STRATEGIA UNUI LIDER
Potrivit directorului general al companiei, Sergiu Ghincu, DAAC digital se distinge azi printr-un echilibru între două direcții, aparent divergente, dar complementare. Pe de o parte, compania investește în soluții inovative acolo unde riscul este justificat de potențialul de inovație și de necesitatea unui avans tehnologic, adesea în premieră pe piață. Este vorba de aplicații de afaceri, instrumente și metode de comunicare. Pe de altă parte, este pus accent pe domenii în care riscul trebuie redus la zero, precum soluții inginerești și platforme pentru centre de date, rețele, securitate informațională și sectorul fintech. Pentru Republica Moldova, această abordare înseamnă dezvoltarea pieței de tehnologii informaționale, dar și creșterea numărului de profesioniști din domeniu.
"Astăzi, în IT, cele mai importante sunt datele. Știm să creăm sisteme pentru utilizarea eficientă și stocarea fiabilă a acestora", – spune Sergiu GHINCU, director general, 30 DE ANI în companie.
ECHIPĂ PROFESIONISTĂ – MISIUNE ASUMATĂ
În cei 30 de ani de activitate, DAAC digital a devenit un hub profesional de dezvoltare pentru sute de specialiști calificați, ingineri, dezvoltatori, analiști, manageri de proiect, dar și strategiști. Un număr semnificativ dintre aceștia au o vechime de peste zece ani în companie, unii chiar și peste 20 de ani.
Directorul tehnic, Andrei Prokopishin, menționează că angajații companiei dețin peste 700 de certificări internaționale, care atestă competențele individuale și de echipă. Acestea includ certificări ISO 9001 pentru managementul calității în afacerile cu tehnologii informaționale (IT), ISO 27001 pentru securitatea informației, ITIL/ITSM pentru procesele de livrare a serviciilor IT, PMBOK pentru managementul proiectelor, precum și certificări tehnologice de la producători mondiali de top și asociații de experți IT.
DAAC digital este și partener la conferințe anuale precum AI & Big Data și FinTech, organizează evenimente precum SecureVision și CyberBrunch. Totodată, compania este, de decenii, partener-cheie al unor producători renumiți la nivel mondial, printre care Dell, Cisco, Oracle și Check Point. Nici implicarea socială nu este neglijată, un exemplu fiind sprijinul acordat Grădinii Botanice din Chișinău.
84% din rețeaua națională de ATM-uri este asigurată cu mentenanță de către DAAC digital
Andrei PROKOPISHIN, director tehnic, 27 DE ANI în echipă
COMPLICI LA REVOLUȚIA FINTECH
Conform directorului departamentului servicii inginerești, Sergiu Ciumac, compania a revoluționat piața locală a bancomatelor (ATM), odată cu instalarea primelor opt unități de către DAAC System Integrator, în anul 2002. Până în 2005, rețeaua acestora a depășit 130 de ATM-uri monofuncționale, specializate exclusiv pe retragerea de numerar (CashOut). Această perioadă a marcat debutul digitalizării serviciilor bancare de retail și o creștere semnificativă a accesului populației la plăți și retrageri rapide de numerar.
În 2010, au fost introduse primele ATM de tip CashIn, care permit și depunerea de numerar. Astăzi, Republica Moldova dispune de aproximativ 1250 de ATM-uri, un sfert dintre ele fiind de tip CRS (Cash Recycling System). Primul din acestea, instalat în 2015, este capabil să refolosească pentru retrageri numerarul depozitat, optimizând astfel operațiunile bancare și reducând costurile operaționale ale băncilor.
DAAC System Integrator este reprezentantul brandului Diebold Nixdorf, care domină piața ATM-urilor cu o cotă de 82%. Departamentul Fintech Services al companiei asigură mentenanța a 84% din rețeaua națională de ATM-uri. Prioritățile strategice ale DAAC System Integrator în acest domeniu țin de asigurarea unei disponibilități a rețelei de peste 96% (uptime), pentru siguranța și satisfacția clienților. La fel, actualizarea constantă a fișierelor valutare pentru identificarea rapidă și corectă a bancnotelor. Implementarea tendințelor globale prin prezentarea celor mai noi tehnologii CashOut și Cash Recycling pentru băncile locale și dezvoltarea continuă a echipei tehnice prin instruirea inginerilor în suport și mentenanță. Totodată, compania oferă integrarea funcționalităților moderne precum autentificarea avansată, prevenirea fraudei și monitorizarea în timp real.
Impactul acestor inovații asupra pieței și a clienților este substanțial. Automatizarea și modernizarea ATM-urilor a redus timpul de procesare și costurile operaționale pentru bănci. La fel, extinderea tipurilor de ATM-uri a generat o creștere a volumului tranzacțiilor și o gestionare mai eficientă a numerarului.
Sergiu CIUMAC, director departamentul servicii inginerești, 21 DE ANI în companie
DE LA PREVENȚIE LA REZILIENȚĂ CIBERNETICĂ
Pe plan global, la fiecare 14 secunde, are loc un atac cibernetic și, în aceste condiții, singura abordare funcțională este integrarea organică a securității în procesele de afaceri. Ea trebuie să devină o parte integrantă a culturii companiei, la fel de firească precum planificarea financiară sau controlul calității, să fie luată în calcul încă din faza de lansare a oricărui proiect.
