Management

Producătorii auro europeni reinventează industria

Guvernele și companiile auto devin tot mai conștiente de impactul devastator al consumului liniar. Industria auto este la un punct de cotitură, tot mai mulți producători optând pentru economia circulară. De la reciclarea complexă a componentelor la modele de afaceri inovatoare, transformarea este esențială, atingând dimensiuni economice, sociale și tehnologice semnificative. Această schimbare de paradigmă nu doar că promite un viitor mai verde, dar deschide și noi orizonturi economice, stimulând inovația și creând noi locuri de muncă. Analiștii platformei Automotive News afirmă că industria auto trece printr-o transformare profundă, care, de altfel, este absolut necesară. Este vorba despre o schimbare de paradigmă care depășește granițele tehnologiei și atinge dimensiuni economice, sociale, tehnologice și geopolitice semnificative. Modelul tradițional, liniar, bazat pe extragerea materiilor prime, producție, consum și eliminare, se dovedește a fi nu doar nesustenabil, ci și periculos pentru viitorul planetei. El contribuie la epuizarea resurselor, la poluarea mediului și la intensificarea schimbărilor climatice. De altfel, unul din obiectivele generale ale Uniunii Europene presupune că economia circulară este crucială pentru atingerea țintei UE de neutralitate climatică până în 2050 și pentru decarbonizarea sectorului.

O NOUĂ VIZIUNE

În acest context, economia circulară câștigă tot mai mult teren, propunând o abordare sistemică și inovatoare în care fiecare componentă auto primește o a doua, a treia sau chiar a patra viață. Astfel, potențialele deșeuri sunt transformate în resurse valoroase și este redus impactul negativ asupra mediului. Această tranziție nu reprezintă doar o necesitate ecologică, ci și o oportunitate economică. Pe de o parte, redefinește lanțurile de aprovizionare, modelele de afaceri, relația dintre producători și consumatori și reduce dependența de China. Pe de altă parte, modifică mentalitatea societății în ansamblu, stimulând inovația, creând noi locuri de muncă, asigurând o creștere economică durabilă și promovând o mai mare echitate socială.

4,7 milioane de autoturisme furgonete și alte vehicule ușoare au fost casate în UE în 2022, totalizând 5,5 milioane de tone

Stellantis, unul dintre cele mai mari grupuri de producători auto, pune un accent tot mai mare pe economia circulară. Grupul a fost creat în 2021, prin fuziunea dintre Fiat Chrysler Automobiles (FCA) și PSA Group, cunoscut sub numele de Peugeot S.A. În decembrie 2024, Centrul de economie circulară al grupului de companii Stellantis SUSTAINera din Italia a marcat primul an de activitate.

Vicepreședintele senior al unității de afaceri Stellantis Global Circular Economy Laurence Hansen spune că, în acest răstimp, au fost recondiționate 10 mii de motoare, 10 mii de cutii de viteze și o mie de baterii, cinci mii de vehicule, iar 1,8 milioane de componente au fost procesate. Centrul de recondiționare are în prezent aproape 500 de angajați cu calificare superioară. Economia circulară joacă un rol-cheie în obiectivul Stellantis de a deveni o corporație cu emisii zero de carbon până în 2038, combinând sustenabilitatea cu dezvoltarea economică.

2,5 miliarde euro constituie piața europeană a pieselor auto refolosite sau recondiționate

Creat cu scopul principal de a prelungi durata de viață a pieselor și vehiculelor prin aplicarea strategiei 4R la nivel industrial – Re manufacturare, Reparare, Reutilizare și Reciclare, centrul avansează peste prognozele inițiale. Piesele recondiționate sunt incluse în gama SUSTAINera, care reprezintă alternativa sustenabilă din cadru ofertei complete de post-vânzare Stellantis. Programul își propune să ofere clienților – șoferi, profesioniști în întreținere și reparații – produse și servicii accesibile, fără a compromite calitatea și protejând în același timp mediul, reducând deșeurile și utilizarea noilor resurse ale planetei.

O altă opțiune este reprezentată de vehiculele recondiționate, care răspund unor standarde înalte de calitate și intră în oferta de vehicule rulate SPOTiCar. În paralel, activitatea de dezmembrare a vehiculelor aprovizionează canalul de piese de schimb reutilizabile. Piesele recuperate, încă în stare excelentă, sunt vândute de partenerul Stellantis, B-Parts, prin intermediul platformei sale online. Aceasta este lider în vânzarea de piese originale uzate, atât către clienți individuali, cât și către service-urile auto prin intermediul rețelei Stellantis AfterSales. Dacă nu sunt reutilizabile, piesele sunt trimise către rețeaua externă de reciclare pentru recuperarea materialelor. Afacerile generate de toate aceste activități sunt sustenabile, deoarece contribuie la reducerea impactului asupra mediului, sunt profitabile și contribuie direct la obiectivul de a atinge venituri din economia circulară de peste două miliarde de euro până în 2030, ca parte a inițiativei Dare Forward 2030.

