Sondaj

Se vor adapta băncile la noua realitate SEPA?

Din 6 octombrie 2025, integrarea Republicii Moldova în Zona Unică de Plăți în Euro – SEPA – este un fapt împlinit, un examen de credibilitate susținut. Pentru companiile și persoanele fizice care efectuează tranzacții cu partenerii din zona SEPA, consecințele sunt imediate: comisioanele per transfer, care anterior ajungeau la 200 de euro, se reduc la doar câțiva euro, iar, în unele cazuri, sunt egale cu zero. Această realizare creează însă o provocare pentru cele opt bănci comerciale care au aderat la sistem. Acestea vor trebui să-și adapteze modelele de afaceri în fața reducerii veniturilor din comisioane.

Dionisie COMERZAN , șef Departament Plăți Retail maib

A fost un pas strategic major, care a presupus o transformare tehnologică și procedurală profundă. Pentru a respecta exigențele europene, am implementat integral standardul ISO 20022, consolidând interoperabilitatea și calitatea mesajelor de plată la nivel internațional. Am modernizat infrastructurile de procesare și monitorizare a tranzacțiilor, cu accent pe automatizare, securitate cibernetică și protecția datelor, în deplină conformitate cu cerințele PSD2, și am întărit procesele de screening și conformitate anti-fraudă, aliniate la practicile băncilor europene. Prin aceste investiții, maib s-a poziționat nu doar ca participant SEPA, ci și ca un promotor al integrării sistemului bancar moldovenesc în spațiul financiar european.

Reducerea comisioanelor la transferurile SEPA nu este o provocare, ci o oportunitate de a aduce mai multă valoare clienților. Mizăm pe creșterea volumelor de tranzacții și pe extinderea bazei de clienți, atât persoane fizice, cât și companii care colaborează cu parteneri europeni. În locul unui model bazat pe comisioane, accentul se mută pe servicii moderne și accesibile: plăți sigure, procese complet digitale și o experiență intuitivă în aplicațiile maibank și maib business. Pentru noi, SEPA este un pas firesc în direcția transformării digitale și a alinierii la standardele europene, oferind clienților transparență, simplitate și încredere în tranzacțiile lor internaționale.

Pentru un antreprenor care trimite sau primește plăți din Uniunea Europeană, alegerea maib înseamnă transferuri rapide și sigure la costuri reduse, acces direct la rețeaua SEPA cu peste 30 de țări conectate, suport local și expertiză internațională prin echipe specializate în plăți transfrontaliere și integrare digitală completă prin maib business. Conectăm Moldova la Europa financiară, oferind viteză, siguranță și simplitate în fiecare transfer.

În locul unui model bazat pe comisioane, accentul se mută pe servicii moderne și accesibile.

Carolina BUGAIAN , președinte EBA, director general Moldcell

Pentru mediul de afaceri, impactul este imediat. Plățile în euro devin mai rapide, mai sigure și mai ieftine, iar companiile vor economisi timp și costuri. Este un pas important mai ales pentru exportatori, importatori și investitori care colaborează cu parteneri din UE. Potrivit statisticii pentru anul 2024, peste 67% din exporturile de mărfuri pleacă în țările UE și peste 50% din importuri vin din țările UE.

Semnalele pe care le primim din partea partenerilor și a investitorilor sunt extrem de pozitive. Mulți dintre ei consideră aderarea Moldovei la SEPA drept un indicator de stabilitate și maturitate economică. Faptul că sistemul nostru bancar respectă aceleași standarde ca în UE oferă încredere și deschide noi oportunități de cooperare. Atât la nivelul Moldcell, cât și al EBA, observăm deja o creștere a interesului pentru extinderea parteneriatelor și crearea parteneriatelor noi. Este o dovadă că Republica Moldova devine tot mai credibilă ca destinație pentru afaceri.

Sfatul meu pentru liderii din business este să continue ori să înceapă procesul de digitalizare a afacerilor. Noi, Moldcell, suntem alături pentru a veni cu soluții digitale pentru ei, precum și soluții de protecție împotriva atacurilor cibernetice care sunt deja o realitate în care învățăm să activăm. SEPA este o oportunitate strategică, care ne oferă un argument în plus pentru a utiliza instrumentele digitale moderne și a explora noi piețe, unde operațiunile financiare sunt mai eficiente și mai sigure. Pentru companii, este o șansă de a deveni mai competitive. Pentru cetățeni, este o dovadă că Moldova se conectează real la economia europeană. Iar pentru noi toți, este un pas ferm către o viață mai modernă, mai transparentă și mai apropiată de standardele europene.

SEPA este o oportunitate strategică, care ne oferă un argument în plus pentru a utiliza instrumentele digitale moderne și a explora noi piețe.