În opinia lui Alexey Shulencov, director CyberSec, în percepția multor manageri, securitatea cibernetică este adesea asociată cu două tipuri de comportament. Este vorba despre specialistul care interzice oricare inovație sau echipa de „pompieri IT”, care intervine eroic doar în situații de criză. Această viziune depășită transformă securitatea cibernetică fie într-o frână pentru afaceri, fie într-un serviciu de urgență. Realitatea este însă alta.
Protecția modernă nu mai este despre interdicții sau stingerea incendiilor. Este despre un sistem complex, împărțit în două direcții-cheie. Securitatea reactivă se ocupă de consecințele unui incident, analiza breșelor, recuperarea datelor, eliminarea pagubelor. Este o componentă necesară, dar costisitoare, deoarece prejudiciul este deja produs. Securitatea proactivă însă reprezintă o arhitectură a rezilienței, concentrată pe prevenirea problemelor. Este echivalentul unei revizii tehnice regulate a mașinii, spre deosebire de o reparație capitală a motorului după un accident. La aceasta se adaugă conformitatea la cerințele legislative și standardele industriale. Rezultă astfel o ecuație cu multiple necunoscute, volume uriașe de date, sute de angajați, mii de dispozitive și zeci de programe de protecție, fiecare generând propriul flux de alerte.
Misiunea DAAC digital este de a ajuta clienții să rezolve problemele înainte ca ele să apară, mutând accentul de la „stingerea incendiilor” la prevenirea lor. Abordarea companiei este bazată pe un principiu economic simplu: un sistem de protecție configurat și întreținut profesionist necesită semnificativ mai puține costuri pe termen lung. Investițiile în măsuri proactive, precum auditurile regulate, instruirea personalului și implementarea sistemelor inteligente de monitorizare duc la reducerea riscurilor, prevenirea întreruperilor și păstrarea reputației. Totodată, compania nu oferă doar un set de produse software, ci expertiza specialiștilor săi, care selectează și configurează cele mai bune soluții pentru a crea valoare maximă și a spori eficiența întregului sistem IT.
Alexey SHULENCOV, director departament CyberSec, alături de 10 LUNI
700 de certificări internaționale dețin angajații companiei, atestând competențele individuale și de echipă
OFERIM FLEXIBILITATE ȘI SUPORT INTEGRAT
Merită menționată și direcția de IT-outsourcing și outstaffing a DAAC digital. Andrei Prokopishin spune că echipa acesteia asigură funcționarea neîntreruptă a infrastructurii IT pentru numeroase companii din Moldova. Compania oferă suport IT operațional pentru utilizatori, asistență specializată de la experți de nișă și echipe integrate în organizația clientului. Totodată, este vorba despre servicii de outsourcing „la cheie” al departamentului IT, asumarea întregului spectru, de la strategie la suport. Un portofoliu amplu și diversificat de contracte active confirmă că abordările, valorile și dorința DAAC digital de a aduce beneficii maxime corespund pe deplin așteptărilor clienților.
PARTENER STRATEGIC ÎN 1C
Aproape de fiecare dată, gestionarea eficientă a resurselor și a proceselor operaționale devine un factor critic de competitivitate. DAAC Software Systems s-a impus ca un jucător-cheie pe piața de implementare, suport și dezvoltare a soluțiilor bazate pe platforma „1C Enterprise”. Direcția principală de activitate a DAAC Software Systems în segmentul 1C este soluționarea complexă a problemelor de afaceri, utilizând instrumente IT avansate. Compania este concentrată pe mai multe aspecte strategice. În primul rând, compania nu se limitează la instalarea software-ului. Specialiștii companiei realizează o analiză aprofundată a proceselor de afaceri ale clientului, identifică punctele slabe și dezvoltă scheme optime de automatizare. Acestea sunt bazate pe soluții 1C standard și specifice industriei, ERP, Managementul Comerțului, Salarii și Managementul Personalului, Retail, Managementul Documentelor. Acest lucru asigură corespunderea exactă a nevoilor unice ale afacerii și aduce beneficii reale încă din primele zile de utilizare. În al doilea rând, este vorba despre suportul tehnic constant și actualizările la timp. DAAC oferă servicii de abonament (1C:ITS), inclusiv rezolvarea operativă a problemelor, actualizarea configurațiilor și a bazelor legislative, prevenirea defecțiunilor și suport consultativ pentru utilizatori.
Totodată, Ivan Sîrbu, director DAAC Software Systems, menționează faptul că nicio configurație standard nu poate acoperi toate nuanțele unei afaceri specifice. DAAC are o echipă puternică de dezvoltatori capabili să adapteze soluțiile standard 1C la cerințele unice ale clientului. Este vorba de crearea rapoartelor noi, automatizarea proceselor specifice, integrarea sistemului cu alte software-uri (site-uri web, CRM, echipamente) sau dezvoltarea unei funcționalități complet personalizate.