Laurence HANSEN, vicepreședinte senior al unității de afaceri Stellantis Global Circular Economy

Prin strategia noastră 4R – Re manufacturare, Reparare, Reutilizare și Reciclare – transformăm deșeurile în resurse și construim un model de afaceri cu adevărat durabil pentru viitor.

MERITĂ A DOUA ȘANSĂ

Economia circulară în industria auto este un proces complex și sofisticat care implică tehnologii avansate, expertiză specializată și o abordare sistemică. De la baterii și motoare electrice, la anvelope și materiale plastice, fiecare piesă este supusă unui proces riguros de analiză, sortare și prelucrare. Sunt utilizate tehnologii precum inteligența artificială, roboți colaborativi, tehnici avansate de dezmembrare și separare a materialelor, precum și tehnologii de reciclare chimică și mecanică. Acest proces nu doar reduce dramatic cantitatea de deșeuri, ci și creează o nouă sursă de materii prime, diminuând dependența de resursele naturale finite. „Reciclarea auto nu mai este o opțiune, ci o necesitate stringentă, un imperativ al vremurilor noastre, o responsabilitate colectivă față de generațiile viitoare”, afirmă Jane Newman, expert de renume mondial în economia circulară la Universitatea Cambridge. „Prin reutilizarea componentelor, reducem drastic dependența de materii prime, diminuăm impactul devastator asupra mediului, creăm noi locuri de muncă în sectoarele de reciclare și recondiționare. Stimulăm astfel economia circulară și promovăm o creștere economică durabilă, echitabilă și incluzivă”, spune specialista.

Jane NEWMAN, expert în economie circulară, Universitatea Cambridge

Prin reutilizarea componentelor, reducem dramatic dependența de materii prime și creăm noi locuri de muncă în sectoarele de reciclare și recondiționare.

Modelele de afaceri inovatoare proliferează, stimulează inovația și creează noi oportunități de afaceri. Apar tot mai multe companii specializate în recondiționarea motoarelor electrice, fabrici care transformă anvelopele uzate în materiale pentru construcții, startup-uri care dezvoltă tehnologii revoluționare de reciclare a bateriilor, platforme de schimb de componente auto, servicii de leasing și abonamente auto bazate pe principii circulare. Toate acestea contribuie la crearea unei noi industrii, bazată pe principii durabile, care generează valoare economică, socială și de mediu. Pe de altă parte, totul nu este atât de simplu, de exemplu, compania suedeză Northvolt, care și-a propus un obiectiv ambițios – să recicleze 50% din materiile prime utilizate în producția de baterii până în 2030 – a falimentat în martie.

Klaus SCHMIDT, profesor la Institutul pentru Sisteme și Cercetare a Inovației Fraunhofer

Companiile care adoptă modele de afaceri circulare devin mai competitive, mai reziliente în fața crizelor economice și mai atractive pentru investitori.

COSTURI MODERATE

Un studiu realizat de McKinsey & Company arată că economia circulară ar putea genera economii de până la 630 miliarde de dolari în industria auto la nivel global până în 2030. Klaus Schmidt, expert în industria auto și profesor la Institutul pentru Sisteme și Cercetare a Inovației Fraunhofer, spune că economia circulară optimizează lanțurile de aprovizionare și reduce riscurile asociate volatilității prețurilor materiilor prime. Unde mai pui că asigură o mai mare stabilitate economică, creează un mediu de afaceri mai predictibil și mai sigur și reduce dependența de importurile de materii prime critice”, susține expertul. Companiile care adoptă modele de afaceri circulare devin mai competitive, mai reziliente în fața crizelor economice și mai atractive pentru investitori. Cei din urmă apreciază angajamentul lor față de durabilitate, responsabilitate socială și inovare. În plus, economia circulară stimulează inovația. Companiile sunt încurajate să dezvolte materiale și tehnologii mai durabile, care pot fi reciclate și reutilizate mai ușor, creând astfel noi piețe și oportunități de afaceri. Această orientare spre inovație poate duce și la apariția vehiculelor modulare, servicii de mobilitate durabilă, platforme de schimb de componente auto, precum și serviciile de leasing și abonamente auto bazate pe principii circulare, sistemele de producție care minimizează deșeurile și consumul de energie și tehnologiile de reciclare avansate. De exemplu, producătorii auto investesc masiv în dezvoltarea de materiale plastice reciclabile, în tehnologii de dezmembrare a vehiculelor electrice pentru a recupera bateriile și alte componente valoroase, în sisteme de producție care minimizează deșeurile și consumul de energie, adoptând principiile designului ecologic.