Octavian LUPAȘCU , șef Departament Dezvoltare Business, ProCredit Bank

Aderarea noastră la SEPA a presupus ajustarea proceselor interne, testarea interconectării și activarea meniului SEPA în ProBanking, alinierea la standardele și cerințele tehnice obligatorii pentru toți membrii zonei SEPA, într-un timp foarte restrâns. Toate acestea au fost transpuse în produsul final oferit clienților, care permite efectuarea securizată și eficientă a plăților SEPA. Integrarea a fost posibilă datorită colaborării eficiente dintre echipele IT și de plăți ale băncii, precum și sprijinului tehnic oferit de partenerii externi și locali. Ne-a ajutat, desigur, și faptul că facem parte dintr-un grup bancar ce operează în țările din Europa de Sud-Est, cu o experiență anterioară în implementarea SEPA.

Pentru noi, aderarea Republicii Moldova la SEPA este o oportunitate strategică de a oferi clienților servicii bancare mai eficiente, mai transparente și mai accesibile. Am implementat deja un tarif unic de doar cinci euro pentru toate transferurile SEPA, indiferent de sumă – o soluție simplă, clară și avantajoasă pentru clienții care efectuează plăți internaționale. În același timp, investim continuu în digitalizarea serviciilor și optimizarea proceselor interne, pentru a asigura o experiență bancară modernă, aliniată la standardele europene.

Monitorizăm atent evoluția pieței și ne ajustăm politicile tarifare în funcție de nevoile reale ale clienților, păstrând un echilibru între costuri reduse și servicii de înaltă calitate. ProCredit Bank rămâne un partener de încredere pentru persoanele fizice și companiile care activează în context internațional, oferind soluții bancare rapide, sigure și transparente.

Pentru antreprenorii care colaborează cu parteneri din Uniunea Europeană, ProCredit Bank este alegerea – un partener bancar stabil, digital și orientat spre dezvoltarea afacerii. Oferim transferuri internaționale în euro prin SEPA, rapide, sigure și complet transparente, cu un comision fix de doar cinci euro, indiferent de sumă. Toate operațiunile se desfășoară 100% online, printr-o platformă intuitivă, disponibilă non-stop, ceea ce permite antreprenorilor să economisească timp și resurse.

Monitorizăm evoluția pieței și ne ajustăm politicile tarifare în funcție de nevoile clienților, păstrând un echilibru între costuri reduse și servicii de înaltă calitate.

Andrei LEAHU , director Departament Marketing și PR Moldindconbank

Această aderare a reprezentat un exercițiu complex de conformare la standardele europene de plăți. Provocare a fost alinierea la cadrul de reglementare SEPA și anume ajustarea proceselor interne în conformitate cu standardele europene. Băncile participante trebuiau să îndeplinească o serie de cerințe tehnice și organizaționale descrise în regulamentele și rulebook-urile Consiliului European pentru Plăți (EPC). Acestea cuprind sute de pagini de documentație tehnică, cerințe privind gestionarea riscurilor și alte condiții esențiale. Toate acestea fac din SEPA o parte stabilă și de încredere a infrastructurii financiare europene. Aceste reguli sunt actualizate în mod regulat ca răspuns la evoluțiile tehnologiilor de plată, astfel că procesul de adaptare a sistemului informațional și a reglementărilor interne ale băncii va fi continuu, însă clienții aproape că nu vor observa aceste schimbări – utilizarea serviciului de plată va rămâne la fel de convenabilă.

Beneficiile aderării la SEPA pentru economie vor depăși reducerea veniturilor din comisioane ale băncilor. În cele din urmă, toți vor avea de câștigat. Dacă vorbim despre modelele de afaceri, trebuie luate în considerare următoarele aspecte: în primul rând, aderarea la SEPA a dus la o reducere semnificativă a costurilor plăților nu doar pentru clienți, ci și pentru bănci; în al doilea rând, ne așteptăm ca această reducere a costurilor să ducă la creșterea volumului tranzacțiilor; și în al treilea rând, scăderea costului tuturor tipurilor de operațiuni de plată este o tendință globală din ultimii 10-15 ani, motiv pentru care Moldindconbank investește activ în tehnologiile digitale, inclusiv pentru a-și crește eficiența operațională în contextul reducerii comisioanelor.

Pentru un antreprenor care trimite sau primește bani în/din UE, nimic nu se schimbă – rămânem banca lider din punct de vedere al încrederii, ceea ce înseamnă că alegerea făcută are o bază clară și logică. Transferurile SEPA sunt doar o parte din instrumente, prin care Moldindconbank susține aface - rile din Republica Moldova. De aproape 35 de ani, suntem alături de antreprenorii noștri, în toate segmentele afacerilor.

Beneficiile aderării la SEPA pentru economie vor depăși reducerea veniturilor din comisioane ale băncilor.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?