Transportul feroviar, care asigură 12,1% din volumul total al mărfurilor transportate în țară, a înregistrat în ianuarie–iunie 2025 o diminuare semnificativă. Volumul de mărfuri transportate s-a redus cu 22,7%, iar volumul exprimat în tone-kilometru s-a micșorat cu 27,9%, potrivit datelor Biroului Național de Statistică.
Segmentul transportului de pasageri a înregistrat, de asemenea, o scădere: 180 mii de pasageri și 18 milioane de pasageri-kilometru – minus 41,8% și minus 30,2% comparativ cu perioada similară a anului 2024.
În iulie, întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” a demarat un amplu proces de reorganizare. Conform noii concepții aprobate de Consiliul de Administrație, sunt prevăzute comasarea subdiviziunilor, crearea unor depouri combinate la Bălți, Chișinău și Basarabeasca, precum și formarea unui serviciu unic de infrastructură și a unui serviciu unic al materialului rulant. Potrivit estimărilor, aceste măsuri vor permite economii anuale de circa 155 de milioane lei, inclusiv la fondul de salarizare.
Necesitatea reformelor este determinată de situația financiară dificilă: în 2024, întreprinderea a înregistrat pierderi de 228 milioane lei, iar restanțele la plata salariilor au depășit 100 milioane. În primul trimestru al anului 2025, declinul a continuat – volumul mărfurilor transportate a scăzut cu 15,7%, iar volumul exprimat în tone-kilometru – cu aproape 30% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Conducerea întreprinderii mizează pe faptul că reorganizarea și modernizarea infrastructurii, a vagoanelor și a stațiilor, precum și implementarea tehnologiilor moderne de monitorizare vor permite atragerea de noi segmente de piață, vor crește fiabilitatea transporturilor și vor consolida competitivitatea transportului feroviar.