Relansarea Camerei reprezintă un demers strategic, concentrat pe atragerea investițiilor, dezvoltarea capacităților de export și consolidarea unui parteneriat economic durabil între Republica Moldova și România. Este o platformă strategică de sprijin pentru mediul de afaceri din cele două țări, care facilitează comerțul, investițiile și cooperarea economică prin proiecte comune, networking de nivel înalt și reprezentare instituțională.
În cadrul evenimentului a fost lansat și primului studiu economic privind evoluția fabricilor din Republica Moldova între anii 2014 și 2023. Timp de un deceniu numărul companiilor producătoare din Moldova a crescut de la 3394 în la 3999 în 2023. Totodată, suma totală a vânzărilor acestora a constituit în 2023 aproximativ 85 milioane de lei fiind în creștere cu 45 de milioane față de anul 2014.
De asemenea, Camera a lansat o platformă publică de dialog, care își propune să sprijine producătorii autohtoni. A fost prezentată și noua identitate vizuală și strategică a Camerei pentru perioada 2025-2026.
Reprezentanții companiilor din sectorul alimentar și cel nealimentar au fost îndemnați să adere la Cameră pentru a putea beneficia de instrumente concrete pentru internaționalizare, promovare, accesul la piețe, parteneri din România și Uniunea Europeană.
Într-un comentariu pe pagina sa de Facebook președintele Camerei Andrei Crigan a menționat că relansarea acesteia marchează începutul unei noi etape în care se urmărește transformarea conexiunilor economice dintre Republica Moldova și România în parteneriate concrete cu rezultate măsurabile și oportunități reale pentru companii. El a menționat că are alături parteneri activi și dedicați dezvoltării mediului de afaceri de pe ambele maluri ale Prutului.
Oficialii prezenți la eveniment au remarcat importanța strategică a relansării Camerei și impactul ei asupra dezvoltării economice.
Ministrul Finanțelor Victoria Belous a subliniat rolul esențiat al cooperării economice dintre Republica Moldova și România, menționând că parteneriatul bilateral reprezintă un pilon strategic în contextul parcursului european al Republicii Moldova. „România este unul dintre cei mai importanți parteneri comerciali ai Republicii Moldova, iar relația noastră economică se bazează pe încredere, deschidere și obiective comune”, a declarat ea. Potrivit ei, Ministerul Finanțelor susține inițiativele care contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri, atragerea investițiilor și integrarea economică a Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Relansarea Camerei Bilaterale este în acest context o platformă valoroasă pentru a conecta producătorii și investitorii de pe ambele maluri ale Prutului și pentru a accelera transformările economice necesare țării noastre.
O viziune similară are și Banca Naționale a Moldovei (BNM). Într-un comunicat de presă al instituției se menționează că relansarea Camerei Bilaterale de Comerț Republica Moldova-România intensifică relațiile economice și comerciale dintre cele două state. Guvernatorul BNM, Anca Dragu a accentuat importanța colaborării bilaterale și a menținerii unui mediu financiar stabil ca factori cheie în atragerea investițiilor și susținerea dezvoltării economice durabile. „Cine nu investește acum în Moldova, va regreta peste 5-10 ani. Această afirmație, pe care am facut-o anterior, o fac cu și mai multă convingere astăzi. Faptele o confirmă. În ultimii ani, Republica Moldova a avansat decisiv în direcția stabilității economice, a reformelor profunde și a integrării în spațiul economic european” a declarat Anca Dragu.
Guvernatorul a punctat în acest context progresele realizate în modernizarea infrastructurii financiare, subliniind lansarea funcționalității P2G – plăți instant către serviciile publice prin intermediul sistemului MIA, dezvoltat de BNM. „Prin stabilitate, digitalizare și deschidere spre inovație, putem crea un mediu în care capitatul circulă cu încredere, antreprenorii au acces la finanțare, iar consumatorii beneficiază de servicii moderne și sigure, atât în Moldova, cât și dincolo de granițe”, a adăugat ea.
România rămâne de peste un deceniu principalul partener comercial al Republicii Moldova, cu o pondere de peste 21% din comerțul exterior anul trecut. În 2024, volumul schimburilor comerciale dintre cele două state a atins 2,7 miliarde de dolari, marcând o creștere cu circa 8% față de anul precedent. În 2023, aproximativ 1825 de companii moldovenești își exportau produsele pe piața Uniunii Europene, inclusiv în România.
„România este unul dintre cei mai importanți parteneri comerciali ai Republicii Moldova, iar relația noastră economică se bazează pe încredere, deschidere și obiective comune”, – spune Victoria Belous, Ministrul Finanțelor.
„În ultimii ani, Republica Moldova a avansat decisiv în direcția stabilității economice, a reformelor profunde și a integrării în spațiul economic european”, – consideră Anca Dragu, Guvernatorul BNM.
Cifre:
21% din comerțul exterior al Republicii Moldova este realizat în România