După un deceniu de experiență internațională, care a purtat-o de la filiala Oxford Brookes University din Budapesta, unde a obținut o diplomă în administrarea afacerilor, la sectorul hotelier din Dubai și co-fondarea unui eco-resort în Filipine, Alina Taranov s-a întors în Republica Moldova în 2020. Acasă a găsit o țară mai europenizată și dinamică, plină de oportunități pe care nu le sesizase înainte. S-a angajat ca Executive Administrative Assistant în cadrul companiei Pentalog din sectorul IT, unde a asistat un manager cu un program extrem de încărcat. Gestionând uneori până la o mie de e-mailuri pe zi, Alina a înțeles valoarea strategică a unui asistent personal eficient. Ea a realizat că scopul principal era de a structura multitudinea de sarcini astfel încât managerul său „să poată respira, să mănânce și să-și vadă familia”.
A fost o revelație care a devenit piatră de temelie pentru AssistMatch, compania înregistrată oficial de Alina în februarie 2023. Inițial, firma se axa pe selectarea asistenților personali. Era un serviciu subestimat la acel moment și antreprenoarea a depus eforturi considerabile pentru a educa piața locală în privința conștientizării valorii lui. În continuare însă profilul s-a diversificat destul de rapid. Clienții mulțumiți au început să solicite ajutor pentru alte roluri – de la agenți de vânzări la specialiști care să faciliteze extinderea companiilor pe piețele internaționale. Această creștere organică a determinat o repoziționare a AssistMatch. Astăzi, compania se concentrează pe întregul ecosistem din jurul unui CEO, identificând candidații potriviți pentru roluri cheie de middle și top management.
Inteligența artificială este un instrument util, dar nu poți automatiza încrederea. Chimia dintre oameni este activul care face diferența în business și nu o poate replica niciun algoritm.
COMPATIBILITATEA UMANĂ ESTE CHEIA
Metodologia AssistMatch depășește simpla potrivire a unui CV cu o fișă de post. Alina Taranov spune că, deseori, nevoia declarată a unui client nu corespunde celei reale. Identificarea ei începe cu o diagnoză profundă a afacerii. Ea ne-a relatat un caz recent despre cum proprietarul unei companii de arhitectură a solicitat un specialist în vânzări. După o conversație de 90 de minute, în care clientul și-a expus toate „durerile”, Alina a stabilit că problema reală era un sistem intern disfuncțional, cauzat de procese haotice și de o atribuire neclară a responsabilităților, care genera ineficiență și dublarea rolurilor. Un nou specialist în vânzări, a concluzionat ea, ar fi fost depășit de situație și ar fi plecat repede fără a rezolva problemele de fond. Cazul respectiv ilustrează strategia AssistMatch de a ajuta mai întâi la consolidarea proceselor interne, asigurând succesul oricărui nou angajat.
Pentru a asigura „potrivirea perfectă”, compania prioritizează compatibilitatea psihologică și acea „chimie” care face diferența dintre o echipă unită și un grup de oameni. Specialiștii AssistMatch creează un profil detaliat al clientului, analizându-i temperamentul, stilul decizional și pasiunile prin conversații sincere și, după cum glumește Alina, printr-o mică „cercetare tip FBI” pe rețelele sociale. Pentru candidați, procesul combină teste psihologice de genul „16 tipuri de personalități” cu întrebări spontane, menite să îi scoată din zona de confort și să le dezvăluie natura autentică. Această metodologie este în contradicție cu tendința globală de a delega tot mai multe sarcini către asistenți de inteligență artificială. În viziunea Alinei Taranov, deși asistenții AI pot fi utili, ei nu pot replica empatia umană necesară pentru a construi o echipă unită.
După ce a creat de una singură AssistMatch, fiind o perioadă „antreprenor care poartă toate pălăriile”, Alina a crescut echipa la șapte persoane. Mai întâi a identificat cu precizie funcțiile necesare în companie, după care oamenii potriviți au apărut la momentul potrivit pentru a le ocupa. „O echipă este oglinda liderului, iar a mea chiar îmi seamănă. Am atras oamenii „mei”, pentru că nu mi-a fost teamă să risc, am simțit o conexiune autentică și am știut din prima clipă că am găsit persoana potrivită", povestește ea.
Cei zece ani de experiență internațională, din Dubai până în Filipine, m-au învățat că oportunitatea reală este aici, acasă. M-am întors în 2020 cu o singură idee: să construiesc ceva aici, într-o piață pe care o simt și o înțeleg.
SERVICII COMPLETE PENTRU O CERERE ÎN CREȘTERE
Relevanța serviciilor AssistMatch este accentuată de contextul provocator al pieței forței de muncă din Republica Moldova. În primul trimestru al anului 2025, forța de muncă s-a contractat cu 9,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Într-un climat marcat de un deficit acut de personal, capacitatea de a găsi angajați calificați, care să fie și profesioniști autentici, compatibil cu echipa, devine un avantaj esențial.
„În prezent, înregistrăm o cerere mare pentru specialiști în marketing capabili să acopere întregul spectru de activități, dar și pentru oameni de vânzări și directori comerciali”, punctează Alina Taranov.
Privind spre viitor, antreprenoarea vede AssistMatch evoluând într-o agenție pentru creșterea strategică a companiilor. Ea a identificat un deficit de cunoștințe în rândul antreprenorilor privind construirea și managementul echipelor și plănuiește să dezvolte produse accesibile pentru a oferi soluții rapide și eficiente. Într-o perioadă în care mulți lideri încearcă să gestioneze singuri toate aspectele afacerii, etosul AssistMatch este diferit: prin găsirea oamenilor potriviți care să construiască un ecosistem de încredere în jurul liderului, o companie se poate transforma dintr-un act solitar într-o orchestră perfect sincronizată.