Sigrid de VRIES, director executiv, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile

Trebuie să creăm un cadru legislativ favorabil, care să stimuleze investițiile în reciclare și recondiționare, dar și să promovăm educația și conștientizarea consumatorilor.

ESTE VORBA DESPRE COLABORARE

Trecerea la o economie circulară în industria auto nu este lipsită de provocări, necesitând un efort colectiv și o transformare profundă a mentalității, a modelelor de afaceri și a sistemelor de reglementare. Este nevoie de investiții semnificative în infrastructura de reciclare și recondiționare, dar și de standarde comune la nivel internațional.

Directorul executiv al asociației europene a producătorilor de automobile Sigrid de Vries este convinsă de faptul că, pentru a construi un ecosistem circular viabil, trebuie mai multă comunicare. Colaborarea strânsă între producători, autorități, consumatori, cercetători și organizații neguvernamentale este esențială pentru a construi un ecosistem circular auto eficient și durabil, care să genereze valoare economică, socială și de mediu. „Trebuie să creăm un cadru legislativ favorabil, care va stimula investițiile în reciclare și recondiționare, să promovăm educația și conștientizarea consumatorilor. Totodată, să încurajăm parteneriatele public-private pentru a dezvolta infrastructura necesară și pentru a accelera tranziția la o economie circulară”, menționează specialista.

De exemplu, Uniunea Europeană a stabilit obiective ambițioase de reciclare a vehiculelor scoase din uz, a promovat standarde pentru proiectarea vehiculelor care să faciliteze reciclarea și a lansat programe de finanțare pentru proiecte inovatoare în domeniul economiei circulare.

Economia circulară poate contribui semnificativ la protejarea mediului pentru generațiile viitoare și poate promova o mai mare echitate socială prin crearea unor oportunități economice pentru comunitățile locale. Conform unui raport al Organizației Internaționale a Muncii, tranziția la o economie circulară ar putea crea peste șase milioane de noi locuri de muncă la nivel global până în 2030, mai ales în sectoarele de reciclare, recondiționare, tehnologii verzi, servicii de mobilitate durabilă și dezvoltare de noi materiale și tehnologii.

12,3 milioane de tone de CO2 și o mai bună valorificare a 5,4 milioane de tone de materiale până în 2035 constituie beneficiile estimate de Comisia Europeană în privința circularității în industria auto din UE

EDUCAȚIA, UN ELEMENT ESENȚIAL

Pentru ca acest model să reușească, este nevoie de o armonizare a reglementărilor la nivel global. Acest lucru va asigura un flux eficient de materiale și componente reciclate și va preveni dumpingul de deșeuri auto în țările cu standarde de mediu mai scăzute. Este necesară și o infrastructură digitală robustă, care să permită urmărirea și gestionarea ciclului de viață al componentelor auto, de la producție la reciclare. Consumatorii trebuie să fie informați și educați cu privire la beneficiile economiei circulare, precum și cu privire la impactul alegerilor lor asupra mediului. Producătorii auto pot juca un rol important în acest sens prin promovarea vehiculelor proiectate pentru a fi ușor de reparat, recondiționat și reciclat, precum și prin oferirea serviciilor de mobilitate durabilă, bazate pe principii circulare.

Parteneriatele public-private pot contribui la accelerarea tranziției la o economie circulară, prin mobilizarea de resurse financiare, expertiză tehnică și capacitate de inovare. Autoritățile publice pot stimula investițiile în economia circulară prin politici fiscale favorabile, subvenții și programe de finanțare. În concluzie, producătorii auto care vor adopta modele de afaceri circulare vor avea un avantaj competitiv semnificativ în viitor, câștigând încrederea consumatorilor, mai ales în concurența acerbă cu China. Economia circulară trebuie să devină un pilon central al strategiei de dezvoltare durabilă, un factor-cheie pentru asigurarea competitivității, rezilienței, succesului pe termen lung și crearea de valoare pentru toate părțile interesate. Companiile care vor înțelege și vor valorifica oportunitățile oferite de economia circulară vor fi cele care vor modela viitorul industriei auto, contribuind la construirea unei lumi mai prospere, mai echitabile și mai curate.

În cazul Republicii Moldova, poate există o fereastră de oportunitate pentru direcția de reciclare a pieselor auto. Asta, mai ales în contextul perspectivei de integrare europeană, dar și introducerea taxei pe valoare adăugată la importul de automobile, ceea ce, fără o taxă de mediu, va duce la facilitarea achiziției automobilelor vechi.

Vă place publicația? Distribuiți!

Ce cautam?