DIFICULTĂȚILE RĂMÂN
BusinessClass: Criza multistratificată a afectat multe companii din Moldova. Cum stau lucrurile la grupul Sofilarex?
Valentin Eșanu: Mergem înainte. Orice situație dificilă sau problemă pentru mine, ca fondator și conducător al unui business metalurgic - este o nouă provocare. Da, grupul Sofilarex a fost și el afectat de criza care s-a abătut asupra noastră, dar am avut și reușite. Am făcut chiar și investiții noi. Eu nu sunt dintre cei care se tem. Au existat și situații mai complicate, din care, credeam eu, nu există ieșire, dar cu ajutorul lui Dumnezeu, cu sprijinul celor dragi și al prietenilor am reușit să le depășesc.
Și, în general, lucrurile reușesc atunci, când există perseverență, curaj, îndrăzneală și încredere în succes. Nu oricine este capabil să dezvolte un business - pentru asta este nevoie de vocație. Da, oricine poate începe o afacere, dar să o menții și să o dezvolți nu este deloc simplu.
Valentin EȘANU
Președintele Asociației Patronale a Metalelor
BusinessClass: Cum se descurcă, în general, sectorul de colectare și export al fierului vechi?
Valentin Eșanu: Piața metalelor depinde de mai mulți factori interni și externi. În plus, prețul de achiziție, prelucrare și vânzare depinde de piețele externe, de situația economică regională, tranzacțiile comerciale, inflație, costul resurselor energetice, transport și multe altele. În acest an au fost multe abateri de la norma cu care eram obișnuiți. Costul transportului a crescut semnificativ, timpul de livrare către piețele externe s-a mărit, deoarece transporturile se fac în principal pe mare, iar în porturile de la Marea Neagră a apărut haos din cauza conflictului din regiune.
Există și probleme interne legate de modificările legislației fiscale, de reglementarea activității întreprinderilor de prelucrare a metalelor, de eliberarea autorizațiilor de mediu. Monopolul care a existat cu ceva timp în urmă nu mai este, dar, după cum vedeți, au apărut alte dificultăți.
Și totuși grupul nostru de companii caută mereu soluții pentru a depăși situațiile de criză, precum și problemele create de autorități. Grupul de companii Sofilarex (Sofilarex și Sofilarex Plus) este membru al Asociaţiei Businessului European (EBA), condusă de Mariana Rufa. Împreună încă în 2019 am luptat pentru liberalizarea pieței de fier vechi din Moldova și am obținut succes. Acest lucru a permis companiei să treacă la o nouă etapă a activității economice.
Da, în acest domeniu mai există grupuri de interese, piața încă nu este pe deplin liberă, dar sper că, cu sprijinul jucătorilor internaționali și al reprezentanților instituțiilor europene, situația se va schimba în direcția corectă.
De când m-am implicat în activitatea socială, am descoperit o altă lume - uitată, dar plină de căldură omenească, unde există loc pentru grija față de aproape.
Valentin EȘANU
INVESTIȚIILE SUNT POSIBILE
BusinessClass: Ce oportunități pierde în aceste condiții sectorul?
Valentin Eșanu: În Republica Moldova ar putea exista mult mai multe investiții în sectorul metalelor, însă de fiecare dată ne confruntăm cu probleme legislative, fiscale și concurențiale. Nu toate companiile se află în condiții egale, nu există concurență loială între întreprinderile de pe malul drept și cele de pe malul stâng al Nistrului. Este nevoie de o politică corectă în domeniu, care să contribuie la consolidarea încrederii investitorilor - atât a celor locali, cât și a celor străini. Piața metalelor ar putea aduce considerabil mai mulți bani la bugetul de stat dacă autoritățile ar lua în calcul toate propunerile companiilor care activează sau au experiență de business în acest sector. Doar grupul Sofilarex, în ultimele 12 luni, a virat la bugetul de stat peste 50 mln de lei.
BusinessClass: Cum evaluați interesul și acțiunile autorităților față de piața fierului vechi?
Valentin Eșanu: Deocamdată nu îmi este clar ce politică promovează actuala guvernare. Dacă în perioada guvernelor precedente piața metalelor era monopolizată, iar pe cei care încercau să lucreze îi blocau, îi „presau” (personal am trecut prin asta câțiva ani la rând), acum există o anumită liberalizare. Totuși, multe probleme au rămas. De exemplu, cele legate de eliberarea neadecvată a licențelor pentru activitatea uzinelor, dar și dificultăți privind aplicarea corectă a legislației. Nu aș afirma că piața metalelor din Moldova are o bază ideală de funcționare. Există lacune, mai ales la capitolul impozitare.
În acest an, de exemplu, a fost introdus un impozit de 12% pentru persoanele fizice care vând fier vechi companiilor. Autorii proiectului au explicat noua măsură prin dorința de a crește veniturile populației implicate în acest domeniu, însă efectul este diametral opus. Companiile care colectează și comercializează fier vechi sunt nevoite să reducă prețul de achiziție pentru a rămâne pe linia de plutire și a obține profit. În urma acestor schimbări statul a majorat încasările la buget, dar a diminuat veniturile cetățenilor.
Multe întreprinderi de pe malul stâng al Nistrului achiziționează fier vechi de la persoane juridice scutite de plata acestor 12%, iar acest lucru reprezintă o concurență neloială față de întreprinderile care activează pe malul drept al Nistrului. Poate că intențiile autorităților sunt bune, însă se comit multe greșeli, inclusiv pentru că nu se consultă cu noi, reprezentanții celor mai mari companii de pe piața metalelor, nu țin cont de opiniile și argumentele noastre.
