Management

Corrado Palmas: „Turismul dentar nu va dispărea niciodată”

Centrul stomatologic Smile Dent TEAM se dezvoltă conform unui concept de afaceri cu totul aparte pentru Republica Moldova. Rețeaua, prezentă în trei țări, oferă servicii specializate, adresate în principal pacienților din străinătate. Fiecare clinică are rolul și direcția sa distinctă, însă toate sunt conectate printr-un grad avansat de digitalizare și automatizare a proceselor. Despre modul în care a fost conceput și implementat acest model modern de servicii stomatologice a povestit pentru Business Class unul dintre cofondatorii Smile Dent TEAM, Corrado PALMAS.

BusinessClass: Povestiți-ne pentru început un pic despre dvs. Cine e Corrado Palmas?

Corrado Palmas: Sunt originar din Sardinia. Acolo am făcut stomatologie și am absolvit Universitatea cu același nume. Se întâmpla în 2009. La mai puțin de 3 ani, am decis să-mi continui studiile la Universitatea din New York. Experiența și cunoștințele acumulate acolo m-au determinat să-mi aduc aportul în domeniul stomatologiei la nivel internațional. Și totul a pornit de la cercetarea fenomenului de turism dentar în Europa. Cu această ocazie, am analizat perspectivele a peste 15 țări, printre care Ungaria, Bulgaria, Albania, Republica Moldova etc. Iar între timp am scris o carte ce a servit drept fundament pentru ceea ce am creat aici, la Chișinău.

BusinessClass: Cum ați ajuns la ideea de a investi într-o afacere din Republica Moldova?

Corrado Palmas: În Europa totul se scumpește, astfel că turismul dentar acolo moare. Totuși fenomenul însuși nu va dispărea niciodată, acesta „migrează” spre țările unde viața e mai ieftină, iar Republica Moldova este una din aceste țări. Și e de menționat că ieftin nu înseamnă rău sau mai puțin bun.

Corrado PALMAS

Cofondatorul companiei Smile Dent TEAM

BusinessClass: Știm că aveți și câteva filiale la Iași și București. Cât de riscant a fost să vă extindeți pe timp de pandemie și anume în România?

Corrado Palmas: Am decis să ne extindem aria de prestare a serviciilor după o vizită aprofundată a pieței de acolo. Am intuit că România ar putea fi o opțiune excelentă, întrucât este o țară mare și cu o clasă medie de oameni clar conturată. În plus, pacienți de acolo, spre deosebire de locuitorii din Republica Moldova, își pot permite mai des tratamente dentare complexe. Și asta pentru că pot beneficia ușor de împrumuturi bancare pentru acest scop. În Republica Moldova este mult mai greu să obții finanțări pentru tratamente stomatologice.

BusinessClass: Cu cât este mai mare rețeaua de clinici stomatologice cu atât este mai dificil să fii în pas cu tehnologiile de ultimă oră. Sau nu?

Corrado Palmas: Trăim într-o eră digitală, cu mult mai multe posibilități decât au fost chiar și acum 5 ani. Astăzi, roboții creează componentele fizice, iar oamenii gestionează procesele. Și asta se întâmplă și în cadrul uzinelor mari, de genul Ferrari sau Lamborghini. Unele detalii pot fi realizate prin SUA, ca apoi să fie montate în Italia. Secretul e simplu. Există protocoale de lucru, persoane bine instruite, tehnologii „corecte” și o gestiune de calitate a procesului de lucru. Acestea și sunt patru piloni ai succesului Smile Dent TEAM.

BusinessClass: Și totuși, pacienții italieni optează pentru serviciile prestate la Chișinău sau la București?

Corrado Palmas: Evident că Bucureștiul este un oraș mare cu un aeroport impresionant și cu o infrastructură bine dezvoltată. Pacienții pot veni dimineața și se pot întoarce seara înapoi în Italia. Optimizarea procesului de lucru, repartizarea exactă a funcțiilor departamentelor, serviciile laboratorului sunt cele mai mari performanțe pe care le-am realizat. Însă, pentru noi contează ca fiecare filială Smile Dent TEAM să fie specializată pe un anumit segment. Doar în așa mod putem gestiona un număr mare de pacienți. Apropo, la noi ajung lunar aproximativ 500 de persoane de peste hotare. Și aici sunt incluși toți pacienții din România, Republica Moldova și Italia. Noi i-am împărțit pe categoriile de tratament de care au nevoie și fiecare clinică îi deservește în modul corespunzător. Am deschis clinici în diverse țări și orașe, astfel că afacerea noastră a devenit una glocală. Nu este una globală, ci una glocală. În așa mod prestăm servicii atât pentru pacienții de pe loc, cât și pentru cei de peste hotare. Este o strategie care aduce beneficii.

BusinessClass: Care ar fi cel mai mare succes al Smile Dent TEAM?

Corrado Palmas: Cred că cel mai important lucru care ne-a reușit este consolidarea unei echipe mari, prietenoase și profesioniste. De altfel, vorbesc nu doar despre noi. Și concurenții tind să le presteze pacienților lor servicii la standarde europene. Pentru noi acest obiectiv a fost unul prioritar pe parcursul primilor cinci ani și sunt fericit că și ei se autodepășesc. Astfel, devenim mai buni, iar pacienții au doar de câștigat din asta.

BusinessClass: Ce obiective noi v-ați mai trasat?

Corrado Palmas: În primul rând, ne dorim o creștere a numărului de pacienți de peste hotare care aleg serviciile Smile Dent TEAM. Însă, în prezent, Republica Moldova nu acordă importanță acestui domeniu. Uneori se creează impresia că țara aceasta nu poate oferi nimic în afară de vin. Știți, dacă aș ajunge ministrul sănătății, aș face din turismul dentar atracția turistică principală și aș promova-o în mod prioritar. Nivelul de deservire în multe clinici de aici este foarte înalt și dacă europenii vor afla despre acest lucru, nu-i exclus că în curând nu vor fi suficienți medici ca să le presteze servicii tuturor doritorilor. Exemplul celor din Croația ar fi binevenit aici. Autoritățile de acolo au pus accent pe acest segment și acum sunt cunoscuți la nivel internațional ca fiind printre cei mai buni și solicitați. Noi avem șanse să-i depășim chiar, iar Chișinăul să devină un Dubai al Sănătății. E nevoie doar de o nouă viziune a conceptului de turism.

Și un alt obiectiv ar fi lansarea Institutului de Reabilitări Totale ale Cavității Bucale, care, pe lângă toate reprezentanțele clinicilor pe care le are, să dispună de o filială specializată pe instruiri. Acolo am putea invita profesori să țină prelegeri, unde medicii ar beneficia de acces la informații și ar face schimb de experiență cu colegii lor de peste hotare.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?