Compania mai oferă soluții Cloud, adică găzduirea pe platforme virtuale, ajută clienții să migreze către platforme virtuale, lucru care reduce costurile cu echipamentele proprii și personalul IT, asigurând accesul la date din orice locație și sporind rezistența sistemelor la defecțiuni. Experiența acumulată permite DAAC să rezolve eficient probleme în sectoare precum comerțul cu amănuntul și cel angro, producție, logistică, servicii, construcții.
Investițiile în automatizare bazată pe 1C, cu implicarea unui partener experimentat precum DAAC Software Systems, reduce costurile operaționale, diminuează munca manuală, erorile și timpul de procesare a datelor, crește controlul, contabilitatea precisă și operativă, controlul financiar, transparența proceselor. De asemenea, minimizează riscurile de primire a amenzilor pentru nerespectarea legislației și, în cele din urmă, creșterea profitabilității și a competitivității companiei.
INTEGRĂM SISTEME, ONORĂM PROMISIUNI
La baza abordării DAAC digital în integrarea de sisteme stă un principiu simplu: respectarea promisiunilor. Directorul de vânzări, Alexandru Savinov, este de părere că un proiect nu înseamnă doar implementare, ci și funcționalitate continuă și stabilă peste ani. Compania își asumă întregul lanț de elaborare de la proiectare și achiziție, la implementare și suport, pe piețele din Republica Moldova, Uzbekistan și România.
DAAC digital acționează cu clienții săi ca un "trusted advisor" în proiecte ce implică multiple produse și tehnologii. Oferta este adaptată nevoilor și bugetului clientului, livrarea și implementarea se face conform promisiunilor, iar suportul și mentenanța pe termen lung sunt bine structurate. Pentru furnizorii parteneri, compania asigură o reprezentare corectă pe piețele unde activează, respectă acordurile și investește constant în certificări și knowhow. Precum am menționat și mai sus, DAAC digital are cele mai înalte niveluri de parteneriate cu lideri globali precum Dell, Cisco, Oracle, Vertiv, Milestone și EarlyOne.
Totodată, colaborarea este realizată exclusiv cu distribuitori cu valoare adăugată. Acest model asigură livrări la timp, transparență și, la nevoie, acces la specialiștii acestora pentru accelerarea proiectelor sau extinderea suportului, reducând riscurile și facilitând implementarea.
Alexandru SAVINOV, director vânzări, 19 ANI în echipă
DAAC SYSTEM ÎN UZBEKISTAN
Piața IT din Asia Centrală este în plină dezvoltare cu creșteri rapide, în special în Kazahstan și Uzbekistan, regiunea fiind un mediu propice pentru afaceri și inovare. Aici, sunt prezenți atât marii jucători internaționali, cât și companii locale. Transformarea digitală are loc într-un ritm foarte dinamic. Sukhrob Rafikov, directorul ÎM „DAAC System” SRL Uzbekistan, spune că autoritățile au ambiții mari la nivel național. Obiectivul este de a crește volumul exporturilor de servicii IT la 5 miliarde de dolari pe an până în 2030. În acest sens, sunt create condiții favorabile pentru atragerea companiilor străine și pentru pregătirea personalului calificat. Sunt lansate programe de sprijin guvernamental, totodată, sunt oferite diferite beneficii pentru companiile IT.
Având în vedere atractivitatea pieței locale IT, în 2020, a fost înființată compania DAAC System. Aceasta oferă servicii pe direcția dezvoltare software, securitate cibernetică, infrastructură IT și centre de date. Oleg Rotaru, directorul reprezentanței DAAC digital în Uzbekistan, spune că se preconizează extinderea activităților companiei și în alte țări din Asia Centrală, cum ar fi Kârgâzstan și Tadjikistan.
Portofoliul de produse din Uzbekistan include produse proprii DAAC System, produse ale altor companii DAAC digital, precum și produse IT ale partenerilor. Compania își propune să mențină o dinamică pozitivă și o creștere a vânzărilor către clienții locali (organizații guvernamentale, bănci și întreprinderi). În acest scop, este utilizat potențialul întregului grup de companii DAAC digital.
Oleg ROTARU, director reprezentanța DAAC digital în Uzbekistan, 4 ANI în echipă
DAAC DIGITAL ROMÂNIA
Andrei Bagrin, șeful reprezentanței DAAC digital în România, vede piața din țara vecină drept una bine structurată și caracterizată de o concurență acerbă. Cu toate acestea, abilitățile pe care le are „echipa mamă” din Republica Moldova, contribuie la succesul companiei. Tot ansamblul de servicii și cunoștințe obținute în acești 30 de ani de activitate este ușor replicat în România, apropo, la condiții net avantajoase. „Între timp, am extins o bună parte de certificări și oferim portofoliul deplin de servicii similare cu cele din Chișinău”, menționează specialistul.
Totodată, sunt scontate avantaje suplimentare din colaborarea între echipa din România cu cea din Uzbekistan, beneficiile constând în parteneriatele cu rezidenții parcului IT uzbek.
Andrei BAGRIN, director reprezentanța DAAC digital în România, 1 AN în echipă