de importanță pentru securitatea statului, companiile trebuie să dețină fonduri obținute prin mecanisme corecte, justificate și transparente și să-și propună activități care nu atentează în vreun fel direct sau indirect la securitatea Republicii Moldova. Iar dacă genul lor de activitate cade sub incidența Legii nr. 174/2021, să se asigure că adresează un demers către Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională, pentru a trece procesul de aprobare prealabilă.
Natalia BEJAN, director general al Agenției de Investiții
Trebuie să existe filtre mai puternice și examinare mai detaliată a investițiilor și a transferurilor bancare din anumite țări.
Multe țări din Uniunea Europeană, deși nu toate, au legi similare menite să controleze investițiile în domenii strategice legate de securitatea statului. Acesta este un fapt. Ceea ce a făcut Republica Moldova este o transpunere a reglementărilor europene; totuși, în procesul de adaptare a acestei reglementări la contextul local, anumite aspecte ce țin de sfera de aplicare a legii au fost extinse. Se pare că aplicarea a ajuns la domenii și profunzimi pe care versiunile acestei legi din alte țări nu le acoperă în mod obișnuit. În unele cazuri, sfera de aplicare ar putea depăși cadrul standard pentru o astfel de legislație.
Problema critică rezidă în aplicarea acestei legi, care ar putea implica un grad de discreționaritate și acțiuni abuzive într-un mod interesat. În Uniunea Europeană, există garanții pentru a preveni abuzurile. Investitorii care consideră că le-au fost încălcate drepturile sau că legea a fost aplicată incorect se pot adresa sistemului judiciar. Dacă sistemul judiciar este independent, imparțial și respectă statul de drept și procedurile legale, investitorul va fi protejat.
Adevărata întrebare pentru Republica Moldova este dacă sistemul său judiciar este în momentul de față suficient de matur și de încredere pentru a oferi o protecție echitabilă investitorilor care acționează cu bună-credință.
José Luis GÓMEZ PASCUAL, Country Manager Premier Energy Moldova
Problema critică rezidă în aplicarea acestei legi, care ar putea implica un grad de discreționaritate și acțiuni abuzive într-un mod interesat.
AmCham Moldova are o înțelegere clară că screening-ul investițiilor în domeniile de importanță pentru securitatea statului este o măsură necesară pentru o economie sănătoasă și un mediu de afaceri solid. Eforturile autorităților din ultimii ani care au fost îndreptate în această direcție reprezintă o reacție logică la evenimentele care au loc în lume și se încadrează în tendințele existente la nivel global și regional de a reglementa screening-ul investițiilor în domeniile sensibile ale economiei.
Intervenția în economie ar trebuie să fie totuși una echilibrată și să nu împovăreze nejustificat activitatea agenților economici, iar reglementările să fie clare și previzibile. Aici ne referim la precizia în determinarea domeniilor de importanță pentru securitatea statului, interdicțiilor pentru investiții, dar și a procesului propriu-zis de screening. Perioada de timp luată în considerare la efectuarea screening-ului nu ar trebui ignorată, în sensul în care, nici direct, nici indirect, screening-ul nu ar trebui să producă efecte retroactive – orice acțiuni contrare vor trezi îngrijorări în rândul mediului de afaceri și ar putea constitui o provocare pe moment și viitor.
Aplicarea corectă a legii, cu respectarea principiilor statului de drept, este esențială pentru menținerea încrederii investitorilor și evitarea hiper-reglementării. Pe lângă condițiile minime care ar trebui considerate, mai credem că mecanismul de examinare a investițiilor ar trebui conceput pentru a proteja securitatea națională, nu pentru a împiedica investițiile legitime sau a împovăra mediul de afaceri. Republica Moldova are nevoie de investiții în sectoare strategice pentru a stimula inovația, transferul de tehnologie și creșterea economică. Trebuie să monitorizăm cu atenție cine participă la construirea infrastructurii critice pentru a asigura securitatea și reziliența țării noastre.
Menționăm că legislația noastră este deja percepută ca fiind suficient de complexă, ceea ce face esențială găsirea unui echilibru între protejarea intereselor strategice și menținerea unui mediu de afaceri atractiv. În acest sens, o comunicare eficientă cu mediul de afaceri este primordială. Autoritățile trebuie să explice acest mecanism investitorilor și să garanteze că el nu are scopul de a restricționa sau penaliza actorii de bună-credință, ci de a proteja sectoare vitale cu obiective specifice, bine definite.
Mila MALAIRĂU, director executiv al Camerei Americane de Comerț din Moldova
O comunicare eficientă cu mediul de afaceri este primordială.
Procesul actual de examinare a investițiilor prezintă atât avantaje, cât și provocări. Pe de o parte, este esențial să existe mecanisme care să protejeze interesele naționale, în special în sectoarele strategice. Pe de altă parte, un proces excesiv de birocratic sau lipsa de claritate în criteriile de evaluare pot descuraja investitorii și afecta competitivitatea țării. Pentru a atrage investiții durabile, este crucial să se mențină un echilibru care să garanteze transparența, predictibilitatea și eficiența procesului de examinare.
Deciziile de a restricționa investițiile ar trebui să se bazeze exclusiv pe considerente de securitate națională, evitând discriminarea bazată pe originea investitorilor. Prioritizarea interesului național este importantă, dar este la fel de crucial să păstrăm o politică deschisă și atractivă pentru investitori. Într-o economie globalizată, diversificarea surselor de investiții contribuie la dezvoltarea economică și reduce vulnerabilitățile.
Republica Moldova trebuie să adopte o politică echilibrată care să promoveze interesul național fără a compromite atractivitatea pentru investitori. Este esențial să avem un cadru legislativ clar, transparent și competitiv, sprijinit de un dialog constant între autorități și sectorul privat. În plus, ar fi util să dezvoltăm politici care să atragă investiții strategice, să sprijinim inovația și să creăm oportunități de creștere pentru întreprinderile locale prin parteneriate cu investitori străini. Aceste măsuri vor contribui la dezvoltarea durabilă a economiei noastre și la consolidarea poziției Moldovei pe piața globală.