Crizele care au pornit după pandemie ne trezesc, ne fac să reflectăm și ne responsabilizează.
Valentin EȘANU
BusinessClass: Cât de eficient este astăzi dialogul mediului de afaceri cu guvernul?
Valentin Eșanu: Ca să fim auziți, reprezentanții mediului de afaceri sunt nevoiți să bată mai des la ușa guvernului, a ministerelor și a altor instituții. Înțeleg - suntem mulți noi, antreprenorii, iar guvernul este unul singur și problemele sunt multe, diferite. Dar anume noi aducem bani la bugetul de stat și trebuie să impulsionăm statul să susțină businessul local, să-l convingem să nu ne creeze obstacole în activitate, să nu promoveze unii în detrimentul altora.
Voi da un exemplu. Recent am expediat organelor de stat o scrisoare în care am atras atenția că bugetul țării pierde anual circa 500 mln lei. Această sumă ar trebui colectată prin aplicarea corectă a articolului 103 din Codul fiscal, în partea ce ține de scutirea de TVA a livrărilor de deșeuri de metale. Considerăm că organele competente au trecut cu vederea sau au neglijat această prevedere fiscală importantă. Compania Sofilarex Plus a reamintit autorităților despre necesitatea unei atenții sporite asupra acestui subiect.
Un alt exemplu de dialog cu autoritățile - acțiunea comună a grupului Sofilarex și a Asociaţia Businessului European (EBA). Este vorba despre consultări cu prim-ministrul, viceprim-ministrul și miniștrii. Le-am transmis un șir de propuneri, pe care sperăm să le ia în considerare.
Pentru a fi auziți, reprezentanții mediului de afaceri sunt nevoiți să bată mai des la ușa guvernului, a ministerelor și a altor instituții.
Valentin EȘANU
BINELE CA NECESITATE
BusinessClass: Conduceți și o fundaţie de caritate. Cum se schimbă prioritățile ei în condițiile actuale?
Valentin Eșanu: Am creat Fundația Valentin Eșanu în acest an, pentru a fi mai aproape de nevoile oamenilor, dar și pentru a susține tinerii și talentele, contribuind la promovarea valorilor și tradițiilor naționale.
Sărăcia - principala problemă a țării noastre. Avem mulți oameni în vârstă, rămași fără grija copiilor și aproape abandonați de stat. Sprijinirea acestor bătrâni singuri - una dintre prioritățile Fundației pe care o conduc.
Recunosc că, implicându-mă în activitatea socială, am descoperit o altă lume - uitată, în care există loc pentru grija față de aproape. Astăzi, păturile vulnerabile ale societății noastre au nevoie de și mai mult ajutor, pentru că prețurile la produse alimentare și bunuri de primă necesitate cresc galopant, iar veniturile rămân joase, prestațiile sociale - infime. În plus, au crescut considerabil cheltuielile pentru resursele energetice.
Despre activitatea Fundației și acțiunile pe care le desfășurăm împreună cu partenerii povestesc în detaliu pe rețelele de socializare. Nu pentru a mă lăuda - ferească Dumnezeu - fac acest lucru pentru a încerca să trezesc în alți oameni de afaceri dorința de a face bine, de a-i ajuta pe cei nevoiași. Singur nu voi putea rezolva toate problemele oamenilor sau să-i ajut pe toți. Este nevoie de eforturi comune, de implicarea tuturor celor care își pot permite acest lucru. Și nu doar pentru că așa trebuie, ci și pentru că este creștinește: „Fă binele fără a aștepta răsplată”.
BusinessClass: Ce activități desfășoară Fundația astăzi?
Valentin Eșanu: Colaborăm cu un ONG prin intermediul căruia donăm cărți bibliotecilor școlare. Astfel îi susținem atât pe elevi, cât și pe scriitori, de la care procurăm cărțile. În plus, elevii au posibilitatea să comunice direct cu autorii, să le adreseze întrebări, să facă fotografii împreună. De ce nu?
Periodic desfășurăm acțiuni de sprijin pentru diverse festivaluri locale tematice, unde sunt promovate tradițiile și valorile naționale.
În activitatea de caritate mă ajută fiica mea, Andreea, iar eu mă bucur de interesul ei și de implicarea activă. Ne întâlnim cu oameni care își împărtășesc cu noi tristețile și bucuriile, iar Andreia este mereu alături. Îi sunt recunoscător pentru sprijin.
În prezent desfășurăm și planificăm acțiuni de susținere a tinerelor talente, a deplasărilor sportivilor la competiții internaționale, precum și alocarea de fonduri pentru plata burselor studențești. Pregătim și câteva surprize, dar deocamdată le păstrez în secret și îi îndemn pe cititori să ne urmărească pe rețelele de socializare: Fundația Valentin Eșanu.
BusinessClass: Mulți prognozează o iarnă grea pentru Moldova. Din punctul dumneavoastră de vedere, are țara posibilitatea să o treacă mai ușor?
Valentin Eșanu: Poporul nostru a trecut în acești ani prin multe lipsuri și momente dificile. Sunt sigur că vom trece și peste această iarnă. Desigur, este o situație neplăcută și cu greu ne-am fi imaginat că în secolul XXI se poate întâmpla așa ceva, dar viața arată că e posibil orice.
Părinții noștri, bunicii și străbunicii au trecut prin deportări și foamete - vremuri care nu se compară cu cele de astăzi. Desigur, generațiile moderne s-au obișnuit cu o viață mult mai confortabilă, dar crizele care au început după pandemie ne trezesc, ne fac să reflectăm și ne responsabilizează. E ca în business: orice situație dificilă te întărește, te călește și te mobilizează să cauți și să găsești soluții.